"Eleverne lærer, at de kun kan ramme plet, hvis de koncentrerer sig og i øvrigt lytter efter, hvad instruktøren siger", fortæller skoleleder Torben Juel Sørensen fra Nyborg Heldagsskole.

Skydning i skoletiden får elever med ADHD til at koncentrere sig

Der skal koncentration og et roligt åndedræt til at ramme plet i skydning. Et pilotprojekt i fem kommuner viser, at børn med ADHD øger deres opmærksomhed og holder kroppen i ro, når de sigter med et gevær. I år kommer fem nye kommuner med i projektet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pilotprojektet "Fokus - ro og koncentration gennem skydeidræt" er en udløber af skoleskydning, som er et samarbejde mellem Dansk Skoleidræt og Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, DGI, der har kørt hvert efterår siden 1995. Her prøver børn fra 5. klasse at gå til skydning, og det har nogle børn med ADHD syntes så godt om, at de er begyndt at gå til skydning i deres fritid.

"Skytteforeningerne har fået mange tilbagemeldinger fra lærere og forældre om, at urolige børn bliver mere koncentrerede, når de går til skydning. Og hvis børnene bliver ved med at skyde, påvirker det ofte deres humør, selvværd og selvtillid", fortæller Annegrete Gohr Månsson.

Adfærdsvanskelige elever nyder godt af golf

På den baggrund besluttede De Danske Skytteforeninger, der siden er fusioneret med DGI, at oprette et pilotprojekt med skydning for børn med ADHD og ADHD-lignende problematikker, og Annegrete Gohr Månsson blev ansat som projektleder.

Næsten en instruktør til hver af de 89 elever

Pilotprojektet har kørt i kommunerne Randers, Esbjerg, Odense, Nyborg og Svendborg med i alt 89 børn mellem 7 og 17 år, flest mellem 10 og 14 år og næsten udelukkende drenge.

Projektet består af et samarbejde mellem specialskoler, folkeskoler med specialklasserækker og lokale skytteforeninger. Alle steder gik man i gang med at skyde efter efterårsferien 2012 og fortsætte frem til sommeren i år.

"Vi har haft seks-otte elever i hver gruppe, som er gået til skydning i skoletiden. De er blevet fulgt hen til skytteforeningen af lærere eller pædagoger, men selve instruktionen ligger os skydeinstruktøren. Skytteforeningerne har mange pensionister blandt deres instruktører, så der har næsten været én til hver elev", fortæller Annegrethe Gohr Månsson.

Succesoplevelser smitter af på børnenes humør

Projektlederen har netop gjort evalueringen færdig. Instruktører, lærere og pædagoger har besvaret et spørgeskema, og nogle af dem er også blevet interviewet.

"De kan se, at børnene bliver motiveret af at gå til skydning. Børnene får succesoplevelser, og det smitter af på deres humør. Samtidig er instruktørerne rolige og forudsigelige, og det har en god effekt på børnene, og ikke mindst så træner børnene deres koncentration og opmærksomhed", fortæller Annegrethe Gohr Månsson

Hun har flere eksempler på, at børn med ADHD har fortalt så begejstret om aktiviteten derhjemme, at de er begyndt at gå til skydning med deres forældre og søskende.

"Der er tit mange konflikter i familier med ADHD, men til skydning får de gode oplevelser sammen".

Skydningen gavner eleverne i skolen

Umiddelbart bevarer børnene kun koncentrationen, mens de skyder, men parterne omkring projektet tror på, at det vil smitte af på deres skolegang, hvis de bliver ved med at dyrke aktiviteten.

"Det er vanskeligt at fastholde børn med ADHD i andre former for koncentrationstræning, men her er de nødt til at arbejde med åndedrættet og finde stabilitet og balance, for ellers kan de ikke ramme plet. Du får prompte svar på skiven, om du lykkes, og det synes børnene er sjovt. Det er meget konkret, om træningen virker", siger projektlederen.

Børnene lærer at ignorere stimuli udefra

Nyborg Heldagsskole har haft 12 elever med i projektet, og skoleleder Torben Juel Sørensen er ikke i tvivl om, at det gavner børnene i skolen, at de skyder.

"Vi kan se, de bliver bedre til at koncentrere sig, fordi de lærer at ignorere stimuli udefra. Det er også, hvad de selv oplever", siger Torben Juel Sørensen, der har haft sine elever til at udfylde et spørgeskema, før de gik i gang med at skyde, og igen da sæsonen var forbi.

