Liv Laursen havde trukket emnet Beatles, da hun gik til forsøgsprøve i valgfaget musik sidste år i Varde.
Foto: Niels Linneberg
Høringssvar sætter spørgsmålstegn ved gruppestørrelse til prøven i musik
Prøven foregår i grupper på to-fem elever, står der i den prøvebekendtgørelsen for musik, som netop har været i høring. Flere sætter i høringssvar spørgsmålstegn ved, om det er den rigtige gruppestørrelse.
Afgangsprøve i valgfaget musik 7. -8. klasse
Prøven foregår i grupper af 2-5 elever og består af en praktiskog en mundtlig del. Gruppen trækker senest fem dage før deskriftlige prøver et færdigheds- og vidensområde indenforkompetenceområdet musikforståelse. Læreren giver vejledning i optil to timer per gruppe frem mod prøven. Den praktiske del afprøven består af fremførelsen af ét til to musiknumre efterelevernes eget valg med en varighed på 5-10 minutter. Den mundtligedel af prøven består af en samtale mellem gruppen, eksaminator ogeventuelt censor. Prøven indledes med, at hver elev præsenterer sinrolle og sine musikfaglige overvejelser i den praktiske del.Prøvetiden for den mundtlige del er for grupper med to elever 20minutter inkl. karakterfastsættelse. Prøvetiden forlænges med 5minutter for hver ekstra elev.
Eleverne prøves i:
Musikalske færdigheder: - at tage kvalificerede valg - at visekreativitet og kvalitet i musikfremførelsen - at kunne samarbejdeog bidrage til det samlede musikalske udtryk
Musikfaglig viden: - i forhold til det lodtrukne færdigheds - ogvidensområde - perspektivering af det lodtrukne færdigheds- ogvidensområde i forhold til den praktiske del - viden om betydningenaf egen musikalske rolle i forhold til det samlede musikalskeudtryk - anvendelse af fagord og begreber.
Kilde: Udkast til bekendtgørelse om folkeskolens prøver
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Elever er i løbet af den obligatoriske musikundervisning i folkeskolen vant til at arbejde i store grupper. Men med den nye prøvebekendtgørelse, som netop har været i høring, er der lagt op til, at eleverne skal gå til prøve i grupper på mellem to og fem elever.
Musiklærerforeningen anbefaler i sit høringssvar, at formuleringen i bekendtgørelsen ændres, så der i stedet står: "Prøven foregår i grupper bestående af 2-5 elever, med mulighed for at lade andre elever assistere under prøven".
Eleverne siden 1. klasse har været vant til store grupper i musik, lyder begrundelsen:
"Det er første måske gang de står alene på 'scenen'. Det er den allerførste karaktergivende prøve, og det skal være en god og tryg oplevelse for dem. Derudover giver det flere muligheder og større mangfoldighed", skriver foreningen i høringssvaret.
Her bliver oplistet eksempler som flerstemmig sang, kor eller stomp, som flere end fem kan deltage i. Musiklærerforeningen ser også gerne, at der er et minimumskrav til, hvor lang tid en gruppe skal have til vejledning, og at den praktiske del vægtes højest - gerne med 70/30.
Ønsker plads til solisterne til prøve
Folkeskolekoordinator på Musik & Billedskolen i Varde Helle Munksgaard havde sidste år elever til forsøgsafgangsprøve. Hun har også gennem 18 år haft elever til prøve i musik i valgfag i England. Hun mener, at prøven minder meget om den forsøgprøve, som hun havde elever op til sidste år. Men netop kravene til gruppestørrelse er anderledes.
Første gang: Musikskole tager skoleelever til afgangseksamen
"Sidste år havde de valget mellem solo eller sammenspil. Det kan de ikke i den nye. Der er der kun sammenspil. Fællesskab er vigtigt i musik. Men jeg synes, det er ærgerligt, at ingen kan spille solo. De skal i den praktiske del af prøven spille et til to musiknumre med varighed af fem til ti minutter. Alle kan godt gå op i et sammenspilsnummer, men de kunne godt få lov til at vælge mellem solo- eller sammenspilsnummer i det andet nummer", siger Helle Munksgaard til folkeskolen.dk/musik
Hun peger på, at mange elever som vælger musik har haft musikundervisning ud over den obligatoriske i folkeskolen.
"Mange af de elever vil have opnået et højt praktisk niveau på deres instrument, og der bør være mulighed for, at de kan få lov at vise deres potentiale i et solostykke. Det er vigtigt, at vi er inkluderende i det nye valgfag og tilgodeser alle typer elever og deres potentialer".
Hun mener også, at en solo-prøve giver større muligheder for egne kompositioner.
"Musikalsk skaben er blevet et kompetenceområde i det nye fag, derfor vil der givetvis være elever, der komponerer på eget instrument, som gerne vil spille egen komposition. Jeg havde faktisk to elever sidste år, der valgte at spille egne kompositioner, da de følte, de nemmere kunne sætte deres eget særpræg på udtrykket i egen musik. Det resulterede i topkarakterer. Jeg synes ikke, man bør lægge låg på individuel kreativitet".
Hun kan også godt forestille sig, at der kan være flere end fem i en gruppe.
"Men alle skal have en individuel rolle, så der ikke er to der synger eller spiller samme stemme. Hvis man har for eksempel et band med tre sangere med hver sin stemme, et par blæsere og en rytmesektion, når man let op på 10, men kan sagtens bedømmes individuelt, så længe alle har hver deres stemme".
I forsøgsprøven skulle alle elever gå op individuelt til den mundtlige del af prøven. I udkastet til prøvebekendtgørelsen er der lagt op til, at eleverne kun kan gå op til gruppeprøve i den mundtlige del.
"Det er ærgerligt, at der ikke er en valgmulighed eller endda et krav om individuel mundtlig prøve. Til forsøgsprøven i sommer skulle alle elever op til individuel prøve i den mundtlige del. Gruppeprøve var ikke en mulighed, og det fungerede virkelig godt", siger Helle Munksgaard.
Ønsker censor til prøven
I udkastet til prøvebekendtgørelsen i musik er der ikke lagt op til, at der skal være en censor med til prøven. Det synes Helle Munksgaard er en fejl.
"Jeg synes bestemt, der bør være en censor. En censor giver mere for elever og for retfærdigheden på landsbasis, så man får ens bedømmelser. Jeg tror også, det giver eleven mere blod på tanden".
Læs mere
Se udkast til bekendtgørelse om folkeskolens prøver