Debat

Det er vigtigt, at skolens sikkerhedsnet træder i kraft og hjælper de elever, der ikke har mulighed for at få hjælp fra far og mor i læseferien, mener formand for Danske Skoleelever Laura Drachmann Poulsen.

Debat: Den sociale ulighed slår til i læseferien

Det må ikke være elevernes baggrund, der får den største betydning for, hvordan de klarer de mundtlige prøver.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

De skriftlige prøver er overstået, men vi elever er ikke helt i mål endnu. Foran os ligger nogle intense uger, hvor vi skal til de mundtlige afgangsprøver.

For de elever, der har talegaverne i orden, kan det være en sjov og god oplevelse. Men bag de mundtlige prøver lægger et kæmpestort stykke arbejde og mange timers forberedelse. En forberedelse vi skal lave for os selv derhjemme i læseferien.

Mange af os har heldigvis forældre derhjemme, vi kan sparre med om opgaven. De kan hjælpe med at sætte en struktur for hverdagen, som giver os gode forudsætninger for at komme godt igennem de kommende uger. Eller give input og overvejelser med på vejen, når Pontoppidan virker lidt umulig at overkomme.

Det bliver måske næsten helt sjovt med dage, hvor man kan sove lidt længere end normalt, fordi man har styr på danskanalysen. Men der er også elever, som sidder derhjemme helt alene uden at kunne få hjælp fra forældrene. Ingen der spiser morgenmad sammen med dig, eller som selv har læst Pontoppidan eller Yayah Hassan.

Skolens sikkerhedsnet skal træde til

Faktisk sidder rigtig mange elever alene i læseferien og har svært ved at lykkes med den opgave, der er blevet stillet. 

Når vi gennem hele vores skolegang har været vant til faste mødetider, strukturer og voksne, vi kan opsøge, kan de meget ustrukturerede rammer gøre en i forvejen ukendt situation endnu sværere. For mange elever kan det virke utrygt, og det resulterer i dårlige oplevelser med prøven.

Det handler ikke om, at vi elever er dovne eller ikke gider at gøre os umage: Mange af os vil gerne klare os så godt vi kan. Det handler om, at den sociale ulighed stadig lever i bedste velgående, og at en mundtlig prøve med mor og far i kulissen er noget væsentligt andet, end en mundtlig prøve uden.

Det er afgørende, at alle elever kan opsøge støtte, uanset hvilke forhold man kommer fra. Det må nemlig ikke være vores baggrund, der har størst betydning for, hvor godt vi klarer os til vores prøver eller i livet fremover. Skolen er netop til for, at alle elever har mulighed for at få basale færdigheder og blive så dygtige som muligt.

Men når nogle konstant mødes af større udfordringer end deres klassekammerater, er det ikke muligt. Her skal skolens sikkerhedsnet netop træde i kraft og løfte alle elever ved ekstra hjælp til prøveforberedelsen til de af os, der har behov for det.

I de næste uger skal vi kigge omkring os. Få øje på de elever, der sidder alene. For vi har alle sammen stået i nye og ukendte situationer, og vi ved også alle sammen at de er lettest at lykkes, hvis man ikke skal gøre det alene.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk