Jeg er fortaler for et klart ja, for vores profession kan ikke klare endnu en konflikt", siger Torben NIelsen, der er tillidrepræsentant på Vestermarkskolen..
Foto: Esben Christensen
"Vi er startet i bunden og må nu til at bevæge os op"
En række nordjyske tillidsrepræsentanter ser små forbedringer i OK15 – som blandt andet bliver kaldt ”rimeligt acceptabel”.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Onsdag aften afholdtes det syvende og sidste regionale møde, hvor landets tillidsrepræsentanter mødtes med DLF-ledelsen og fik gennemgået og diskuteret resultatet. Mødet stod i Aalborg, og deltagerne kom fra Odder i syd til Frederikshavns Kommune i nord.
Folkeskolen.dk fangede efter mødet en håndfuld af de fremmødte tillidsrepræsentanter og bad dem gøre status over deres lokale situation.
Lærerforliget: Et ekstra løntrin og fokus på forberedelsen
Liss Eriksen er tillidsrepræsentant på Knudsøskolen i Ry, som havde fagligt klub-møde i tirsdags. Her var der overvejende positive reaktioner, og lærerne havde bidt mærke i flere ting.
"Blandt andet muligheden for at indgå en aftale enten med kommunen eller hjemme på skolen. Jeg er på en lille skole, og vi har ikke ret langt fra top til bund", siger Liss Eriksen. Hun oplever et lærerværelse, der var stærkt belastet umiddelbart efter sommerferien.
"Vi har haft langtidssygemeldte kolleger, der ligeså stille er ved at vende tilbage. I august kom vi tilbage til en ny folkeskolereform, ny arbejdstidslov, og vi skulle samtidig implementere læringsplatforme, og vi er med i et forsøg med synlig læring", siger Liss Eriksen.
Selvom resultatet overvejende blev positivt modtaget, var der også kritiske stemmer i debatten på lærerværelset. Lærere der ønsker en ny arbejdstidsaftale, som afløser Lov 409.
"Der er da enkelte meget kritiske kolleger, der siger: 'Falder vi ikke bare til patten?' Men det er ikke Lov 409, vi stemmer om. Det her er det bedste, vi kan opnå. Der vil næsten altid være nogen, der siger, det vil vi sgu ikke. Men folk er ikke indstillede på, at komme så langt ud af psykisk balance igen, som vi var efter lockouten", siger Liss Eriksen.
Anders Bondo: Vi kan og vil ikke legitimere Lov 409
Vi starter fra bunden Ingelise Hedegaard er tillidsrepræsentant på Nibe Skole. Hun synes, resultatet virker "rimeligt acceptabelt"
"Det er de små step, vi nu skal tage - vi er startet i bunden, og må nu til at bevæge os op. Det er godt, at lederne bliver mere ansvarlige for forberedelsestiden. For det er den manglende forberedelsestid, der har fyldt mest hos os. Og selvfølgelig at mængden af opgaver hele tiden er steget samtidig med, at ansvaret er endt hos den enkelte lærer", siger Ingelise Hedegaard. Hun tror, at økonomien i aftalen - det ekstra løntrin - bliver et hovedargument, når krydset skal sættes.
Skoleleder: Tryghed bygges ikke på timeopgørelser
Løntrin og 6. ferieuge På Aalestrup Skole, hvor Anette Lynderup er tillidsrepræsentant, har lærerne bidt mærke i to forbedringer:
"Umiddelbart virker mine kolleger meget tilfredse. Særligt har de lagt mærke til 6. ferieuge og løntrinnet. Det går mod en reel normalisering, så vi også kan holde ferie uden for de ferier, vi bliver pålagt", siger Anette Lynderup og uddyber:
"Vi kan godt se, at vi ikke kan rykke det en masse lige nu med en konflikt. Vi tænker, at det er bedre, at vi ligeså stille løsner op og arbejder frem mod noget bedre. I stedet for at tro, at vi kan kæmpe det hele igennem på en gang", siger hun.
Kredsformænd ser muligheder i forlig om arbejdstid
Et arbejdsredskab Henrik Froholdt og resten af lærerne på Thise Skole i Brønderslev Kommune har holdt møde i faglig klub, hvor det nye resultat blev debatteret.
"Der var både dem, der klart ville sige nej - nogle, der var opgivende og endelig andre, der sagde, at det må være det muliges kunst", siger Henrik Froholdt. Han tror godt, at aftalen kan blive et værdifuldt arbejdsredskab. Og fremhæver aftalens 15 punkter. (læs aftalen via linket til højre for artiklen.)
"Vi går ind i det og prøver at finde ud af, hvad de 15 punkter kan bruges til. Nogle af tingene har vi allerede i min kommune, hvor vi har flextid og fælles forståelse. Vi kan bruge de 15 punkter til noget, hvis alle led er med i det. Vi kan bruge det til dokumentation - er det sket, eller er det ikke sket? Så står vi stærkere. Det er det arbejde, vi skal lave nu. Det er helt klart et arbejdsredskab, som jeg vil bruge i det fremtidige samarbejde med den ledelse, vi har hos os", siger Henrik Froholdt.
"Jeg er fortaler for et klart ja, for vores profession kan ikke klare endnu en konflikt. Vi bliver til grin i befolkningen, vi oplevede under lockouten, at folk var ret unuancerede omkring, hvorfor vi var i konflikt. De tænkte, at 'lærerne bare ikke ville undervise vores børn', og kommer vi i konflikt igen, så er det bare 2. gang", siger Torben Nielsen.