Hjemmeundervisning
54 tyske børn bliver hjemmeundervist alene i Sønderborg Kommune. Kommunen står med pligten til at føre tilsyn med forældrenes undervisning af egne børn.
taranchic
Børn fra Tyskland overbelaster systemet: Ministeriet afviser nødråb
Kommuner i Sønderjylland kæmper med tilsyn af hjemmeunderviste børn fra et stigende antal tyske familier.
Et stigende antal tyske tilflyttere vælger
at hjemmeundervise deres børn i Sønderjylland, hvilket har skabt store
udfordringer for de lokale kommuner. Antallet af hjemmeunderviste børn er
steget fra 25 i 2018/19 til nu 200.
De fire kommuner har derfor bedt
Undervisningsministeriet om hjælp til at håndtere det stigende tilsynsbehov,
skriver det tyske mindretals netmedie Der Nordschleswiger fra Aabenraa.
Ministeriet afviser dog at yde direkte
bistand og understreger, at tilsynet er kommunernes ansvar. Kommunerne
udtrykker også bekymring for børnenes sociale trivsel og integration, da mange
tyske familier vælger hjemmeundervisning fremfor folkeskolen. Ministeriet
afviser imidlertid, at social udvikling er en del af tilsynsopgaven.
Sønderborg og Tønder kommuner oplever de
største udfordringer med henholdsvis 54 og 44 tyske børn i hjemmeundervisning.
Kommunerne har foreslået en lovændring, der præciserer forældrenes pligter,
herunder krav om læreplaner og undervisning på dansk.
Ministeriet har noteret
sig forslagene, men ingen konkrete ændringer er på vej. Byrådspolitiker Jesper
Smaling (Socialdemokratiet) fra Sønderborg Kommune kalder ministeriets svar
ukonkret og efterlyser flere ressourcer til at sikre kvaliteten af tilsynet.
– Vi har bedt kommunalforvaltningen om at
evaluere den nuværende håndtering af vores tilsynspligt med hjemmeskolebørn,
siger byrådspolitikeren. Denne vurdering vil så blive diskuteret i udvalget.
Derefter vil kommunalpolitikkerne tage stilling til, hvilke handlemuligheder der
kommer i betragtning.
– Vi oplever en usædvanligt kraftig
stigning i hjemmeskolelever. Flere og flere børn skal føres tilsyn med. Vi bør
sikre, at tilsynet fungerer godt og finde ud af, om vi i øjeblikket har
tilstrækkelige ressourcer til det, siger Smaling.
– Det handler altid om børnene for os. Vi
skal sikre, at de ikke kun lærer faglig viden og færdigheder, men også at
børnene udvikler sig sundt socialt og sprogligt.
Kommunernes skrivelse er underskrevet af
følgende politikere: Rasmus Elkjær Larsen (Kons.) for Aabenraa Kommune, Henrik
Rønnow (Soc.) for Haderslev Kommune, Kim Printz Ringbæk (Soc.) for Tønder
Kommune samt Jesper Smaling (Soc.). Der Nordschleswiger har bedt børne- og
undervisningsminister Mattias Tesfaye (Soc.) om en kommentar. Ministeriets
pressetjeneste meddeler, at han "ikke har mulighed" for at bidrage.