Et emne i kompenserende specialundervisning for voksne kan være, hvordan man forvalter sin energi, så man får et så godt liv som muligt. Et andet tema er udfordringer på arbejdsmarkedet, og hvad andre skal vide om ens diagnose.Foto: Marcus Chung/istock.com
Voksne med ADHD strømmer til undervisning for at få styr på deres liv
Centre med kompenserende specialundervisning for voksne kan mærke på efterspørgslen, at stadig flere over 18 år bliver diagnosticeret med ADHD. Borgerne søger strategier til at skabe struktur i deres liv, lyder det fra København, Odense og Aarhus.
HenrikStanekJournalist på folkeskolen.dk/specialpædagogik
Stadig flere voksne bliver ny-diagnosticerede med ADHD. Det
kan ses på, at antallet over 18 år, som får medicin mod opmærksomhedsforstyrrelsen,
er næsten fordoblet fra 2015 til 2021. Fra 26.000 til 51.000. Det viser tal fra
Sundhedsdatastyrelsen, som dagbladet Politiken tidligere har beskrevet.
Annonce:
Det er ikke kun i sundhedsstatistikkerne, at voksne med ADHD
boner ud. De mærker det også på centrene for specialundervisning for voksne. I
hvert fald i København, Odense og Aarhus.
”Vi har en meget stor efterspørgsel til vores hold ’ADHD og
hvad så?’ I øjeblikket har vi 150 på venteliste, som vi nu har lukket, for det
giver ikke mening at sætte flere på. Vi arbejder på at oprette yderligere et
hold til foråret, men det bliver på bekostning af noget andet, for vi får ikke
tilført flere penge”, siger Jens Brejnrod, som er lærer hos CSV Aarhus.
Centret udvidede kapaciteten for fire-fem år siden.
”Indtil da have vi fire hold á otte elever årligt, men nu
underviser vi cirka 100 borgere med ADHD om året. Men selv om vi dengang satte
kapaciteten op, er vores venteliste bare blevet længere”, konstaterer Jens
Brejnrod.
Annonce:
Fra fire til syv hold i Odense
Billedet går igen hos CSV Odense.
”Vi har en utrolig flot tilgang, så efter nytår får vi syv
hold á 12 elever, hvor vi her i efteråret har fire hold. Derudover har vi en
venteliste. At vi prioriterer ADHD-området lige nu går ikke ud over noget
andet, for vi har nedgang i efterspørgslen på undervisning til elever med
generelle vanskeligheder, og der er heller ingen, som har behov for hjælp til
bostøtte. Behovet for kompenserende specialundervisning kører tit i bølger”,
siger afdelingsleder Stina Kjærsgaard og fortæller, at CSV Odense underviser
borgere med ADHD i alle aldre.
”De yngste er 22-23 år og de ældste over 60. Nogle er læge
eller sygeplejerske, og andre har aldrig haft et job, men de har godt af at
mødes, for de oplever deres ADHD på samme måde”, siger Stine Kjærsgaard.
Annonce:
I København er det eksploderet
Hos CSV København er antallet af borgere med ADHD nærmest
eksploderet. I 2018 fik centret en til to henvendelser om ugen. Nu er det
steget til syv ugentlige henvendelser.
”For fire år siden havde vi en ventetid på nogle måneder. Nu
er den på seks til otte måneder for at komme til visitationssamtale og derefter
tilsvarende på at komme i gang med undervisningen”, siger fagkoordinator Mette
Kyrpø.
I august var CSV København på rådhuset for at fortælle
politikerne om behovet for kompenserende specialundervisning til voksne med
ADHD.
Annonce:
”Vi er så heldige, at vi har fået en ekstrabevilling af
borgerrepræsentationen, så vi efter nytår kan ansætte yderligere to
undervisere. Da jeg kom til for fire et halv år siden var vi to på området.
Efter nytår bliver vi 11. Det er en voldsom stigning på en kort årrække”, siger
Mette Kyrpø.
Psykiatere og borgerne selv kender til tilbuddet
Stigningen i efterspørgslen hos de kommunale centre skyldes
ikke alene, at flere voksne får konstateret ADHD. Det hænger også sammen med,
at både behandlingssystemet og borgerne selv er opmærksomme på tilbuddet om
kompenserende specialundervisning.
”De seneste ti år er behandlingssystemet blevet mere
opmærksom på, at man ved alle psykiske symptomer skal se på, om de kan skyldes
ADHD, som er en relativ ny diagnose for voksne. Samtidig er der kommet et øget
kendskab til vores tilbud hos psykiatere og jobkonsulenter. De ved, at vi
findes, for når en borger er diagnosticeret med ADHD, får hun ofte tilbudt at
afprøve medicin. Nogle får også psykologhjælp, men så har behandlingssystemet
ikke så meget mere at byde ind med”, siger Jens Brejnrod fra CSV Aarhus.
