Debat
En gang imellem er det helt ok, at et fag er et rent dannelsesfag, fremfor endnu et prøvefag med meningsløse karakterer, skriver idrætslærer Jan Christian Hansen
Foto: Privatfoto / Kurt Liebhaeuser, Unsplash
Debat: Idrætsprøven har gjort faget for stift og akademisk
Det er godt, at afgangsprøven i idræt ser ud til at blive afskaffet, så faget igen kan blive et af skolens vigtige dannelsesfag.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Lige siden jeg selv var elev i folkeskolen, har jeg elsket
idræt, og jeg husker stadig min første saltomortale på trampolinen.
Grænseoverskridende, svær og alligevel dragende for en dreng i 3. klasse.
Glæden ved faget handler om kropsbevidstheden,
konkurrenceelementet, fællesskabet og oplevelserne, man får gennem
aktiviteterne. Det er et frirum fra skolens boglige fokus, og jeg elsker idræt
for dets legende tilgang til læring.
Idræt er grunden til, at jeg valgte at blive lærer. Jeg har
været fodboldtræner, spillet volley og deltaget i konkurrencesvømning fra en
tidlig alder, og den glæde, jeg oplevede i mine idrætsgrene, ville jeg gerne
give videre.
Det hele handler om kompetencemål
Men siden midten af 2010’erne, hvor faget fik et hav af kompetencemål og en
afgangsprøve, der mest af alt minder om en miniversion af idrætseksamen på
læreruddannelsen, har faget føltes stift.
Nu skal idrætstimerne evalueres ud
fra Fælles Mål og læreren skal udvælge kompetencemål, som eleverne skal tale om
i idrætsundervisningen. For eksempel hvilke ”normer og værdier”, der kan
belyses ud fra aktiviteten. Det betyder, at undervisningen ofte er bygget op om, at eleverne skal lave en
aktivitet, for derefter at stoppe op og snakke om aktiviteten, før de kan
forsætte.
Idræt er blevet endnu et fag, der tilgodeser de
bogligt stærke elever. De elever, som har det svært fagligt, har mistet deres
mulighed for at være succesfulde i bevægelsesdelen, fordi man hele tiden også
skal tale på et mere akademisk niveau. Deres glæde ved faget er i den grad
blevet udfordret.
Jeg har også fornemmet, at kreativiteten har været dalende i faget. Det er
bekymrende, da idrætsfagets fineste formål i min optik er at tilskynde til
bevægelse og skabe sunde vaner, der går ud over undervisningen. Men her har
tilløbet til afgangsprøven endt som et maraton gennem alle undervisningstimerne,
og der har derfor kun været tid til at præsentere eleverne for alle de
forskellige mål, der findes i Fælles Mål om idræt.
Bevar dannelsen og fagligheden
Derfor bifalder jeg,
at afgangsprøven i idræt ser ud til at blive afskaffet i den nye
folkeskoleaftale. En gang imellem er det nemlig helt ok, at et fag er et rent
dannelsesfag, fremfor endnu et prøvefag med karakterer, som i idræts tilfælde virker helt meningsløse
Samtidig håber jeg,
at man fastholder de mange fagligt dygtige lærere i faget og ikke falder tilbage til, at idræt ”altså også bare kan handle om at spille høvdingebold,” som
statsminister Mette Frederiksen fik sagt fra talerstolen i Folketinget.
Jeg har oplevet
kollegaer med den samme tilgang til faget som statsministeren. En af mine
første kollegaer sad på campingstol, mens hun sendte eleverne ud for at varme
op. En anden kollega manglede nogle timer i sit skema og fik derfor idræt. Det
mente han sagtens, at han kunne undervise i, da alle kunne tage en fodbold med
ned i gymnastiksalen og kaste den til eleverne.
Jeg prøvede at
udfordre ham og nysgerrigt spørge ind til, hvorfor han ikke havde valgt musik,
hvor der også manglede lærere. Han spillede jo guitar. Men det blev ikke taget
godt imod. Musik ville kræve alt for meget forberedelse.
Bare fordi man
dropper afgangsprøven, betyder det ikke, at man skal opgive læringen i
idrætsfaget. Forhåbentlig er idrætsfaget på vej ind i en frisættelse, hvor
idrætslæreren kan ramme eleverne meget bredere, nu hvor man ikke længere kun skal
tage hensyn til det akademiske perspektiv i faget.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk