Et af de oplæg, eleverne kunne trække var VerdenskøkkenFoto: Malene Schibler Jakobsen
Lærer: Fire grupper var passende til madkundskabsprøven
Malene Schibler Jakobsen er en af de lærere, som netop har haft sine elever oppe til prøve i madkundskab. Hun oplevede prøven som rigtig god, men var glad for, at hun ikke havde planlagt grupper til både formiddag og eftermiddag. "Efter fire runder er man mæt og træt", fortæller hun.
På Ferslev Skole syd for Aalborg har eleverne været oppe i madkundskab, og både de og deres lærere Malene Schibler Jakobsen havde en god oplevelse.
Annonce:
"Jeg oplevede prøven som værende rigtig god. Jeg havde syv elever oppe, fordelt i fire grupper. Der var god tid til at snakke med de enkelte grupper og følge med i deres arbejdsgang. Men jeg vil også mene, at det er max antal grupper, man bør have oppe ad gangen, da man efterfølgende er både mæt og træt. Jeg kunne ikke have klaret en runde mere om eftermiddagen, som jeg ved, at nogle har planlagt i deres program", fortæller hun.
Eleverne var meget forberedte på prøvens forløb, men Malene Schibler Jakobsen har også brugt lang tid på at gennemgå det. Og de har haft en fagdag, hvor de har kørt en øve-prøve på samme præmisser som den rigtige prøve.
"Det gav eleverne meget ro i forhold til at planlægge, øve og til selve prøvens form. Jeg vil klart anbefale andre kollegaer at holde en øve-prøve, da det tager mange spørgsmål i opløbet, og eleverne bliver trygge ved formatet", siger hun.
De havde haft lokalet til rådighed to dage før prøven for at øve deres retter. Efterfølgende justerede de deres arbejdsplan, hvilket de forklarede til prøven.
Annonce:
"Jeg ved, der er delte meninger om hvorvidt det er okay, men jeg mener, at refleksioner er enormt vigtige, og derfor lader jeg mine elever gøre det. Jeg forklarer dem selvfølgelig tydeligt, at de skal kunne argumentere rigtig godt for deres ændringer", fortæller hun.
Smage uden om, at maden er blevet kold
Til selve prøven blev eleverne sendt ud efter to timer, mens lærer og censor gik rundt og vurderede deres praktiske arbejde og anretninger. Derefter blev grupperne kaldt ind enkeltvis til deres mundtlige del, og lærer og censor smagte på deres mad imens.
"Noget var naturligvis blevet koldt, men det gjorde ikke noget afgørende for helhedsindtrykket. Det er min oplevelse at man godt kan 'smage udenom', at det var blevet koldt. En af eleverne var bekymret for, at de ikke kunne servere maden varm, men jeg havde beroliget dem inden, og fortalt at det ikke vil påvirke deres bedømmelse", fortæller Malene Schibler Jakobsen.
Annonce:
"Jeg havde syv glade elever efterfølgende, som også selv gav udtryk for at de havde haft en god oplevelse med prøven", fortæller hun.
Der har ikke umiddelbart vist sig de store udfordringer ved prøven, men det hjælper også med et lille hold. Til næste år skal hun have et større hold.
"Derudover er jeg uforstående overfor, at jeg ikke må vejlede dem, efter de har trukket. Jeg er med på, at prøven skal afspejle deres egne kompetencer og niveau, og det er måske bare vilkåret for en prøve. Næste år vil jeg især være opmærksom på de fagligt udfordrede elever, som jeg på forhånd ved har svært ved opgaverne, men som brillerer praktisk i køkkenet", fortæller hun.