Debat

Praksisfaglighed og evnen til at styre et værksted med 28 børn kommer ikke af sig selv, skriver debattør Line Rønn Shakoor.

Debat: Praktiske læreprocesser med børn udfører man ikke med venstre hånd

Regeringen ønsker mere praktisk læring i folkeskolen. Men glem ikke at praktisk, konkret og kreativ undervisning kræver både færdigheder, didaktisk overblik og pædagogisk omtanke at udføre, skriver Line Shakoor i dagens debatindlæg.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Regeringen ønsker, at skolen går ind i en ny fase med levende engagerende, konkret og håndgribelig undervisning. Undervisning hvor børnene er aktive, skabende og kreative, imens de lærer. Det er en god udvikling, og skoleudspillet har været savnet længe.

Men det betyder faktisk noget, hvilke forudsætninger den enkelte lærer har for at kunne gennemføre dette skift fra styrede og præ-didaktiserede forløb til praktiske, kreative læreprocesser. Det skifte sker ikke automatisk og slet ikke ”med venstre hånd”.

At igangsætte, stilladsere og modellere praktisk læring er en faglig færdighed, som lærerne nu skal i gang med at bygge op sammen. Der er risiko for, at lærere endnu en gang oplever sig overudfordret og føler, at de står tilbage med kaos. Praksisfaglighed og evnen til at styre et køkken eller et værksted med 28 børn er ikke et ”lille vip” i didaktikken og kommer ikke af sig selv. Praktiske processer med børn kræver færdigheder, dyb og bred materialeforståelse, viden om værkstedslæring og skabende didaktik, som nu skal frem i lyset.

Fyrer garn af for 2.000kr

Fingerstrik er en sanselig proces, hvor børn engageres og med stor glæde kan producere meterlange, flotte og farverige tuber. De kan med lethed opbruge skolens beholdning af indkøbt uldgarn på 20 minutter. Underviseren og børnene mærker suset af den kreative og proces, men står tilbage med 45 meter tubestrik og et tomt materialebudget. Hvad gør man så? Hvordan får man børnenes fingerstrik til at indgå i meningsfulde faglige erkendelsesprocesser?

Den spændende didaktiske udfordring, som vi står overfor, er at lærere skal skabe forbindelser mellem faglige mål og de praktiske, engagerende og kreative processer. Samtidig skal læreren styre materialer, maskiner og redskaber, tid, sikkerhed og arbejdsgange samt skabe en god stemning og en fælles retning. Derfor er det ikke et lille vip i didaktikken, men en vigtig og spændende omkalfatring af lærernes didaktiske virke.

Den 40 meter lange fingerstriktube kan kickstarte en spændende levendegørelse og undersøgelse af det menneskelige tarmsystem, eller den kan bearbejdes videre til skabelsen af kæmpeblæksprutter og fælles fordybelse i havdyrenes liv. Her bliver lærerens didaktiske kreativitet afgørende for læringsudbyttet. Mange lærere kan det og har praksisfaglige erfaringer og didaktisk kreativitet til at løfte opgaven.

Det er mit håb, at disse didaktiske kreative evner bliver belyst og værdsat i denne vigtige omstilling til en mere kreativ og engagerende skole for børnene.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk