Forflyttelser
”Jeg valgte at 'mobilisere' mig. Det var der også en anden kollega, der gjorde. Så vi havde ingen i overtal. Det betyder, at ingen andre skal prikkes på skolen”, siger Dan Dejligbjerg.
Dan valgte selv at flytte til en ny skole
I Aalborg er der hvert år en 'mobilitetsperiode', hvor lærere på skoler med for mange ansatte selv kan søge til skoler, der har brug for lærere. Dan Dejligbjerg besluttede, at i år var året, hvor han skulle skifte skole.
To lærere i overskud.
Det var budskabet fra ledelsen, da lærerne på Vesterkærets Skole i Aalborg blev orienteret om status for næste skoleår. Fordi kommunen har en såkaldt 'mobilitetsperiode', kan lærere på en skole, hvor der næste år er for mange
lærere, søge videre i et system, hvor skoler med for få lærere slår de ledige job
op.
Lærer Dan Dejligbjerg lyttede opmærksomt, da budskabet kom.
”Da vi havde fået at vide, at der var to overtallige lærere
på vores skole, skal man jo beslutte sig for, om man er sikker på at beholde
sit job, eller om man kunne være en kandidat for forflyttelse. Hvis man tror,
man er en kandidat, kan det være et incitament til at søge væk”, siger Dan Dejligbjerg.
Selv var han helt sikker på, at han skulle søge til en anden
skole.
”Jeg var AMR (arbejdsmiljørepræsentant, red.), så jeg var sikker på, at det ikke kunne blive
mig, der skulle forflyttes. Men min søn går på skolen, og han skulle i udskolingen,
hvor jeg var. Så jeg vidste, jeg skulle gøre noget andet. Derfor passede det
godt, at det var nu”, siger han.
”Jeg gik ind og kiggede og fandt to stillinger. Det er en
hurtig proces, hvor man bare ringer op, og så var jeg til noget, som mindede om
en jobsamtale, hvor jeg kiggede forbi skolen og snakkede med et lille udvalg.
Der er ingen ansøgning, og samme dag fik jeg at vide, at jeg havde fået
stillingen”.
Valget faldt på Vejgaard Østre Skole, som kun ligger tre km
fra Vesterkærets Skole .
”Det var en skole, som jeg havde hørt gode ting om og et
sted, hvor jeg kunne få mine linjefag. Jeg har været lærer i 16 år, så jeg har
ikke lyst til at halse efter i et fag, som jeg ikke er sikker i”, siger Dan
Dejligbjerg. ”Det er skulle også være fleksibilitet
i forhold til tilstedeværelse, og det skulle være et sted, hvor man ikke skal dække akutte vikarbehov om morgenen”.
”Hvis jeg har planlagt at give respons på afleveringer, så
vil jeg gerne vide, at jeg kan det og ikke skulle ned at dække 2. klasse. jeg kan slet ikke arbejde med den uforudsigelighed, så det vil jeg gerne undgå”.
Dan Dejligbjerg er meget glad for mobilitetsordningen.
”Jeg valgte at 'mobilisere' mig. Det var der også en anden
kollega, der gjorde. Så vi havde ingen i overtal. Det betyder, at ingen skal prikkes på skolen”.
Dan Dejligbjerg har før været på en friskole, og her er ikke
samme mulighed.
”Hvis der var overtal der – altså hvis økonomien ikke kunne
hænge sammen, så var man bare fritstillet, og så var det lige ud i
arbejdsløshed. Jeg oplever det her, som om man får en chance mere. Der er et
netværk, som kan gribe en. Der er nogle, hvor det ikke lykkes. Men man har en
chance mere i forhold til en privatskole eller en friskole”.