I år er der lukket seks folkeskoler, og rundt om i Danmark diskuterede lokalpolitikerne tidligere på efteråret endnu flere skolelukninger i arbejdet for at få kommunens budgetter til at hænge sammen. I årene fra 2007 til 2021 er der lukket intet
mindre end omkring 330 danske folkeskoler – svarende til hver femte skole.
Den triste udvikling har regeringen taget hul på i sit store
skoleudspil, der blev præsenteret kort inden efterårsferien.
Her stiller regeringspartierne et forslag, som de mener vil betyde færre skolelukninger.
Forslaget går på, at det skal være lettere at gennemføre besparelser på de små
skoler, da det vil forbedre "kommunernes mulighed for at fastholde økonomisk
bæredygtige landdistriktsskoler og små skoler”.
Det bekræfter Børne- og Undervisningsministeriet over for Folkeskolen.
Konkret vil regeringen gøre det muligt at korte i skoledagens
længde, uden at der er et krav om, at de lærerlønninger, man derved får til overs, bliver i skolens eller sfo'ens budget.
”Muligheden kan bidrage til færre skolelukninger, som ofte
skyldes meget høje enhedsudgifter på grund af lave elevtal”, skriver
ministeriet i et mailsvar til Folkeskolen. Det er dog en forudsætning, at skolebestyrelsen bakker op.
Regeringen foreslår desuden, at de små skoler fremover skal
have lov til at overskride det almindelige loft for, hvor mange elever der må
være i en klasse.
Kommune: Det vil ikke hjælpe det fjerneste
Otte små skoler var i alvorlig fare, da politikerne i Aalborg Kommune forhandlede budget for næste år. I sidste ende valgte man at holde hånden under alle otte
skoler ved at spare andre steder i kommunens budget og ved at sætte
kommuneskatten en smule op.
Ifølge Aalborgs børn og unge-rådmand Morten Thiesen (K) vil
det ikke være nogen håndsrækning til kommunerne, hvis de fremover får lov til
at trække penge ud af de små skoler ved at forkorte skoledagen.
”Det vil have nul effekt, og der er i øvrigt ingen penge at
spare. Næsten alle vores skoler har allerede konverteret alle eller en del af
de understøttende undervisningstimer til tolærertimer. Desuden har vi i forvejen
masser af frihed inden for de kommunale rammer til at flytte rundt på penge”,
siger Morten Thiesen.
Ifølge ham er det ikke skolepolitik, der skal til for at
holde de små skoler i live. For der er brug for en meget større indsats, nemlig
at gøre det mere attraktivt at bo i landdistrikterne, så der kommer flere børn
på de små skoler.
”Hvis vi vil holde liv i de små skoler ude i
landdistrikterne, så gør vi det. Det har vi valgt at gøre her i Aalborg. Man
kan diskutere, hvor klog vores beslutning er, men regeringens forslag hjælper
os ikke”, tilføjer han.
Så det er ikke bindingen, der gør, om I har
mulighed for at holde skolerne i live eller ej?
”Nej, ikke det fjerneste”, siger han. ”Hvis regeringen mener,
at det er vigtigt at sikre, at der stadig er bosætning og liv på landet, så er
de nødt til at komme med en landdistriktpolitik, der indeholder penge”.
Skolelederne er også imod
I Skolelederforeningen kan formand Claus Hjortdal heller ikke
se, at regeringens planer om at gøre det lettere at spare på de små skolerne
skulle sikre skolernes overlevelse.
”De små skoler er jo dyre per elev, fordi klasserne er små,
og fordi der er få klasser. Det bliver virkelig en skrabet model, hvis man
fjerner skolernes mulighed for at få flere timer med flere voksne, og i øvrigt er
det småpenge, kommunerne vil kunne skrabe ind med denne her mulighed”, siger
han.
Tror du, at det vil føre til, at flere små skoler
overlever?
”Nej, det tror jeg ikke. Det er ikke det, der afgør det. Det
er nogle meget større penge, der er afgørende for at holde en skole i live”,
siger han.
Skolelederformanden ser dog positive perspektiver i
muligheden for at fjerne klasseloftet på de små skoler.
”Så man kan lave sammenlæsning af to klasser. Det er en bedre
løsning”, siger han.
KL: Et skridt i den rigtige retning
Fra kommunernes forening KL bliver forslaget omvendt taget positivt imod udsigten til at lempe på bindingen af skolernes penge.
I en skriftlig kommentar udtaler formand for Børn- og Undervisningsudvalget i KL Thomas
Gyldal, at "regeringens forslag er et skridt i den rigtige retning" for, at kommunerne kan give alle børn en god folkeskole, "uanset om det
er den store byskole eller den lille skole på landet".
Thomas Gyldal siger, at det er "afgørende, at vi har den nødvendige fleksibilitet til at drive vores skoler på
den måde, som giver allerbedst mening lokalt".
"Her kan eksempelvis
kortere skoledage eller aldersintegrerede klasser være rigtig gode tiltag, der
kan sikre, at vores resurser ikke bliver smurt for tyndt ud, men i stedet
bliver målrettet til at skabe den bedst mulige skole for vores børn", siger han.