Daglig leder Corinna Hansen (til højre) og børnehaveklasseleder Bettina Greve har glædet sig til at byde velkommen til første skoledag – også selv om de ikke har nogle skolebygninger endnu.
Foto: Lars Just
De skaber en ny skole
Hvornår får man lige chancen for at være med til at skabe en skole fra bunden?« siger børnehaveklasseleder Bettina Greve.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I år har hun - måske endnu mere end hendes små elever - glædet sig til skolestart. 12. august tog hun imod den allerførste klasse på en ny skole i København, Ny Skole på Sluseholmen.
Folkeskolen står over for et boom i elevtallet
Og det er en speciel skolestart. Skolen er ikke bygget endnu og åbner med kun en 0. klasse. De kommende år vokser skolen med flere spor, i takt med at den nye bydel ved Københavns sydhavn vokser, og der kommer flere skolebørn i området.
I 0. klasse er der fokus på at lære gennem bevægelse og leg. »Når man som os har fået lov til at være med til at definere skolens visioner og undervisningstilgang, kan man tage al den gode undervisning med sig og lade alle de dårlige vaner blive tilbage«, siger Bettina Greve.
Hun og to pædagoger har været ansat siden juni, mens skolens daglige leder, Corinna Hansen, har brugt fire måneder på at gøre skolen klar til åbning. »Der har været brug for, at jeg har lavet alt fra legegrupper til visioner om, hvordan skolens grønne profil skal udmøntes i hverdagen«, fortæller hun.
De første fem skoleår bliver eleverne undervist i pavilloner og i en villa uden for byen, indtil skolebyggeriet står klar.
»Jeg har sagt til forældrene, at jeg ikke kan garantere noget, i forhold til hvor vi driver skole - for eksempel om pavillonen bliver klar til den aftalte dato. Det vigtigste er, hvordan vi driver skole. Det er de voksne, der er rundt om børnene, der skaber den gode skole«, siger Corinna Hansen.
København og Aarhus forbereder sig på flere elever