Naturfag
Den fællesfaglige afgangsprøve i naturfagene har ikke fået flere elever til at gå mod naturvidenskabelige ungdomsuddannelser, viser ny evaluering.
SolStock
Evaluering: Ny naturfagsprøve får ikke flere unge til gå den naturfaglige vej
Den fællesfaglige afgangsprøve i naturfag er en succes i den forstand, at mange lærere og elever er glade for den. Men den har ikke sendt flere elever i retning af en naturvidenskabelig ungdomsuddannelse, og elever føler stadig, at undervisningen er for langt fra hverdagen og virkeligheden.
Når 72 procent af naturfagslærerne erklærer sig helt eller
delvist enige i udsagnet ’Indførelsen af den fælles prøve er en god ide’, så er
prøven vel en succes. Også selv om 47 procent af de adspurgte lærere giver
udtryk for, at prøven har givet dem anledning til bekymringer.
Tallene stammer fra den evaluering af den fællesfaglige afgangsprøve
i naturfagene, som Rambøll har lavet for Børne- og Undervisningsministeriet i samarbejde med professionshøjskolen Via og Københavns
Professionshøjskole. De har haft til opgave at afdække, hvilken betydning den
fællesfaglige naturfagsprøve og kravet om fællesfaglige undervisningsforløb har for
eleverne, for undervisningen og for udviklingen af den naturfaglige kultur på
skolerne. Det er altså ikke prøvens form eller indhold, der er blevet
evalueret.
Elever vil stadig ikke læse naturvidenskab
Overordnet set viser evalueringen, at den fælles prøve og de
fællesfaglige forløb er blevet taget godt imod af lærere og elever. Men evalueringen
viser også, at de fællesfaglige forløb og den nye eksamensform ikke har haft
betydning for elevernes motivation i forhold til naturfagene, eller haft
indflydelse på, om de vælger en naturfaglig studieretning på deres
ungdomsuddannelse.
Ét af formålene med den nye afgangsprøve var ellers at gøre flere
elever interesserede i og motiverede for at søge videre uddannelse med fokus på
naturvidenskab. Det sagde daværende undervisningsminister Christine Antorini, da
hun i 2015 fremsatte lovforslaget om at indføre den. Hun fremhævede ved den
lejlighed også, at prøveformen ville smitte af på undervisningen, og at hun
dermed forventede, at flere elever ville blive motiverede til at arbejde med
naturfagene.
Det første er muligvis sket – for eksempel mener et stort flertal
af lærerne, at den fællesfaglige prøve fremmer problemorienteret undervisning. Men det sidste kniber det med. De adspurgte lærere vurderer for eksempel ikke, at fagenes status er blevet højere blandt eleverne siden 2017, hvor prøverne blev
indført. Og andelen af elever, der synes der ’sjovt’ eller ’spændende’ at blive undervist i naturfag er faldet lidt, men nok til at det er statistisk signifikant. Og i
perioden fra 2017 til 2024 er antallet af elever, der vælger en naturvidenskabeligt
farvet ungdomsuddannelse efter 9. klasse, faldet fra 33,2 til 30,4 procent.
Skal fagene have ny eksamensform igen?
Ud over den fællesfaglige naturfagsprøve kan eleverne også
komme op i skriftlige prøver i de enkelte fag biologi, fysik/kemi og geografi.
Men det er snart slut. Med den netop i dag vedtagne ændring af folkeskoleloven er folkeskoleforligskredsen blevet enige om, at
de skriftlige udtræksprøver fjernes, og det gælder altså også udtræksprøverne i naturfagene.
Forligskredsen er også enige om, at der skal nedsættes en ekspertgruppe for
folkeskolens prøver, som skal komme med anbefalinger til, om den fælles prøve i
fysik/kemi, biologi og geografi skal videreføres, eller om de tre naturfaglige
fag skal have selvstændige prøver. Evalueringerne vil indgå i vidensgrundlaget
for ekspertgruppens arbejde.