Lærerliv

"Det er vigtigt at vise børn, at vi lærere også kan tage pis på os selv", siger Esben Dall Hansen om sin profil på TikTok.

@skolelaerer: Esben er lærer på elevernes hjemmebane

Et fuldtidsarbejde som lærer kan være hårdt og tidskrævende nok i sig selv – læg så oveni en sidegesjæft som influencer på de sociale medier TikTok og Instagram. Mød Esben Dall Hansen og hans profil @skolelaerer. 

Offentliggjort Sidst opdateret

Den 12. maj 2022 beslutter Esben Dall Hansen at tage en video af sig selv i toget på vej hjem fra hyttetur med sin klasse.

”Kender I det der med, at man har været ude med en masse elever, og så er man bare pænt træt?” siger han, mens han kigger ind i kameraet.

I baggrunden af optagelsen kan man høre eleverne begejstret udbryde: ”Han laver en Snapchat… Nej, det er TikTok”.

Esben Dall Hansen, der er udskolingslærer på Sabro-Korsvejskolen i Tranbjerg uden for Aarhus, lægger den meget korte video på TikTok, så hans elever kan se den. Og så tænker han ellers ikke videre over det. Men tingene begynder hurtigt at tage fart.

I takt med at han laver flere videoer, går nogle af dem viralt. Profilen er ikke længere bare en sjov ting mellem ham og hans klasse. Kommentarsporene er nu fyldt med unge, der spørger ind til, hvor han arbejder, hvad han underviser i, og hvem han er.

”Jeg fik positive reaktioner fra hele Danmark. Og jeg tror, at det var, fordi de så en lærer på deres egen platform gå i øjenhøjde med dem”, siger Esben Dall Hansen, der til daglig underviser i dansk, idræt, samfundsfag, historie og kristendom.

Flere af videoerne får over 100.000 visninger, hvilket får ham til at tænke: Er der et hul og behov her, jeg kan udfylde på en eller anden måde? Så indimellem de små, underholdende og hyggelige videoer om lærerlivet begynder han at snige korte videoer med fagligt indhold ind på sin TikTok-profil @skolelaerer.

”TikTok er et sted med rigtig mange unge mennesker, men der var ikke nogen voksne, der lavede noget reelt brugbart indhold på de unges præmisser”.

Esben Dall Hansens faglige videoer på @skolelaerer er korte, præcise og simple, så eleverne får hurtig viden om et emne eller en opgave i skolen.

GrammaTikToks og eksamensguider

Esben Dall Hansen påstår ikke, at hans videoers indhold er unikt i sig selv, men peger på, at deres værdi ligger i, at de unge rent faktisk ser dem.

”Mange af de videoer, jeg laver, er lavet i et eller andet format andre steder før. Forskellen er bare, at jeg lægger dem ud dér, hvor børnene er. Og de har ikke haft så mange andre alternativer på den platform i forhold til at finde hjælp med det faglige”.

Han forsøger at lave videoerne, så de passer til TikTok-formatet, ved at gøre dem korte, hurtige, præcise og simple. Samtidig linker han i videobeskrivelsen altid videre til hjemmesider, hvor børnene kan finde yderligere viden om de emner, han taler om.

Esben Dall Hansen har ramt plet med sine faglige videoer. Han har for eksempel udviklet en videoserie med det smarte navn ”GrammaTikTok”, hvor han i et lynformat lærer de unge om alt fra navneord til udsagnsled og grundled ved at opfordre dem til at svare på små grammatikopgaver i kommentarsporet.

Samtidig udsender han i tiden op til eksamen et hav af guider til udskolingseleverne. TikToks med titler som ”Sådan består du din danske skriftlige afgangseksamen”, ”Fat det moderne gennembrud på meget kort tid” og ”Nervøs for eksamen? Her er lærerens råd”, som de eksamensramte elever kan søge frem. Videoer, som i år også blev en slags sparringsplatform, hvor eleverne delte noter og guidede hinanden i kommentarsporene.

For hver faglige video laver Esben Dall Hansen to-tre små, hurtige videoer, hvor han gør grin med alle de sjove og unikke aspekter af lærerlivet.

Vokseværk tiltrækker sponsorer

Siden Esben Dall Hansen lagde den første video ud under navnet @skolelaerer for mere end to år siden, har profilen vokset sig kæmpestor. Den har i skrivende stund over 36.000 følgere, sammenlagt omkring 15 millioner visninger og 1,3 millioner likes på de over 700 videoer, han har lagt op indtil videre.

4 tip til SoMe-læreren

1. Åbenhed med ledelsen: Det er vigtigt at være åben over for sin ledelse om, at man ønsker at oprette en offentlig profil, hvor man skaber indhold med afsæt i sin lærerrolle. Man bør sikre sig, at man har ledelsens opbakning.

2. Vær ikke personlig: Tag udgangspunkt i dit eget liv uden at blive for personlig. Du er stadig en forlænget arm af den rolle, du har i klasseværelset.

3. Håndtering af henvendelser: Hvis man modtager henvendelser fra elever, er det vigtigt at have en form for standardsvar, for man kan ikke hjælpe alle. Opfordr dem i stedet til at tale med deres egen lærer eller deres egne forældre om de problemer, de henvender sig med.

4. Gå aldrig på kompromis med egne grænser: Det er vigtigt at mærke efter, hvad man selv er komfortabel med at dele, og aldrig at lægge noget op, som går over ens egne grænser eller mod ens værdier.

