Eleverne kan samlet set være tilfredse med, at de ikke lige om lidt står overfor de skriftlige prøver. For dem har de ofte det svært med, viser folkeskolen.dk's sammenligning af standpunktskarakterne og prøvekarakterne gennem tiden.
Foto: skynesher/istock
Nu tæller årskarakteren: Lærerne har det med at undervurdere elevernes mundtlige evner - og overvurdere de skriftlige
Uden prøver bliver lærerens karaktergivning afgørende for 9.-klasse-elevernes fremtid. Det ser ud til at blive til elevernes fordel, når det gælder det skriftlige - og til elevernes ulempe i de mundtlige fag, viser folkeskolen.dk's gennemgang af fem års afgangskarakterer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I år bliver elevernes eksamensbeviser fyldt ud alene med deres sidste standspunktskarakterer. Er det så en fordel eller en ulempe for eleverne, at de ikke har mulighed for at vise deres værd ved de afsluttende prøver?
Det har folkeskolen.dk forsøgt at finde svar på ved at sammenligne det samlede antal standpunktskarakterer og prøvekarakterer de seneste fem år. Begge er nemlig mulige at finde i Undervisningsministeriets datavarehus.
Overordnet er svaret - måske lidt overraskende - at det nærmest ikke tyder på at have nogen som helst betydning - i hvert fald samlet set.
Alene vurderet på de bundne prøver, viser det sig faktisk, at lærerne er så gode til at bedømme deres elever, at der samlet ikke er nogen som helst forskel på elevernes standpunktskarakterer, og de karakterer de senere opnår i eksamenslokalerne.
Til gengæld har eleverne formået at levere en smule bedre ved udtræksprøverne end deres standpunktskarakterer marginalt ved at score 0,2 karakterpoint bedre ved prøverne.
Ministeriet udskyder standpunktskaraktererne: Skal først afgives lige inden sommerferien
Eleverne 'overpræsterer' mundtligt
Men selvom eleverne samlet set ikke står til at vinde eller tabe noget særligt ved de aflyste prøver, gemmer der sig alligevel nogle ret markante mønstre i, hvordan eleverne klarer sig i eksamenslokalet sammenlignet med deres standpunktskarakterer.
Der viser sig nemlig et klart billede af, at eleverne toppræsterer, når de mundtligt står overfor deres lærer og en censor. Faktisk er det kun i mundtlig fransk, at eleverne ikke samlet har formået at score højere end deres standpunktskarakterer.
Eleverne er især gode til at overbevise lærer og censor om en højere karakter ved den mundtlige prøve i dansk og kristendomkundskab. I begge fag har eleverne over de seneste fem år i snit opnået en 1,1 karakterpoint højere end deres standpunktskarakter.
Lærer: Motivationen ville have dalet gevaldigt hos nogle elever, hvis de allerede skulle have deres slutkarakterer nu
Skriftlig geografi volder problemer
Omvendt er det gået, når eleverne er blevet samlet i skolens gymnastiksal til de skriftlige prøver. Her leverer eleverne gennemgående dårligere end deres standpunktskarakterer.
Især prøven i skriftlig geografi ser ud til at have voldt eleverne særlige problemer. Her har eleverne over fem år samlet fået en karakter, der var 0,7 karakterpoint lavere end deres standpunktskarakter.