Eleverne, der skulle lave #foodporn, formede pomfritter og burgereFoto: Camilla Olesen
Insta-friendlyhed og #foodporn i billedkunstlokalet
Når man arbejder med noget, som eleverne kender, så tør de gå ind i processen på en anden måde. Det fortæller billedkunstlærer Camilla Olesen, der sammen med sine elever har lavet naturtro kopier af maden på sociale medier.
På 8. årgangs valghold i billedkunst på Gug skole i Aalborg har
lærer Camilla Olesen netop afsluttet et forløb, hvor eleverne har beskæftiget
sig med Insta-friendly billeder af mad og #foodporn.
Annonce:
”Insta-friendly mad på sociale medier skal se ud på en bestemt
måde, have et bestemt æstetisk udtryk, stå i det rigtige lys og have de rigtige
farver, mens #foodporn fremstår langt mere snasket og uperfekt”, siger Camille
Olsen.
I forløbets opstart så eleverne et afsnit af ’De Dyre Piger’ – et program
på DR om unge kvinder, der bruger meget tid på at fremstå perfekte på
sociale medier – og her blev tingene for alvor sat på spidsen fortæller
billedkunstlæren.
”Én af pigerne i programmet fortalte, at hun havde købt østers,
fordi det var noget, som hun gerne ville vise sine følgere, at hun havde råd til,
men at hun overhovedet ikke kunne lide det”, siger Camilla Olsen og fortsætter:
”Det handler på den måde også meget om den her perfekthedskultur,
hvor noget skal være smukt, før man må lægge det på nettet. Der er #foodporn nærmest
et oprør mod det Insta-friendly, hvor alting skal se perfekt ud”.
Annonce:
Valgholdet blev herefter delt op i to. Den ene gruppe skulle forsøge af formgive det Insta-friendly, mens den anden del af holdet
skulle beskæftige sig med #foodporn.
”Dem der lavede Insta-friendly mad har eksempelvis lavet sådan
noget som sushi. Det er både dyrt, smart og flot, mens dem der har lavet #foodporn
allesammen har lavet burgere og pomfritter”, fortæller billedkunstlæreren.
8. klasserne brugte tre gange to lektioner på af fremstille maden, mens de forud for det havde brugt to lektioner på at optegne skitser,
fortæller Camilla Olesen.
Eleverne sænker skuldrene
Annonce:
Ifølge Camilla Olesen var der ingen tvivl om elevernes begejstring.
”Jeg oplever, at eleverne syntes, at det var fedt at få lov til at
lave noget, der skulle være så naturtro som muligt. Det blev de meget optaget
af”, siger Camilla Olsen og fortsætter:
”En af eleverne har eksempelvis lavet salatblade, der ligner
rigtig iceberg, men som også er lavet af ler. Det synes jeg faktisk er meget
imponerende”.
Eleverne har derfor også bedt om lov til at udstille deres ting i en
glasmontre i skolens bod, så det ligner noget, der faktisk kan spises.
Annonce:
”Jeg oplever, at eleverne er mere engagerede, fordi det, der
foregår på sociale medier, i højere grad er noget, de kan relatere til. De
viste mig eksempelvis også en masse videoer på TikTok, hvor de kunne vise mig,
at de havde forstået forskellen på det Insta-friendly og #foodporn”, siger
Camilla Olesen.
Og det er da heller ikke første gang, at
billedkunstlæreren benytter sig af trækker den dimension med ind i undervisningen.
”Jeg bruger sociale medier meget i min undervisning, hvor jeg
eksempelvis har brugt stopmotion-film, som jeg faldt over på TikTok. Her skulle eleverne selv lave en historie i modellervoks, som skulle indeholde en morale. De
lavede nogle megasjove film, som eksempelvis handlede om kroppositivisme”, siger
Camilla Olesen, der også benytter sig af de sociale medier for at blive dygtigere selv:
”Nogle gange – hvis jeg er i tvivl om en teknik – så søger jeg på
den på TikTok, og så kommer der jo bare tusindvis af videoer frem. Det er et
megasmart medie”.
Annonce:
Ifølge Camilla Olesen handler inddragelsen af sociale medier om at holde fingeren på pulsen i forhold til, hvad der er relevant for
eleverne. Og så fjerner det også noget af presset, lyder det fra
billedkunstlæreren:
”Det giver elever, der ellers kan være presset over at gøre det
perfekt og blive dygtige - nu hvor faget også er blevet et prøvefag - en grund
til lige at sænke skuldrene, fordi de kender de her billeder så megagodt”.