Hjemmeundervisning

54 tyske børn bliver hjemmeundervist alene i Sønderborg Kommune. Kommunen står med pligten til at føre tilsyn med forældrenes undervisning af egne børn.

Børn fra Tyskland overbelaster systemet: Ministeriet afviser nødråb

Kommuner i Sønderjylland kæmper med tilsyn af hjemmeunderviste børn fra et stigende antal tyske familier.

Et stigende antal tyske tilflyttere vælger at hjemmeundervise deres børn i Sønderjylland, hvilket har skabt store udfordringer for de lokale kommuner. Antallet af hjemmeunderviste børn er steget fra 25 i 2018/19 til nu 200. 

De fire kommuner har derfor bedt Undervisningsministeriet om hjælp til at håndtere det stigende tilsynsbehov, skriver det tyske mindretals netmedie Der Nordschleswiger fra Aabenraa.

Ministeriet afviser dog at yde direkte bistand og understreger, at tilsynet er kommunernes ansvar. Kommunerne udtrykker også bekymring for børnenes sociale trivsel og integration, da mange tyske familier vælger hjemmeundervisning fremfor folkeskolen. Ministeriet afviser imidlertid, at social udvikling er en del af tilsynsopgaven.

Sønderborg og Tønder kommuner oplever de største udfordringer med henholdsvis 54 og 44 tyske børn i hjemmeundervisning. Kommunerne har foreslået en lovændring, der præciserer forældrenes pligter, herunder krav om læreplaner og undervisning på dansk. 

Ministeriet har noteret sig forslagene, men ingen konkrete ændringer er på vej. Byrådspolitiker Jesper Smaling (Socialdemokratiet) fra Sønderborg Kommune kalder ministeriets svar ukonkret og efterlyser flere ressourcer til at sikre kvaliteten af tilsynet.

– Vi har bedt kommunalforvaltningen om at evaluere den nuværende håndtering af vores tilsynspligt med hjemmeskolebørn, siger byrådspolitikeren. Denne vurdering vil så blive diskuteret i udvalget. Derefter vil kommunalpolitikkerne tage stilling til, hvilke handlemuligheder der kommer i betragtning.

– Vi oplever en usædvanligt kraftig stigning i hjemmeskolelever. Flere og flere børn skal føres tilsyn med. Vi bør sikre, at tilsynet fungerer godt og finde ud af, om vi i øjeblikket har tilstrækkelige ressourcer til det, siger Smaling.

– Det handler altid om børnene for os. Vi skal sikre, at de ikke kun lærer faglig viden og færdigheder, men også at børnene udvikler sig sundt socialt og sprogligt.

Kommunernes skrivelse er underskrevet af følgende politikere: Rasmus Elkjær Larsen (Kons.) for Aabenraa Kommune, Henrik Rønnow (Soc.) for Haderslev Kommune, Kim Printz Ringbæk (Soc.) for Tønder Kommune samt Jesper Smaling (Soc.). Der Nordschleswiger har bedt børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (Soc.) om en kommentar. Ministeriets pressetjeneste meddeler, at han "ikke har mulighed" for at bidrage.