Dansk Skoleidræt bekymret for kvaliteten i bedømmelse af praktisk projektopgave
En lovændring, der skal styrke praksisfagligheden i folkeskolen, er sendt i høring. Dansk Skoleidræt roser ideen om en mere praktisk projektopgave, men er bekymret for, om der er lærerkompetencer i udskolingen til at bedømme en opgave med praktiske elementer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Blandt de tiltag, der skal styrke praksisfagligheden i folkeskolen er, at det fremover skal være muligt for eleverne at lave projektopgave i 9. klasse "med et eller flere praktiskfaglige elementer".
Stadig flere elever vælger praktisk projektopgave i Holbæk
Forslaget er sendt i høring, og i sit høringssvar giver Danmarks Lærerforening udtryk for, at det efter foreningens opfattelse er meget uklart, hvad der menes med "et praksisfagligt element".
"Dette fremgår ikke tydeligt i Bekendtgørelsen om uddannelsesparathedsvurdering, som der henvises til i bekendtgørelsen om projektopgaven", lyder det i høringssvaret, der fortsætter:
"Da eleverne forud for arbejdet med projektopgaven skal orienteres om, hvad der vil blive lagt vægt på ved bedømmelsen af projektopgaven, er det særdeles vigtigt, at det er klart for både lærere og elever, hvad et praksisfagligt element er, og hvilke vurderingskriterier i forhold til praksisfaglighed, der vil blive anvendt ved bedømmelsen".
"Der er derfor behov for, at ministeriet snarest muligt udarbejder en egentlig vejledning, der beskriver eksempler på praksisfaglige elementer og vurdering af disse i projektopgaven".
Mangel på faglige kvalifikationer i udskolingen
I sit høringssvar giver foreningen Dansk Skoleidræt først og fremmest udtryk for, at man bifalder en mere praksisfaglig tilgang til projektopgaven.
Dog ser man en udfordring i forhold til at give eleverne en ordentlig bedømmelse, hvis ikke der på teamet omkring en 9. klasse findes de rette praksisfaglige kompetencer.
"Vi er opmærksomme på den eventuelle udfordring der kan opstå, hvis ikke lærerne i teamet omkring projektopgaven besidder de faglige kvalifikationer til at foretage bedømmelsen af elevernes praktiske værkstedsfærdigheder", skriver foreningen med henvisning til, om lærerne i overbygningen, der bliver sat til at bedømme projektopgaverne, har de rette faglige kompetencer til at lave bedømmelsen.
Det er nemlig foreningens indtryk, at der er størst fokus på de fleste praktiske fag på mellemtrinnet. Idrætsfagligheden er foreningen dog ikke bekymret for.