Seks lærerkredse har nu fået svar fra deres kommunale skolepolitikere, efter at de i starten af maj efterspurgte flere penge til skolen.
Foto: Karen Ravn
Seks storbyer bakker lærerne op: Giv flere penge til skolerne
Skolepolitikere fra SF til konservative bakker i et fælles brev op om de seks lærerkredse, der i denne måned efterlyste flere penge til folkeskolens normalundervisning. Regeringen er nødt til at prioritere folkeskolen, siger rådmand.
De ansvarlige skolepolitikere i Danmarks seks største byer –
fordelt på partier fra SF til Konservative - bakker i et svar til deres seks
lokale lærerformænd 100 procent op om, at skal penge på bordet til
folkeskolerne i de igangværende forhandlinger mellem KL og finansministeren om
kommunernes økonomi.
Lærerkredsende skrev for tre uger siden et åbent brev til de lokale skolepolitikere, og det er dét brev, der nu er kommet svar på.
”Så vi kan sikre færre elever i
klasserne, bedre kompetenceudvikling af lærere og pædagoger og et tættere
samarbejde med PPR, så forebyggelsesarbejdet understøttes”, skriver de seks
skolepolitikere i deres svarbrev.
”Vi kan jo se, at regeringen er i
stand til at prioritere penge til bestemte formål – til forsvaret og i dag til
sundhedsvæsenet”, siger rådmand for Børn-
og Unge-forvaltningen i Odense Kommune Susanne Crawley Larsen, Radikale. ”Så
hvis vi er enige om, at folkeskolen som en demokratibærende samfundsinstitution,
som er en basis i vores land, fordi vi alle sammen har gået i skolen med
hinanden og kender hinandens madpakker og hjem, så de også nødt til at prioritere
den. For Christiansborg sætter nogle forventninger til, hvad folkeskolen skal
kunne, og vi oplever, at den skal kunne mere og mere. Samtidig forandrer børnene sig, så det bliver dyrere og dyrere”.
”I min kommune, Odense, er det
10 procent af de 12-17-årige, der har en psykiatrisk diagnose. Og dertil kommer
alle dem, der ’bare’ mistrives. Så opgaven har forandret sig meget i løbet af
ikke ret mange år”, siger Susanne Crawley og peger på, at alle kommunerne må
flytte flere og flere penge fra den almindelige folkeskoleundervisning til
specialtilbud.
”Og det betyder jo, at vi ikke
kan gøre det, vi gerne vil, for at rumme børn i den almindelige folkeskole, og
så bliver der endnu flere der mistrives”.
Crawley: Giv kommunerne de penge, det koster
Susanne Crawley oplever, at Christiansborg-politikerne
lover ting på vegne af kommunerne, som økonomien slet ikke gør det muligt at leve op til:
”Vi skubber en slags ’løftegæld’
foran os”, siger hun.
Men I er jo i kommunerne
ikke meget for, at Christiansborg øremærker penge til bestemte formål?
”Hvis det er til ældrepleje,
skoler og dagtilbud har vi ikke noget imod det”, siger Susanne Crawley
og påpeger, at det de seneste dage har lydt som om, statsfinanserne er knap så
pressede, som man hidtil har hørt.
”Vi har allermest brug for, at
der bliver sat penge af til det specialiserede socialområde, herunder de mest
specialiserede skoletilbud. For det er det, der presser alle kommunerne, fordi det
er virkelig dyrt. Vi har brug for, at økonomiforhandlingerne giver kommunerne
de penge, som det koster”.
Smider ikke håndklædet i ringen
I brevet til
lærerkredsformændene understreger de seks lokale skolepolitikere, børne- og ungdomsborgmester i København
Jakob Næsager (K), formand for Børn og Skoleudvalget i Esbjerg Diana
Mose Olsen (SF), formand for Skole og uddannelsesudvalget i Randers Lise-Lotte
Leervad Larsen (S), rådmand for Børn og Unge i Aalborg Morten
Thiessen (K) og Susanne Crawley Larsen, at de ikke har tænkt sig at smide
håndklædet i ringen, selvom skolen ikke bliver prioriteret ved
økonomiforhandlingerne.
”Der er også behov for, at vi – i fællesskab og på tværs
af forvaltninger, ledere, lærere, pædagoger, forældre og elever – har et øget
fokus på, hvordan vi får skabt et større ejerskab i befolkningen til den danske
folkeskole”, skriver de i svarbrevet.
”I Odense har vi
givet skolerne et ret stort beløb hver til at give skolen en rolle i lokalområdet.
For eksempel til at renovere skolekøkkenet, så det kan blive det sted, foreninger
holder arrangementer, så familierne kender skolen som et sted, hvor der sker fede
ting, før de selv skal vælge skole til deres børn. Det tror vi på, for skolen
skal være med til at drive fællesskabet i vores samfund”, siger hun og
konstaterer, at 25 procent af Odense-familierne lige nu fravælger folkeskolen.
Mange af dem gør det, fordi folkeskolen har en pligt til at rumme alle børn i
lokaleområdet, vurderer hun.
”Så vi konkurrerer
på ulige vilkår. Og hvis regeringen ikke vil gøre noget ved det, må de
kompensere os for, at folkeskolens børn er dyrere at undervise end privatskolebørnene”.