Annonce:
Det er ikke hans indtryk, at for mange voksne får diagnosen.
”Alle, vi møder, har problemer i livet. De har kæmpet med at
få tingene til at hænge sammen, og derfor har de næsten altid følt sig
mislykkede, dumme eller utilstrækkelige, så diagnosen giver god mening for
dem”, siger han.
Større opmærksomhed på ADHD blandt voksne
Samme toner lyder fra København og Odense.
”Når jeg spørger vores kursister, hvor de kender os fra, så
har nogle hørt om os fra venner og bekendte, som engang har gået hos os. Eller
de har læst om os eller hørt om os fra deres læge eller psykiater. At flere får
stillet diagnosen har givet større opmærksomhed på, at også voksne kan opleve
udfordringer. Det gør det lettere at tale med sin jobrådgiver om, at man har
ADHD, og så henviser rådgiveren til os”, fortæller Stina Kjærsgaard fra CSV
Odense.
CSV København holder oplæg om sine tilbud på for eksempel
jobcentre, og også i hovedstaden er både privatpraktiserende og offentligt
ansatte psykiatere opmærksomme på den kompenserende specialundervisning.
”Vi har også borgere, som finder os via vores hjemmeside. Vi
betjener primært københavnere, men vi har kommuner, som køber pladser hos os”,
siger Mette Kyrpø.
Når man ser rundt i landet, er der ikke et utal af
undervisningstilbud til voksne med ADHD, vurderer lærer Jens Brejnrod fra CSV
Aarhus.
”Ved nedlæggelsen af amterne i 2007 forudsagde flere, at den
faglige ekspertise ville blive spredt, og det skete. Tanken var, at kommunerne
skulle købe indsatser af hinanden, men det er usædvanligt, at vi lige nu har en
borger fra Aalborg. Ellers kommer de fra Aarhus, som prioriterer området højere
end de fleste andre kommuner”, siger han og tilføjer, at andre steder må folk
selv opsøge og betale for psykologhjælp eller coaching.
Undervisningen forandrer ikke noget i sig selv
I undervisningen har CSV Aarhus fokus på elevernes
eksistentielle situation, når de mødes til tre lektioner om ugen i 15 uger:
Hvilke problemer støder de typisk ind i, og hvad skal de være opmærksomme på?
”Vi kommer ikke med et færdigt redskab, for det kan være
individuelt, hvad der skal til. Eleverne taler med hinanden og ser
løsningsmuligheder, og så kan den enkelte træffe sit valg”, fortæller Jens
Brejnrod.
Et emne kan være, hvordan man forvalter sin energi, så man
får et så godt liv som muligt. Et andet tema er udfordringer på
arbejdsmarkedet, og hvad andre skal vide om ens diagnose: Hvad har man lyst
til, at kollegerne ved, og hvad er det nødvendigt, at de ved?
”Sammen med deltagerne udforsker vi, hvem de selv er, og
hvordan de kan tage kontrol over deres liv. Efter de 15 uger har undervisningen
givet borgerne en ballast, som de kan arbejde videre med i deres hverdag.
Undervisningen forandrer ikke noget i sig selv, men det gør det, de tager med
fra herfra og inkorporerer i deres hverdag”, siger Jens Brejnrod.
Odense går frem efter international metode
CSV Odense går frem efter R&R2, som er baseret på det
engelsk-canadisk udviklede program Reasoning & Rehabilitation version 2.
Det er målrettet unge og voksne med ADHD og bygger på kognitiv terapi. Det har
vist betydelig effekt i både dansk og international sammenhæng.
”Vi er heldige, at vi for nogle år siden blev udvalgt af Social- og
Boligstyrelsen til at arbejde med R&R2. Vi har to undervisere, som er dem,
der ved mest om programmet i Danmark, og som underviser andre i at bruge det.
Det er et videnskabeligt materiale, som er bygget trinvist op, men nogle kursister
kan ikke være i den ramme, og så laver vi individuelt tilpassede løsninger til
dem”, siger Stina Kjærsgaard.
Kursisterne arbejder ikke med programmet alene. Ægtefællen
eller en ven har en mindre manual og hjælper borgeren med at holde fast i det,
han eller hun skal øve sig i mellem gruppesessionerne.
En del borgere kommer igen
Specialundervisning for voksne skal være individuelt
tilrettelagt, og derfor tager CSV København stilling til, hvad der passer den
enkelte.
”Vi har både eneundervisning, hold med typisk fire deltagere
og hold med op til ti deltagere, hvor vi underviser efter R&R2. Borgerne
bliver undervist en gang om ugen i to-tre måneder, og et forløb lægger op til,
at de bliver selvudviklende, men en del henvender sig igen, enten fordi de har
brug for et boost, eller fordi de står i en ny livssituation. Det kan være, at
de er blevet skilt, har fået et barn, er flyttet eller har skiftet job. Så har
de brug for noget mere”, siger Mette Kyrpø.