Skolestartspanik: Læringsplatform sendt til tælling

Lange svartider og funktionaliteter, der er lukket ned. Lærere over hele landet sidder i disse dage og forbereder sig i læringsplatformen MinUddannelse. Men mange oplever lange svartider og må starte forfra, når de lægger årsplaner og forløb ind. Flere efterlyser kommunale planer for it-svigt i skolen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der har været lange responstider helt op til halve og hele timer, og nogle gange måtte jeg lægge dem ind flere gange".

Sådan siger lærer på Seminarieskolen i Aalborg Per Marshall. Han mødte i sidste uge ind på skolen for at forberede sig til dette skoleår.

"Vi skal forberede alle vores årsplaner derinde og lægge opgaver ud til elever derinde. Hele sidste uge var det meget trægt. Det tog meget lang tid. Det gav os mange frustrationer, fordi det er de to uger, hvor vi har mest tid til forberedelse. Det giver os nogle bekymringer i forhold til alt det it, vi efterhånden har. Hvad sker der når det ikke virker? Det giver virkelig bump på vejen i vores forberedelse", siger Per Marshall.

Professor: For lidt dialog om læringsplatforme 

Aarhus Lærerforening har henvendt sig til kommunen

Og han er ikke den eneste, der har oplevet problemer med MinUddannelse. Aarhus Lærerforening har også mærket lærernes frustrationer over hastighed og drift på Minuddannelse her ved skolestart. Derfor har lærerforeningen kontaktet kommunen for at lægge pres på, så der kommer en løsning, så hurtigt som muligt.

Aarhus skifter læringsplatform 

Næstformand i Aarhus Lærerforening Dorthe Ryom Fisker fortæller, at meldingen er, at der bliver arbejdet hårdt på at løse problemerne.

"Det er selvfølgelig dybt utilfredsstillende", siger hun, og mener, at problemerne bør føre til eftertanke.

"Det gør ikke noget godt for implementeringen, at systemet ikke virker. Man ved at mange andre faggrupper, som har oplevet problemer med it-systemer. Vi må forholde os til, hvordan vi skal reagere, når de systemer vi arbejder i, ikke virker", siger Dorthe Ryom Fisker.

Teknikere arbejder for at afhjælpe hastighedsproblemer

Landet over er kommunerne i gang med at implementere de elektroniske læringsplatforme, alle skoler skal have taget i brug inden udgangen af 2017. 

De fleste kommuner har købt den samme platform til samtlige skoler. KMD har udviklet portalen KMD Educa, men i 2016 købte KMD firmaet UVData, der står bag læringsportalen Minuddannelse.

Dermed står KMD nu for en meget stor del af skolernes læringsplatform.

KMD køber Minuddannelse

På UVDatas hjemmeside kan man se, at der stadig er driftsproblemer. Teknikere kæmper for at løse problemerne, men der er stadig udfordringer.

Kl. 11.30 i dag lød driftstatus for MinUddannelse således:

"Vi kan fortsat konstatere, at svartiderne er på vej op på MinUddannelse. Vi har dog været nødt til at slå forløbsbiblioteket fra igen, idet det ser ud til, at en aktivering af dette påvirker svartiderne i negativ retning. Vi følger udviklingen tæt, og foretager fortsat optimeringer for at sikre endnu bedre hastigheden", står der på UVdatas hjemmeside.

Haderslev Kommune: Det er ikke tilfredsstillende

Haderslev Kommune er en af dem, som for nyligt er gået over til MinUddannelse og her er der også udfordringer ved skoleårets start. Leder af pædagogik og læring i Haderslev Kommune Bent Ole Østerby har netop hørt, at der er problemer på nogle af kommunens skoler.

"Det er klart, at det er overhovedet ikke tilfredsstillende. Når de ved, at der er mange lærere og elever, der skal på på samme tid, så skal det virke. Derfor må vi have fat i dem og høre, om det er en midlertidig ting, og høre, hvordan de har tænkt sig at løse det", siger han til folkeskolen.dk

Det rykker, når man arbejder med læringsplatformen i fagteam   

DLF: It-systemer skal med i arbejdsmiljøplaner

Hovedstyrelsesmedlem i DLF Rikke Gierahn, Aarhus, kan se, at der på Facebook er mange lærere, som sender hårde ord efter MinUddannelse i disse dage.

"Oplevelsen af at spilde tiden er megafrustrerende for folk. Det er et kæmpe arbejdsmiljøproblem, når man skal være klar til skoleåret, og man er tvunget til at arbejde i det system. Når det så går ned, så bliver det endnu mere frustrerende", siger Rikke Gierahn.

Hun opfordrer til, at kommunerne tager med i deres arbejdsmiljøplaner, hvad der skal ske, når it systemerne ikke fungerer.

 "Det er nyt, at man digitaliserer skolen på den måde, og så bliver man også nødt til at have nogle arbejdsmiljøplaner for, hvordan man håndterer, når det ikke virker. Vi skal i DLF være med til at gøre opmærksom på, at der er brug for, at man tager det op i kommunerne".

Folkeskolen.dk forsøger at få en kommentar fra UVData/KMD.

MinUddannelse: Vi er tilbage på sporet