Eleverne på Højvangskolen tegner deres drømme, som en del af Go Creatives undervisningsforløb.

Forening vil lære børn at drømme

Folkeskolen skal lære eleverne at drømme fra de starter i skole. Det mener foreningen Barndrømmen, som vil projektere elevernes drømme op på facaden af Københavns Rådhus.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med et storslået lysshow vil de mange drømme markere FN's Børnekonventions fødselsdag den 20. november. Drømmene vil komme fra tegninger fra 0.-6. klasseelever, der deltager i projekt Go Creative, som sætter fokus på evnen til at kunne drømme allerede i tidlig alder, og hvad der skal til for at kunne forfølge sine drømme.

"Det handler om, at børnene skal finde ud af, hvad det vil sige at have en drøm. Det handler ikke bare om at drømme om en hundehvalp, men om det, vi voksne vil kalde et mål eller et ønske. For det hjælper til, at alle børn får mulighed for at udnytte deres fulde potentiale", fortæller stifter af Barndrømmen Dorthe Foged.

Kunsten at turde drømme

Projektet skal samtidig støtte op om at løfte alle folkeskolens elever. For det virker motiverende, hvis man har en drøm, man gerne vil nå, lyder det fra Dorthe Foged.

"Hvis et barn skal bryde en negativ arv, er det vigtigt, at barnet får udvidet sit verdensbillede, og at barnet finder ud af, at der ikke behøver at være så langt fra ide til handling, hvis man vil noget andet, end det miljø man vokser op i til daglig. Drømme kan ændre sig undervejs, men det er vigtigt, at man kan genere sin energi i en positiv retning. Så er det nemmere at udnytte sit potentiale", siger hun.

Inspiration fra England

De tegnede drømme bliver samlet i et fælles webgalleri på Go Creative's hjemmeside i takt med, at lærerne uploader elevernes drømmetegninger. Og det vil fortsætte, ind til at tegningerne den 20. november vil være at finde på facaden af Københavns Rådhus.

Inspirationen kommer fra England, hvor 200.000 unge fik deres selvtegnede portrætter projekteret op på Buckingham Palace i London. Men til forskel fra det engelske projekt stopper Co Creative ikke her, fortæller Dorthe Foged.

Prisuddeling: Trekvart million kroner til kreativ undervisning 

"Jeg ville gerne skabe mere end det. Så derfor ønskede jeg at udvikle et forløb, som man kan blive ved med at arbejde med. Derfor har vi nu udviklet et undervisningsmateriale, som kan bruges fremrettet, og der vil blive ved med at komme nye materialer, film og historier og meget andet", fortæller hun.

Indholdet kan gratis hentes på projektets hjemmeside, hvor opgaver ligger klar, der skal gøre eleverne i stand til at drømme og hjælpe dem fra drøm til handling. Materialerne er blandt andet udviklet i samarbejde med Microsoft, Ford Danmark samt fagfolk, kunstnere og konceptudviklere.

Lærer: Forløbene er fantastiske

Fem skoler har prøvekørt materialerne. En af de skoler er Højvangskolen i Aarhus. Her har Susanne Dreiager brugt materialerne med sine 0., 3. 4. og 5. klasser. Og det har været en stor succes, fortæller hun.

"Det har været fantastisk, for forløbene er så velbeskrevne. De lægger op til mange af de ting, som man ellers kan komme til at skøjte hurtigt omkring i den daglige undervisning; innovation, kreativitet og demokrati. Man får faktisk en metode til at komme fra drøm til handling. Og her handler det om, at man lærer at diskutere og lærer at være demokratisk i kraft af, at det ikke er alle, der kan udleve deres drøm i handledelen, men noget vi som en klasse kan drømme om og handle på", siger Susanne Dreiager.

Det er tanken bag materialerne, at de kan bruges i flere fag på samme tid. Susanne Dreiagers 3. klasse har for eksempel lavet en bod til fordel for Kræftens Bekæmpelse, da flere af eleverne kendte til familie eller bekendte med kræft.

"I matematik skulle de for eksempel finde ud af, hvad varerne i boden skulle koste, hvis de ville have en fortjeneste, når de solgte dem. Og så var det også vigtigt, at de talte pengene for at et have overblik over, hvor meget de fik solgt i boden", fortæller hun.

Eleverne brugte også tid på at lave en vagtplan og øvede sig i at kunne læse madopskrifter, skrive breve om hjælp til indsamling af ting, de kunne sælge i boden, reklamere for boden og mange andre faglige aktiviteter. Resultatet blev 3500 kr. til Kræftens Bekæmpelse. Susanne Dreiager er ikke i tvivl om, at hun vil fortsætte med at bruge materialerne.

Ifølge Dorthe Foged er flere kommuner klar til at støtte op om projektet, og Esbjerg og Aalborg kommune har allerede støttet projektet økonomisk. Alle landets 0.-6. klasser har mulighed for at tilmelde sig projektet gratis på Go Creatives hjemmeside.

Læs mere