Debat
Det er vigtigt, at skolens sikkerhedsnet træder i kraft og hjælper de elever, der ikke har mulighed for at få hjælp fra far og mor i læseferien, mener formand for Danske Skoleelever Laura Drachmann Poulsen.
Foto: Jesper Knudsen
Debat: Den sociale ulighed slår til i læseferien
Det må ikke være elevernes baggrund, der får den største betydning for, hvordan de klarer de mundtlige prøver.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
De skriftlige prøver er overstået, men vi elever er ikke helt i
mål endnu. Foran os ligger nogle intense uger, hvor vi skal til de mundtlige
afgangsprøver.
For de elever, der har talegaverne i orden, kan det være en sjov
og god oplevelse. Men bag de mundtlige prøver lægger et kæmpestort stykke
arbejde og mange timers forberedelse. En forberedelse vi skal lave for os selv
derhjemme i læseferien.
Mange af os har heldigvis forældre derhjemme, vi kan sparre med om
opgaven. De kan hjælpe med at sætte en struktur for hverdagen, som giver os
gode forudsætninger for at komme godt igennem de kommende uger. Eller give
input og overvejelser med på vejen, når Pontoppidan virker lidt umulig at
overkomme.
Det bliver måske næsten helt sjovt med dage, hvor man kan sove
lidt længere end normalt, fordi man har styr på danskanalysen. Men der er også
elever, som sidder derhjemme helt alene uden at kunne få hjælp fra forældrene.
Ingen der spiser morgenmad sammen med dig, eller som selv har læst Pontoppidan
eller Yayah Hassan.
Skolens sikkerhedsnet skal træde
til
Faktisk sidder rigtig mange elever alene i læseferien og har svært ved at lykkes med den opgave, der er blevet stillet.
Når vi gennem hele vores skolegang har været vant til faste
mødetider, strukturer og voksne, vi kan opsøge, kan de meget ustrukturerede
rammer gøre en i forvejen ukendt situation endnu sværere. For mange elever kan
det virke utrygt, og det resulterer i dårlige oplevelser med prøven.
Det handler ikke
om, at vi elever er dovne eller ikke gider at gøre os umage: Mange af os vil
gerne klare os så godt vi kan. Det handler om, at den sociale ulighed stadig
lever i bedste velgående, og at en mundtlig prøve med mor og far i kulissen er
noget væsentligt andet, end en mundtlig prøve uden.
Det er afgørende, at alle
elever kan opsøge støtte, uanset hvilke forhold man kommer fra. Det må nemlig
ikke være vores baggrund, der har størst betydning for, hvor godt vi klarer os
til vores prøver eller i livet fremover. Skolen er netop til for, at alle
elever har mulighed for at få basale færdigheder og blive så dygtige som
muligt.
Men når nogle konstant
mødes af større udfordringer end deres klassekammerater, er det ikke muligt.
Her skal skolens sikkerhedsnet netop træde i kraft og løfte alle elever ved
ekstra hjælp til prøveforberedelsen til de af os, der har behov for det.
I de
næste uger skal vi kigge omkring os. Få øje på de elever, der sidder alene. For
vi har alle sammen stået i nye og ukendte situationer, og vi ved også alle
sammen at de er lettest at lykkes, hvis man ikke skal gøre det alene.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk