De to dansklærere mødte hinanden på efteruddannelse, hvor de blev opslugt at forskning i skrivning. Så de satte sig for at omdanne forskningsresultaterne til noget, man kan bruge direkte i undervisningen.Foto: William Brændstrup
Dansklærere tygger forskning for kollegerne: Her er hjælp til skrivetræningen
Læseøvelser er lette at finde. Skrivetræning er sværere. Derfor har to dansklærere udviklet et site baseret på den nyeste skriveforskning, hvor de lægger gratis sæt klar med øvelser og lærervejledninger til kolleger over hele landet.
For to et halvt år
siden kunne danske forskere vise, hvor stor spredning der faktisk er i
indskolingselevernes skrivekompetencer. Og hvor vigtigt det er, at de får god
skrivetræning, der passer til, hvor de er. I det, der er blev kaldt ’måske verdens
største skriveforskningsprojekt’ Atel, var der masser af ny, konkret viden at hente
for dansklærerne ude i skolerne.
Annonce:
Men der er lang vej
fra viden i et forskningsprojekt til konkret undervisning i tredje lektion i
1.b på en regnfuld onsdag. Og hvornår skulle 1.b’s lærer have haft tid til at
sætte sig ind i den nye forskning?
To dansklærere og læsevejledere,
Kristina Riisgaard og Julie Sundahl, har sat sig for skabe en smutvej til
deres kolleger, og smutvejen har fået navnet skriveudvikling.dk. De to lærere
har tygget de mange siders forskning igennem og prøvet den af i deres egen
undervisning og derigennem udviklet helt konkrete skriveøvelser og
lærervejledninger, som de deler gratis med deres danskkolleger på det site, de
har fået bygget.
Hvordan har de fået
tid til det? Svaret er efteruddannelse med tid til fordybelse og ret mange kopper
kaffe og timers lyst til at nørde deres fag sammen i fritiden. Men lad os spole
tilbage til dér, hvor Kristina Riisgaard og Julie Sundahl først fik øje på Atel-forskningen.
Vi kunne se,
hvor lidt vi selv vidste
Annonce:
Julie Sundahl og Kristina
Riisgaard arbejder på henholdsvis Fjerritslev Skole og Solsideskolen i Nørresundby, og med en del år på bagen som dansklærere og læsevejledere følte de sig
godt klædt på, da mødte hinanden på den pædagogiske diplomuddannelse på Professionshøjskolen UCN.
”På første modul
lavede vi en eksamensopgave om skriveudvikling, hvor vi fordybede os særligt i
resultaterne fra Atel. Jeg tror, det var der, det gik op for os, hvor lidt vi
selv vidste om skriveundervisning – og vores kolleger også. Vi har haft stort
fokus på læsning, men meget lidt på skrivetræning ude i skolen”, fortæller
Julie Sundahl.
De to lærere kunne
hurtigt se, at forskningen kunne give noget i skolen, men det tog tid virkelig
at forstå og omsætte det.
”Det er superfedt
at dykke ned i forskning, og vi blev helt fangede af Atel, men vi blev også
overvældede af, hvor komplekst det er, og hvor meget tid det tager, hvis man
skal oversætte tung forskning til noget, der kan bruges i praksis. Var vi bare
kommet hjem til et teammøde og havde præsenteret resultaterne, så tror jeg
ikke, det var blevet til mere”, fortæller Kristina Riisgaard.
Annonce:
De havde begge en
dag om ugen til deres efteruddannelse, uanset om de skulle til forelæsninger
eller ej, så de to lærere brugte tiden sammen på at finde hoved og hale i det
hele og få det skrællet ned til et værktøj, de selv ville være klar til at
bruge i indskolingen.
”Men vi sad jo i en
unik position, fordi vi både var i praksis hver dag og havde tiden til at
fordybe os og kaste os over nye måder at undervise på”.
Så snart de havde
øvelser klar, baseret på forskningsresultaterne, gik de i gang med at prøve dem
af i deres egne klasser, og derfra voksede det.
Giver det, bogsystemerne
mangler
Annonce:
Undervejs var de
ude og holde oplæg for lærerstuderende om skrivning, og de skrev et indlæg i
Dansklærerforeningens blad om deres arbejde. Og på en Atel-formidlingskonference kom de i kontakt med projektleder Janus Madsen, som selv har
lærerbaggrund. Han fandt deres tanker om at udvikle et site med en
materialebank så spændende, at han tilbød sig som deres mentor.
Derfra tog det fart,
og i marts i år gik de i luften med sitet skriveudvikling.dk.
”Vores mål har
været at holde lærerne i hånden og klæde dem så tilpas meget på til, at det er
nemt at komme i gang med at lave skriveundervisning, som faktisk bunder i det,
forskningen siger eleverne har brug for. Vel at mærke uden at de skal bruge 1.000
timer på at tygge forskningen igennem” fortæller Julie Sundahl.
De har gennemgået
de grundbogssystemer, som dansklærerne bruger, for at se, hvad der mangler for
at give eleverne god og differentieret skriveundervisning. Tanken er, at man bygger
et stillads op, så eleverne kan komme i gang med at skrive lige fra de starter
i skole.
Annonce:
”Ofte sidder man
fast i de stærke grundbogssystemer og skolens traditioner for skrivning. Vi
prøver at hjælpe lærerne til nemt at få dem i gang og samtidig tage højde for
den virkelighed, som jeg selv og mine kolleger oplever, at der sidder elever i
børnehaveklassen, som allerede kan skrive og andre, som ikke kan et bogstav. Vi
giver hjælp til, at man kan rumme begge dele, så alle ligger på en god
udviklingskurve”, siger Kristine Riisgaard.
Sitet indeholder opgaver
til forskellige klassiske indskolingstemaer som eventyr eller dyr, og så er opgaverne
hver gang bygget op på samme måde, så der er et lærerark, en skriveramme og modeltekster.
”Det skal være dér,
man går hen, hvis man mangler skriveaktiviteter og vil bruge noget, som har fundament
i forskning, er afprøvet af rigtige lærere i danske indskolingsklasser, så det
er meningsfuldt for eleverne og får dem til at rykke. Det er ikke bare et tilfældigt
kopiark, som ender krøllet sammen i tasken. Derfor er der også feedbackark til
lærerne, som igen baseret i forskningen guider til, hvordan læreren kan hjælpe
eleven videre”, siger Julie Sundahl.
Kreativitet med
eller uden ramme
Skriveudvikling.dk
er blevet omtalt to gange på folkeskolen.dk allerede. Dels af lektor i dansk på
læreruddannelsen i Aalborg Bodil Christensen, som i et blogindlæg skriver:
”Det er
overskueligt, meningsfuldt, kreativt, inspirerende og fagligt. Alt er afprøvet
i praksis, og så er det superlækkert i layout”.
Og dels af anmelder,
dansklærer Pia Weise Pedersen, som mener, at opgaverne kan være fine til
eleverne i 2. og 3. klasse, men at de kan risikere at kvæle de små elevers umiddelbare
skriveglæde, hvis de ikke bare får lov til at skrive løs på deres helt egen
måde.
”Der skal være
plads til at eksperimentere med at læse og skrive og spørgsmålet er, om
materialet giver plads til det? Skolen må aldrig blive for svær eller for
kedelig”, siger hun.
Kristina Riisgaard
og Julie Sundahl er overraskede over anmelderens kritik, fordi den feedback de
har fået fra de børnehaveklasser, de har afprøvet deres forløb i, har været
meget positiv. De mener absolut, at den måde at arbejde med skrivning, de og
Atel-forskningen lægger op til, netop er befordrende for elevernes kreativitet.
”For os handler
kreativitet i skrivning ikke kun om, at eleverne skal have frie rammer til at
udtrykke fantasifulde idéer, men mere om at skabe rammer, som kan
støtte eleverne til at lykkedes med at udtrykke sig skriftlig om noget, som er
relevant, nært eller kært for dem”, siger Julie Sundahl.
De ser kreativitet i
skrivning som at give eleverne mulighed for at lege
og eksperimentere med skriftsproget indenfor trygge og velkendte
rammer, som fordrer mestring og giver dem et indblik i, hvad skriftsproget kan
bruges til.
”For mange elever
kan det være en stor udfordring at skulle finde på. Det føles for mange elever som
en uoverkommelig opgave, når de står over for blanke sider uden rammer. Derfor er
det vigtigt for os at understøtte eleverne, så de bruger deres energi på netop
den kreative proces, der handler om at forme og udvikle deres tanker gennem
skrivningen, snarere end at fokusere på at finde på noget i det hele taget”,
forklarer Kristina Riisgaard.
Opgaverne lægger op
til en legende tilgang til skrivning, det kunne fx lige nu være i forbindelse
med at bage pebernødder i køkkenet, hvor eleverne gennem ordkort og
opskrifter kan se, at det at skrive er noget, der er sjovt at kunne og lege med
i hverdagen.
En kreativ hobby
De to lærere fylder
løbende nye forløb i materialebanken, og de glæder sig hver gang de får
feedback fra lærere rundt om i landet, som har brugt deres materiale. Er det så
de mange timers arbejde værd?
”Hvis vi kan være
vejen til at få mere skrivning ud til elevernes første skoleår, så er det en
gevinst for os i sig selv. Og så har det været megasjovt at sidde og arbejde
med sammen. Det er blevet en kreativ hobby som både motiverer og udvikler os
som lærere og rykket ved vores praksis. Når vi så tilmed får feedback udefra,
som udvikler os, så er altså virkelig en gevinst”, siger Kristina Riisgaard.