Foto: Miriam Lykke Schultz
Mindfulness gør skoledagen mindre hektisk
På Risskov Skole i Aarhus er ro og nærvær skemalagt som en fast del af undervisningen i nogle af klasserne. De mentale pauser hjælper elever og lærere til at stoppe op og mærke efter i sig selv. Det giver større fordybelse i en travl skoledag. Det hele begyndte hos ledelsen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En stressende hverdag med mange beslutninger, der blev truffet i et højspændt tempo.
Sådan beskriver skoleleder Christina Hostrup arbejdsgangen på Risskov Skole, før der blev indført mindfulness på ledelsesmøderne.
»Alle i ledelsen var enige om, at vi havde brug for at gøre noget for at passe på os selv. Vi skulle dels blive bedre til at bruge tiden mere effektivt, dels skaffe os selv noget tid til refleksion. Vi aftalte, at vi hver især skulle bruge bare fem minutter i løbet af dagen på at sætte os i stilhed, men det var ekstremt svært at efterleve. Derfor blev vi enige om at gøre det sammen«, fortæller skolelederen.
Møderne er blevet effektive
I dag er mindfulness, som er en form for meditation, en fast del af skolens ledelsesmøder. Øvelserne kan være alt fra en skriveøvelse til et stykke musik, som bliver spillet, inden mødet for alvor går i gang. Imens er deltagerne stille og fokuserede på at trække vejret helt ned i maven.
»Det er som at give sig selv et mentalt brusebad eller en vitaminindsprøjtning. Det giver ekstra energi, så man bedre kan koncentrere sig om de beslutninger, der skal tages«.
De fem minutter, som øvelsen tager, er hurtigt tjent ind igen, mener Christina Hostrup.
»Det har givet et temposkifte på møderne, de er mere effektive og har en anden intensitet, og vi træffer beslutninger på et bedre grundlag, fordi vi er mere til stede«.
Ikke noget Østens mystik
Samtidig tilbød ledelsen kurser i mindfulness for de lærere, som havde lyst til at deltage.
I begyndelsen oplevede Christina Hostrup en skepsis omkring brugen af mindfulness.
»Det blev forbundet med noget spirituelt og langhåret hippieværk, men der er ikke noget Østens mystik over det. Det handler i bund og grund om ro og nærvær. Noget, som alle har godt af«, siger Christina Hostrup.
I dag begynder flere af skolens klasser skoledagen med nærværsøvelser. Èn af dem er 2.d, som Marianne Haaland er klasselærer for. Hun bruger øvelserne til at skabe balance og ro, så hvis eleverne bliver distraheret eller mister koncentrationen, kan de hurtigt finde roen i sig selv igen.
»Jeg kan mærke, at de er blevet roligere og mere opmærksomme. De kan koncentrere sig om at læse i længere tid end tidligere, og de trives, fordi de har det bedre med sig selv og hinanden«.