Alle undervisere på sosu-skolen i Vejle får kompetenceudvikling i at bruge naturen i deres fag.Henrik Bjerg
Sosu-skolen i Vejle vil have naturen ind i alle fag
Hvad kan integration af natur i alle fag på en sosu-skole gøre i forhold til såvel læringsudbytte, livsmestring og gennemførelse for de studerende som sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering ude hos borgerne? Det undersøger et femårigt projekt.
Dorthe KirkgaardNielsenJOURNALIST PÅ FOLKESKOLEN.DK/sosu
Det hele startede egentlig i en dialog mellem et af elevernes
oplæringssteder – et af Vejle Kommunes plejecentre. Her udtrykte personalet en
frustration over, at de havde nogle store udenomsarealer, som aldrig blev
brugt, og som de rigtig gerne ville bringe mere i spil i forhold til borgerne.
Annonce:
En af udfordringerne er, at brugen af natur ikke er skrevet ind i målene for
nogle af fagene på sosu-uddannelserne, så de mange sosu-uddannede kommer ud fra
sosu-skolerne uden kompetencer i, hvordan naturen kan benyttes som en
medspiller til at fremme menneskers fysiske, mentale og sociale sundhed og
trivsel.
Så på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens satte de sig derfor for
at ændre på tingenes tilstand – og kigge alle fagenes mål igennem og se,
hvordan natur kan tænkes ind i undervisningen.
”Samtidig satte vi os selv det benspænd, at hvis vi kan integrere natur i
undervisningen her hos os på matriklen i Vejle - på en treetagers skole midt på
en parkeringsplads med en tagterrasse som eneste udendørs åndehul - så kan det
skaleres op og bruges alle steder”, forklarer Jacob Bro, direktør på Social- og
Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens.
En skalerbar model
Annonce:
Der blev formuleret en projektbeskrivelse, og i 2023 bevilgede A.P. Møller
Fonden de nødvendige midler på 14,6 millioner kroner til, at de store tanker
kunne få luft under vingerne.
Fakta om projektet
Care-Outside-projektet er et
samarbejde mellem Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens, Vejle
Kommune Velfærd samt forskergruppen Natur, Sundhed & Design på Københavns
Universitet. Projektet har et budget på 17,7 millioner kroner – heraf er sosu-skolens
egenfinansiering på 3,1 millioner kroner. De øvrige 14,6 millioner har A.P. Møller Fonden bevilget til projektet. Projektet løber over fem år og afsluttes i foråret 2028 med en
evalueringskonference og lancering af et kompetencekatalog.
For målet er en skalerbar model for integration af natur i alle fag på
sosu-skolerne, som i sidste ende vil kunne bruges på alle sosu-skoler.
Så
sosu-elever kan lære at arbejde med naturen i et sundhedsfremmende,
forebyggende og rehabiliterende perspektiv. Og den naturintegrerede
undervisning kan styrke de studerendes læringsudbytte, livsmestring og
forhåbentlig gennemførelse af en sosu-uddannelse.
”Vi læner os op ad viden især fra grundskolen, hvor vi ved, at undervisning i
naturen kan bidrage til elevernes kropslige læring. Samtidig kan naturen have
understøttende effekter i forhold til elevernes trivsel og velbefindende – og
dermed få flere til at gennemføre”, siger Jacob Bro.
Annonce:
Velfærdshave som øvebane
Projektet indeholder blandt andet bygning af et udendørs
undervisningsrum; Velfærdshaven på skolens tagterrasse og kompetenceudvikling
for både alle sosu-undervisere på matriklen i Vejle og kommunens
oplæringsvejledere ude i praksis. En kompetenceudvikling, som medarbejdere fra
forskergruppen Natur, Sundhed & Design på Københavns Universitet står for.
Lige nu er alle underviserne i gang med at forberede undervisningsforløb til at
lægge ud i naturen.
”Vi bygger taghaven her i løbet af foråret, og efter sommer er vi køreklar, og
derfra vil alle undervisere i alle fag have skemalagt undervisning i taghaven,
og det er hele året rundt”, fortæller Jacob Bro.
Annonce:
Taghaven er tænkt som en sandkasse og en øvebane til at simulere naturen. Hvor
alle nødvendige remedier er til rådighed, og det hele er lettilgængeligt.
”Når underviserne først har lavet undervisning på taget, kan de også bedrive
undervisning i kommunens naturområder – for eksempel i Sundhedsskoven – bag
sygehuset”, siger Jacob Bro.
Aktiviteter i naturen
Anne Marie Bech er underviser på matriklen i Vejle, og hun glæder sig over, at
skolen sætter øget fokus på natur.
Annonce:
”Der er meget forskel på, hvor meget underviserne her bruger naturen. Før jeg
blev sosu-underviser, var jeg konsulent i kommunen – netop ansat til
sundhedsfremme i naturen. Så jeg har tyvstartet lidt, for jeg bruger det
allerede”, fortæller hun.
Med undervisning i fagene ’psykisk sygdom og sygepleje’ samt ’sundhedsfremme,
forebyggelse og rehabilitering’ finder hun det helt oplagt at bruge naturen. I
forhold til det sidste er et af fagmålene at lave aktiviteter med borgerne
tilpasset deres funktionsniveau – og her er aktiviteter i naturen oplagte,
mener hun.
”Typisk i skoleperiode 2 før praktik laver jeg et
forløb, hvor eleverne skal fremlægge aktiviteter ude i skoven. Hvor vi bruger
Sundhedsskoven som fremlæggelsesrum i forhold til, hvilke aktiviteter man kan
lave med borgerne ude i naturen”, forklarer Anne Marie Bech.
Hun peger på forskellige aktiviteter som at lave bål, bage snobrød,
mindfulness-øvelser eller forskellige sanseøvelser. Som at smide skoene og gå
på naturens underlag. Eller fokusere på, hvad man lytter til – fugle eller
måske støj fra byen.
Elever tager mere ansvar
For hende som underviser er det tydeligt, at det at bruge naturen som
undervisningsrum kræver ekstra forberedelse og stilladsering. Til gengæld giver
det noget godt for eleverne.
”De tager mere ansvar end i det normale undervisningslokale. Der er højere til
loftet, så konfliktniveauet trappes ned, og der sker noget omkring det
relationelle. Eleverne skaber nye relationer, og det giver virkelig noget til
det sociale og til fællesskabet”, fortæller Anne Marie Bech.
De fire hovedelementer
1. Udvikling af et udendørs
undervisningsrum; Velfærdshaven.
2. Styrkelse af de studerendes læringsudbytte og livsmestring.
3. Undersøgelse af, om læringen kan anvendes i praksis.
4. Effektmåling og videnudvikling – herunder udarbejdelse af en konceptmanual.
For hende er håbet, at projektet vil sørge for at afmystificere brugen af
naturen for eleverne, så man om nogle år kan se, at flere borgere på
plejecentre og i psykiatrien er ude i naturen.
”Allerede nu kan jeg høre fra elever, at det er blevet lettere at invitere
borgere i psykiatrien ud på en walk-and-talk i naturen, og de oplever, at det
er lettere at holde en samtale i gang, fordi noget af samtalen er givet på
grund af det, der sker i naturen. De oplever også, at det er nemmere at holde
tavsheden ud, fordi naturens lyde giver et baggrundstæppe”, siger Anne Marie
Bech.
Blandet modtagelse
For direktør Jacob Bro er håbet, at via kompetenceudviklingen kan alle skolens
undervisere med tiden se ideen i den naturintegrerede undervisning.
”Alt afhængig af fag har projektet fået en blandet modtagelse i lærergruppen,
men det er klart, for det er en stor forandring, og der skal være en mening med
det. Vi skal ikke sidde og lave medicinberegninger i naturen, så vi skal kigge
i mål og temaer og finde ud af, hvor det giver bedst mening at arbejde med
naturen”, pointerer Jacob Bro.
Når projektet slutter i 2028, håber Jacob Bro, at alle skolens matrikler er
oppe at køre med naturintegreret undervisning til gavn for både elever og
borgerne i de respektive kommuner.
Og så håber han, at andre sosu-skoler rundt i landet vil være inspireret til at
arbejde med det samme. Metoder og erfaringer fra projektet bliver tilgængelige for alle, når projektet
er slut.