Lad det være sagt med det samme. Overordnet er
billedkunstlærerne glade for prøven, men det betyder ikke, at den er perfekt.
Børne- og Undervisningsministeriet fortæller, at man i
efteråret vil gennemføre den evaluering af prøverne, som politikerne lovede, da de obligatoriske
valgfag begyndte i 2019. Folkeskolen.dk/billedkunst har spurgt i facebookgruppen
’Billedkunst som valgfag’, og knap 50 lærere har fortalt, hvad de mener, der bør
justeres i prøven.
Svarene falder i to overordnede kategorier – dels ting, som
de mener bør justeres eller tydeliggøres i vejledningen. Og dels ting, de mener
bør ændres.
Vi starter med de sidste. Eleverne trækker til prøven en
udtryksform og kan så supplere med endnu en. Det mener mange lærere er
ærgerligt. De så hellere, at eleverne selv valgte udtryksform inden for et
overordnet emne.
”Jeg oplever, at kravet til udtryksformen kan stå i vejen
for kreativiteten (som de jo også skal bedømmes på). Da jeg var ude som censor
var der en dreng, der havde trukket maleri. I skitsefasen havde han 1000 idéer
til, hvilke arbejdsformer han havde lyst til at tilføje. Han endte med et
meget simpelt billede uden de helt store kreative udfoldelser. Jeg ville
virkelig gerne have set, hvad det kunne have endt med, hvis han ikke var bange
for at overtræde reglen om, at den udtrukne arbejdsform skal være dominerende”,
fortæller billedkunstlærer Heidi Sustmann Nissen.
Og billedkunstlærer Dorte Baggenæs mener, at den skarpe
opdeling i udtryksformer er forældet:
”Selvfølgelig skal man kende forskel på for eksempel en
tegning og et maleri, men når man arbejder på et eget udtryk, skal man ikke
lade sig begrænse”.
Årsudstillingen deler vandene
Flere lærere peger på, at prøven er omfangsrig, og kan være
svær at håndtere for udfordrede elever. Én så gerne, at eleverne udførte et
praktisk element, mens censor er til stede, ligesom i håndværk og designprøven,
og flere peger på, at årsudstillingen er for stort et projekt for eleverne
oveni deres projekt.
”Jeg ville ønske man droppede årsudstillingen, så eleverne
kun skulle op i et prøveprojekt. Det prøveprojekt ville jeg så ønske kunne få
mere tid og løsere rammer i forhold til selv at vælge udtryksform. Man vil alt for
meget med de (ret så) unge mennesker. Det er faktisk en kæmpe mundfuld for
dem både at skulle omkring et prøveprojekt, de gerne vil gøre godt - og så også
rette fokus mod en hel årsudstilling. Prøven er, i min optik, skudt meget over
mål”, siger billedkunstlærer Tine Legard Bejerholm.
Andre er meget glade for årsudstillingen, blandt andet fordi
den giver et helhedsbillede af eleven. Men mange peger på praktiske
udfordringer i forbindelse med den, særligt for elever, der skifter skole, men
også hel lavpraktisk.
Lærernes ønsker til justeringer
- Vejledningen trænger til en justering. Der er for mange steder, man kan blive i tvivl eller tolke forskelligt, fx i forhold til hjælpemidler, tidsrammer for opsætning af årsudstilling, medbragte materialer
- Prøven kan fortolkes meget akademisk
- Klare regler for sygeeksamen i grupper
- Regler for elever, som kommer sent ind i valgfaget ved skoleskift
- Tydeliggørelse af bedømmelseskriterier, fx afkrydsningsskema
- Eleverne bør selv kunne vælge udtryksformen
- Bud på løsninger til opbevaring og udstilling for årsudstillingen
- Udtrækstidspunktet skal passe med prøven, ikke med 9. klasserne
- Loft over elevantallet på holdene
- Slankning af kravene til elevernes produktioner
”De forskellige muligheder elever møder på skolerne i
forhold til udstillingsmuligheder vil aldrig kunne ensrettes. Nogle har store
sale/auditorier tilgængelig for udstillingen - andre er så presset på plads, at
eleverne skal nedtage og opsætte udstilling mellem hver prøve. Jeg håber sådan
der bliver justeret, så fokus forbliver på den kreative proces med rum og tid
til eksperimenter og fordybelse, siger Tine Legard Bejerholm.. Dertil kommer, at lærerne ikke har noget sted at opbevare
elevernes produktioner i løbet af året.
En anden praktisk udfordring handler om, at eleverne ifølge
vejledningen skal trække så tidligt.
”Det virker unødvendigt, at vi skal trække udtryksform og
præsentere tema for eleverne senest fem dage inden 9.-klassernes skriftlige
prøver. Det bør ændres således, at der trækkes umiddelbart inden perioden med
billedarbejdet sættes i gang”, siger Per Dyrlund Arnoldi.
Endelig er der nogle lærere, som gerne så, at prøven blev
lavet helt om, så faget blev afsluttet med et projekt med fælles tema på tværs
af de praktisk-musiske fag, eller at der blev fastsat reger for, hvor mange
elever, der må være på holdene, så man ikke som lærer står med et kæmpe hold
til afgangsprøven.
Bedømmelsen er uklar
De fleste af lærerne mener at prøven overordnet fungerer,
men peger på justeringer. Og her er det særligt prøvevejledningen, som trænger
til præciseringer. Der er for mange steder, hvor lærerne bliver i tvivl eller
fortolker forskelligt. Fx i forhold til sygeeksamen, gruppeprøver, hjælpemidler,
tidsrammer for, hvornår eleverne må sætte op til årsudstillingen, eller hvor
bagatelgrænsen går for materialer medbragt hjemmefra.
Søren Lau Rasmussen, som også roser prøven, siger:
”Der er behov for en tydeligere/justering af prøvevejledning
og en standardisering af bedømmelseskriterierne. Flere lærere oplever, at de
eksisterende vejledninger kan være svære at fortolke, og forskelle i, hvordan
lærere og censorer vægter forskellige aspekter af prøven, kan føre til
variation i bedømmelsen, men alt i alt, er det en fin prøvevejledning”.
Netop tydeligere bedømmelseskriterier efter spørger mange af
lærerne. Nogle vil gerne have et afkrydsningsskema. Og nogle peger på, at
prøven, måske fordi den er så relativt åben for fortolkning, af nogle bliver
akademiseret unødigt.
Marlene Valeska Holm har haft to hold oppe med 24 elever på hver. Den ene af
gangene med en beskikket censor, som hun understreger var sød, men som havde
alt for akademiske forventninger til eleverne i forhold til afprøvninger,
materialekendskab og materiale-eksperimenter
”Mine elever er som de fleste andre teenagere, jeg har mødt i mine 20
lærer-år, men de gik simpelthen fra prøven og følte sig dumme og dårlige, fordi
deres arbejde blev anset for banalt og uden kunstnerisk og eksperimenterende
værdi - jeg var ikke enig i så store krav; det er deres første prøve nogensinde
- og mundtlig dansk, engelsk eller tysk prøven er mere gennemskuelig og lettere
at strukturere. De hold jeg har haft i år og sidste år med lærere som censorer
har klaret sig væsentligt bedre. Måske kan der komme for stor afstand mellem
den levede virkelighed i skole og så fagkonsulenternes drømme for faget?”,
siger hun.