Debat
Der bliver spildt en masse tid i skolen, som i stedet kunne bruges på forberedelse, mener lærer Ulrik Vestergaard.
Foto: Privat
Lærer: Sådan får du en times mere forberedelse – gratis
Ulrik Vestergaard har regnet sig frem til, hvordan landets lærere kan få 60 minutters ekstra forberedelse om ugen. Se hele regnestykket i dette debatindlæg.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Som lærer har jeg ikke urealistiske drømme om en
ekstra time om ugen til forberedelse ved at forlænge arbejdsugen eller ved at trylle den
ud af Aarhusaftalen (jeg arbejder i Aarhus).
Nej, jeg vil have den gratis, og det kan lade sig
gøre ved at arbejde smartere - ikke hårdere. Regnestykket for, hvordan vi kan frigøre den
ekstra time, vi alle ønsker, uden at overbelaste vores allerede travle skemaer, kommer her:
15 minutter om ugen - spildt!
Lad os begynde med sagen om den forsvundne
kontaktbog fra SkoleIntra. Som det er i dag, modtager begge klasselærere på min
skole beskeder om alt fravær. Det er ca. 50 procent af beskederne i min indbakke. Vi
har brug for en digital kontaktbog, der giver os det samlede billede uden unødvendige beskeder
i Aula. Det er udviklet, men ikke indkøbt i Aarhus.
5 minutter om ugen - spildt!
Nu til printeren, som ser ud til at have
besluttet, at huller og hæftning er en form for teknologisk tortur. Først printer jeg ét
eksemplar, og derefter kopierer jeg det med huller og hæftning. Sjældent føler jeg mig så
meget holdt for nar af teknologiske mangler. Lad os få vores printere til at gøre det
korrekte arbejde og spare os for tidsspilde. Gad vide, om medarbejdere andre
steder i kommunen eller i det private ville finde sig i det?
5 minutter om ugen - spildt!
Kalenderen i Aula er et andet mysterium.
Funktionen er udviklet for længst, men i Aarhus kan den ikke synkronisere med andre
kalendere og man hævder, at det ville krænke GDPR-reglerne. Det er som at have en elbil
i garagen, men forbud mod at lade den op. Lad os dekode GDPR og finde ud af,
hvordan vi kan bruge kalenderen på en forsvarlig måde for at optimere vores
tidsplanlægning.
30 minutter om ugen - spildt!
Endelig har vi vores trofaste
medarbejder-chromebooks, der klarer undervisningsopgaver fornuftigt. Men når vi skal
arbejde med Microsoft-opgaver (handleplaner af alle slags, indstillinger af
alle slags, alt arbejde med journalisering og læsning af journaliserede dokumenter) føles
det som at svømme med et anker om benene. Lad os finde en mere effektiv måde at
håndtere disse opgaver på, så vi kan bruge vores tid på forberedelse af
undervisning i stedet for teknologisk bøvl.
5 minutter om ugen - spildt!
På min skole laver vi ugeplaner. De laves i
google-dokumenter, ét per klasse. Dokumenterne linkes i Aula, så forældre og elever
kan få overblik. Det er god service og giver et godt overblik. Når jeg som valgfags-
og faglærer så skal skrive ugeplaner for madkundskab, historie, kristendom og biologi,
ender jeg med at skulle skrive i op til 19 forskellige google-dokumenter hver eneste
uge. I skoleIntra kunne jeg lave ugeplanen i mit eget skema, og så kunne forældre
og elever se en simpel ugeplan, der ’trak’ fra lærernes ugeplan. Jeg behøver vist
ikke beskrive, hvordan jeg har det med hver uge at copy/paste indhold mellem 19
forskellige google-dokumenter. Med et bedre it-værktøj kunne jeg yde samme service
på kortere tid.
Vi skal arbejde smartere
Kolleger rundt om i landet vil sikkert kunne
finde mange flere unødvendigt bøvlede ting, der tager forberedelsen, men dette er bare set fra
min hverdag.
Bøvlet er alt sammen resultater af et system og
en forvaltning, der sætter mange ting i søen. Men alt bøvl, der tager lærernes
forberedelse, ser gratis ud i regnearkene, så det er der ikke meget fokus på at
fikse. Vi må stoppe “tyveriet” af vores forberedelse og gøre op med spildtiden.
Så kære Aarhus Lærerforening, DLF og Aarhus
Kommune, I må i arbejdstøjet og løse disse teknologiske udfordringer og frigøre
den gratis time til mere forberedelse, som vi alle ønsker. Vi kan gøre det ved
at arbejde smartere, ikke hårdere, og ved at finde måder at navigere rundt om teknologiske udfordringer.
I kan bare ringe - så skal jeg nok uddybe.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk.