Modtager af prisen for årets bedste diplomprojekt, Tina Kornbeck Nielsen
Foto: Klaus Holsting
Diplomvinder:
Samarbejde mellem skole og børnehave løfter elevernes skriftsprog
En masse viden går tabt, når børn tager skridtet fra børnehave til skolen, skriver Tina Kornbeck Nielsen i sit diplomvinderprojekt, der er blevet udpeget som årets bedste diplomprojekt i 2015 af Lærerprofession.dk.
Øvrige diplomvindere
2.-pladsen: Line Maj Wridt for projektet: »Mål- og pointstyretundervisning«
3.-pladsen: Helle Jensen Damgaard for projektet: »Læselyst iudskolingen«
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er meget opmærksomhed på, om Emil eller Ida er glade, når de møder op til første dag i skolen. Men knap så meget fokus på, hvordan de klarer sig sprogligt.
Det fik Tina Kornbeck Nielsen til at arbejde med betydningen af børnenes overgang til skolen. »Målet er, at børnene bliver bedre til at læse og skrive, fordi et tidligt sprogfokus forebygger skriftsproglige vanskeligheder«, siger hun.
Tina Kornbeck Nielsen er kåret til vinder på lærerprofession.dk for sit diplomprojekt »Styrkelse af børns skriftsprog - Et brobygningsprojekt mellem hjem, børnehave og indskoling«.
Til daglig arbejder hun på Virupskolen i Aarhus. Her var der ikke tidligere noget samarbejde med hverken børnehaver eller forældrene om børnenes tidlige skriftsprog. Men det var Tina Kornbeck Nielsen med til at ændre. To gange har hun fået tildelt 100.000 kroner af den lokale innovationspulje i Aarhus til at skabe et samarbejde. Projektet har nu kørt i to år.
Hun har udformet gode råd til, hvordan skolerne kan få bedre hånd om overleveringen. »Skolerne skal skabe en procedure med børnehaverne for overleveringen. Og det er vigtigt, at de bliver vejledt i, hvordan man håndterer overgangen bedst muligt«.
Inspiration fra Sverige
En studietur til den lille svenske by Öjaby viste, at daginstitutionerne og indskolingen lukker helt ned fire dage om året for at tale samarbejde. Det imponerede Tina Kornbeck Nielsen. »Da vi kom tilbage, sagde vi til vores skoleleder, at dét skal vi også have«, fortæller hun. Derfor skal de nu arrangere temaeftermiddage for personalet i vuggestuerne, børnehaverne og indskolingen.
Og det er lederne, der skal få det til at ske. »Ledelserne skal sætte nogle rammer for, hvordan samarbejdet skal fungere. Der skal være nogen, der tager styringen, for at vi får mulighed for at samarbejde«.
Du kan læse alle projekterne på lærerprofession.dk