"Eleverne har lært, at de kun kan ramme plet, hvis de koncentrerer sig og i øvrigt lytter efter, hvad instruktøren siger. Det samme gælder i skolen, og den kobling laver eleverne selv. Mange af dem har fået en større forståelse for, at de skal lytte til læreren", siger skolelederen.

Heldagsskole ser frem til en ny sæson

Resultaterne fra pilotprojektet betyder, at projektet fortsætter i dette skoleår i de fem hidtidige kommuner plus i fem nye. Og interessen for at komme med er stor. 20 kommuner står på venteliste. Hvem der kommer med, afhænger blandt andet af, om de lokale skytteforeninger kan matche opgaven og af logistikken i forhold til at komme til og fra skydeanlægget.

"Vi fortsætter med de fem kommuner i pilotprojektet, fordi vi gerne vil blive klogere på, hvad der sker efter den første sæson. Vi er også gang med at søge penge, så vi kan koble et forskningsprojekt på, for vi vil gerne dokumentere, hvad det er ved skydeidræt, der gavner børnene", siger Annegrethe Gohr Månsson, der har en aftale med Syddansk Universitet om at stå for forskningen.

Nyborg Heldagsskole ser frem til den nye sæson.

"Eleverne kommer stolt og viser deres skiver frem, og de får også diplomer. Den succes smitter af på andre ting, de laver. Samtidig lærer de at begå sig i det offentlige rum, og de får styrket deres relationskompetence, når de skal samarbejde med en voksen instruktør", siger Torben Juel Sørensen, der også ser skydeidrætten som en del af skolereformen, som netop fordrer et tættere samarbejde med det frivillige foreningsliv.

Eleverne lærer at have respekt for våben

Annegrethe Gohr Månsson bliver tit spurgt, om ikke skydning og impulsive børn er en uheldig blanding, men det afviser hun.

"Vi har skabt en stærk organisation med folk, der arbejder med ADHD til hverdag. Vi har blandt andet ADHD-foreningen og Socialstyrelsen med i projektet. Samtidig siger loven, at alle våben skal være låst inde, at der skal bruges to nøgler til at låse skabet op, og at nøglerne skal være hos den øverste ledelse, som er godkendt til opgaven af politiet", siger hun.

Samtidig gavner det skydeidrætten, at når børn med ADHD først har lært en regel, så holder de fast i den. Og en reglerne er, at de skal have respekt for skydevåben.

Det element fremhæver Torben Juel Sørensen også.

"Vi er bekymret for den udvikling, vi ser med skoleskyderier i blandt andet USA og Finland, men i projektet lærer eleverne, at våben kan bruges på en fornuftig måde. Vi kan se, at de gør, hvad de får besked på, når de har våbenlære. Det handler om at tage et tabu og give eleverne et naturligt forhold til det", siger skolelederen.

Børnenes diagnose bliver usynlig

Oprindeligt skulle skytteinstruktørerne have haft et kursus om ADHD, før de gik i gang med at undervise eleverne, men af forskellige årsager nåede man det ikke. Men det har fungeret godt uden.

"I skoleskydning underviser instruktørerne børn med ADHD uden at vide det, og det er med til at gøre skydningen til en succeshistorie, fordi børnene netop oplever, at de kan gå til skydning, uden at andre opdager, at de har en diagnose. Skydning er så regelret og forudsigeligt, at børnene bliver usynlige," siger Annegrethe Gohr Månsson.

Alligevel har instruktører, lærere og pædagoger fra de fem pilotkommuner fået tilbudt et forløb med fire kurser hen over efteråret og vinteren. De skal blandt andet lære om konflikthåndtering, kommunikation, struktur, kropskontrol, medicin, eventuelle bi-diagnoser og kriminalitet i forhold til børn og unge med ADHD, og om hvordan skydeaktiviteten ses fra skolens vinkel.

Projektet fortsætter til udgangen af 2015

Foreløbig er der afsat penge til, at "Fokus - ro og koncentration gennem skydeidræt" kan fortsætte til udgangen af 2015, men ifølge Annegrethe Gohr Månsson bliver det sandsynligvis et fast forankret tilbud i DGI. Ellers vil lokale skytteforeninger selv drive projektet fremad.

Læs mere om projektet via linket til højre.