Digitale bøger styrker læringen

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Koncentreret vejrtrækning, smil, grin og ivrig betjening af den såkaldte 0:1-kontakt. På forskellig måde viste børn og unge med multiple funktionsnedsættelser, at de forstod og havde lyst til at »læse« de digitale bøger, som lærerne ved Specialskolen for Voksne i Aalborg har udviklet med støtte fra Socialstyrelsens satspuljer.

Formålet med bøgerne er ikke så meget undervisning i bestemte emner, men kompetencer i selve det »at lære« og ikke mindst at udvikle et undervisningsmateriale, som er differentieret i forhold til elevernes meget forskellige funktionsniveau. Bøgerne indeholder fortællinger i form af oplæsning, lyde og billeder, og eleven bladrer ved hjælp af sin 0:1-kontakt, en form for computermus.

Og det virker. Eleverne bliver begejstrede, engagerede og får styrket deres hukommelse: »Billede koblet med relevant lyd samler sig over tid til forestillingsbilleder. Forståelsen fremtræder i form af synlig forventning om lyd. Eleverne søger hukommelse, som fremmes ved at høre og se det samme igen og igen. Hermed skabes mulighed for at skabe forbindelser i hjernen til noget, de genkender, og dermed styrkes den episodiske hukommelse«, hedder det i en evaluering gennemført af cand. scient. soc. Elisabeth Andersen.

Evalueringsrapporten »Kan selv - vil selv« er udarbejdet for Videncenter for evaluering i praksis, Cepra, og kan downloades på www.cepra.dk

»Billede koblet med relevant lyd samler sig over tid til forestillingsbilleder«