Men populariteten er ikke kommet af sig selv. Gennemsnitligt bruger Esben Dall Hansen en time om dagen ud over sin normale arbejdstid på at filme og redigere videoerne. Han er næsten aldrig på TikTok ellers, men hvis man fanger ham i at scrolle rundt derinde, er det for at støvsuge mediet for trends blandt de unge, som han kan lave videoer om.

De mange følgere og visninger har med tiden også kastet en del sponsortilbud af sig – de fleste har han dog valgt at takke nej til.

”Jeg bliver nødt til at have mig selv med og kunne stå 100 procent inde for de ting, jeg promoverer, både etisk og moralsk,” siger han.

Blandt de samarbejder, Esben Dall Hansen dog har valgt at takke ja til, er en kampagne med Kræftens Bekæmpelse om at bruge solcreme i skoletiden og en lang række danskguider i samarbejde med Alinea. Ved hver video deklarerer han tydeligt, både i videoen og i beskrivelsen, at indholdet er sponsoreret, så hans følgere på TikTok kan se, at han får betaling for netop disse videoer.

Etiske overvejelser

Sponsoraftaler er ikke det eneste, Esben Dall Hansen har haft etiske overvejelser omkring. Han er meget bevidst om de problemer, der er ved TikTok som medie. Som samfundsfagslærer føler han derfor også et stort ansvar for at gøre eleverne opmærksomme på, at når de scroller rundt på TikTok og andre sociale medier, er der algoritmer, som er designet udelukkende til at fastholde deres opmærksomhed så længe som muligt.

Esben Dall Hansen overvejer konstant, hvor grænserne går på de sociale medier.

Samtidig med at han anerkender, at TikTok på ingen måde er en problemfri platform, mener han også, at man må erkende, at det er her, de unge bruger en stor del af deres tid. Derfor er det vigtigt at forstå, hvad der sker derinde.

”Burde man selv være derinde? Jeg vil i hvert fald gerne sikre mig, at der er kvalitetsindhold inde på den her platform, hvor de er så meget”, siger han.

Esben Dall Hansen har gjort sig mange overvejelser om, hvor meget han egentlig bør dele af sit arbejdsliv, specielt i forhold til eleverne, som han har en regel om aldrig at filme eller have med, så man kan høre specifikke stemmer.

Hen ad vejen er han kommet frem til, at det er bedst at holde sit arbejde på Sabro-Korsvejskolen og indholdet på sociale medier mere eller mindre adskilt og i stedet optræde i skolelærerrollen mere generelt.

Hvad er rizz?

@skolelaerer har også en del sjov og ballade-videoer om lærerlivet. I én gør Esben Dall Hansen for eksempel status på det nyeste ord, eleverne er begyndt at bruge på skolen, ”rizz”, i en anden mimer han til den nyeste populære lyd på TikTok, mens han i en tredje laver den populære tag en finger ned-challenge.

For hver faglige video kommer der cirka to-tre sjove. Havde han udelukkende læringsvideoer på sin profil, tror han, at en del af børnene ville søge andre steder hen. Samtidig er de sjove videoer med til at vise en anden side af lærerlivet, hvor der er plads til at gøre grin med tingene.

”Det er vigtigt at vise børn, at vi lærere også sagtens kan tage pis på os selv. For hvis vi konstant som lærere går og tager os selv meget seriøst, så kan det hele gå hen og blive lidt4 kedeligt”, siger han.

Om TikTok

TikTok er et kinesiskejet socialt medie, hvor man kan dele korte videoer. I 2018 blev appen tilgængelig på det globale marked, og allerede samme år var det en af de mest downloadede i verden. I dag er der over en milliard aktive brugere på TikTok.

Appen er ekstremt populær blandt danske børn og unge. Ifølge DR's Medieforsknings rapport fra 2022 bruger 41 procent af de danske 15-29-årige TikTok mindst én gang om ugen. TikTok har en aldersgrænse på 13 år, men trods det er skærmtiden for brugerne på 9-14 år en time og 18 minutter dagligt.

Mediet bliver ofte mødt med kritik, primært på grund af dets håndtering af brugerdata, som mistænkes for at blive brugt af den kinesiske stat til at overvåge for eksempel danske borgere.

”Når børnene hører, at du faktisk godt ved, at du nogle gange har en fæl kaffeånde, eller at du ikke forstår, hvad 'rizz' er, synes de, det er megasjovt, hvilket knytter jer tættere sammen”.

Og det er da heller ikke nemt, men hvis du ønsker at være med på beatet ligesom Esben Dall Hansen, skal du vide, at ”rizz” er en forkortelse af det engelske ord ”charisma”(karisma) og beskriver en persons evne til at få andres opmærksomhed i en flirtende kontekst.

Lærer først og fremmest

På trods af at Esben Dall Hansen elsker at lave videoer til sine sociale medier, kunne han aldrig nogensinde forestille sig at droppe sit lærerjob.

”Det ville være forkert for mig, hvis jeg skulle skrue op for sociale medier på bekostning af det, der reelt driver mig – min kærlighed og passion for at undervise og arbejde med børn og unge”.

Han er ekstremt glad for at være lærer, hvilket han også mener skinner igennem i hans videoer, og det er en af de primære årsager til, at profilen er blevet en succes. Spørger man ham, om han ville ønske, at flere lærere lavede indhold på de sociale medier, er svaret dog ikke helt lige så klart.

”De bedste lærere er dem, der formår at finde sig selv i jobbet, og det gør vi alle sammen på vores måde”, siger han og uddyber: ”Det er det rigtige for mig, men jeg ville aldrig sige, at det udelukkende er en god ting at gøre”.