Den nye app, som lærerne i fem kommuner nu kan prøve af
Tids-app på vej til lærerne i fem kommuner
Lærerne i fem kommuner får i denne uge adgang til en lille webapplikation fra Danmarks Lærerforening, hvor de på deres smartphone, tablet eller pc kan registrere deres arbejdstid. Det gælder lærerne i de fem kommuner, hvor man har aftalt en tidspulje, som hver enkelt lærer selv skal opgøre brugen af.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er lærerne i Aarhus, Favrskov, Fredensborg, Dragør, Sønderborg, der får en app stillet til rådighed af Danmarks Lærerforening. De fem kommuner er valgt, fordi det er de fem, hvor man har aftalt mellem lærerkreds og kommune, at lærerne får en pulje timer, som de kan afvikle hjemme, på skolen eller et helt tredje sted, og hvor de selv må holde øje med, hvor langt puljen rækker. Der er en del andre kommuner, der har en form for flekstid, men her er det skoleledelsen, der skal holde styr på tiden.
"Det er en helt simpel app, som vi nu vil prøve af i år og se, om den kan bruges", siger formanden for DLF's overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen.
Men der er også lærere fra andre dele af landet, der har ytret ønske om en form for tidsregistrering, og samtidig har Lærerforeningen et stort ønske om at kunne følge med i, hvordan lærernes arbejdstid udvikler sig efter Lov 409's ikrafttræden.
Regneark
Derfor vil lærere i alle kommuner få mulighed for at bruge et mere regnearksagtigt værktøj, hvis de enten for deres egen eller for statistikkens skyld vil holde øje med tidsforbruget inden for forskellige opgaver. Her kan de registrere, hvor meget undervisningstid de får og hvor meget tid til at forberede og efterbehandle undervisningen alene eller sammen med kollegerne, de rent faktisk bruger i løbet af næste skoleår. Også tid til andre opgaver, som tillidsrepræsentantarbejde og efteruddannelse vil det være vigtigt at følge op på.
"Vi vil gerne holde øje med, om der sker det, vi hele tiden har været bekymrede for, nemlig at undervisningstimetallet stiger markant, og at tiden til forberedelse af undervisningen bare går ned og ned. Eller om der sker det, som jeg har hørt fra flere lærere, der lige har fået deres opgaveoversigter, nemlig at forberedelsestiden ligger som et kvarter hist og pist i løbet af ugen eller slet ikke findes i opgaveoversigten", siger Gordon Ørskov Madsen.
Både DLF og Folkeskolen er meget interesseret i at høre fra lærere, der har flere end 29 lektioner om ugen.