Specialskoler skaber lokale idrætstilbud til eleverne
Børn fra specialskoler går sjældent til idræt i en sportsklub. Men også børn med for eksempel ADHD, autisme eller multihandicap har brug for at røre sig. Derfor laver specialskoler og -SFO'er særlige idrætstilbud sammen med lokale foreninger.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Børnene går blandt andet til fodbold, karate, gymnastik, bowling og motorik og leg, hvor tilbuddene vel at mærke er tilpasset det enkelte barns forudsætninger. Det sker i regi af projektet »Skolesport Leg, Liv & Læring«. Projektet skaber nye idrætstilbud til børn ved at etablere samarbejder mellem specialskoler, skolefritidsordninger og lokale idrætsforeninger.
Aktiviteterne kan både foregå i skolen eller i klubregi. Ofte vil der være tale om mindre hold med mere pædagogisk støtte end på idrætsforeningernes traditionelle hold.
"Samarbejdet er unikt, fordi pædagoger og lærere har fagligheden, når det handler om at tilrettelægge aktiviteter for børnene, mens foreningerne har dygtige trænere", siger projektkoordinator Grethe Schøler Pedersen fra Dansk Handicap Idræts-Forbund, DHIF, der står bag projektet.
Børnene føler sig som superhelte
Indtil videre deltager 13 skoler og SFO'er fra forskellige steder i landet i idrætsprojektet. På special-SFO'en Trygkogeren har man sammen med Helsingør Floorball Team skabt et hold i floorball for SFO'ens børn.
Holdsporten floorball er i familie med hockey, men spilles indendørs og med en plasticbold med huller.
"Børnene føler sig som superhelte. Floorball giver dem selvtillid, selvstændighed og muligheden for at få de samme oplevelser, som de oplever, andre børn har. At de får bevæget sig så meget, har også en positiv indvirkning på, hvordan de har det senere på dagen", siger Maja Kaldan Rønnow, der er en af to pædagoger med ansvaret for floorballholdet.
I Trygkogeren har man fokus på, at børnene skal bevæge sig mere, og forældrene har ofte efterspurgt fritidsaktiviteter til børnene. Så det var naturligt for SFO'en at gå ind i Skolesport Leg, Liv & Læring
"Projektet har en skabelon for, hvordan man skaber tilbud, der passer godt ind i vores hverdag," siger Maja Kaldan Rønnow.
Projektet udspringer fra Fyn
Skolesporten udspringer af et modelprojekt på Fyn. Her hentede man fra 2007 til 2009 så gode erfaringer med sport på seks fynske specialskoler, at Dansk Handicap Idræts-Forbund har valgt at fortsætte projektet sammen med Trygfonden og Dansk Skoleidræt. Målet er, at 30 specialskoler eller SFO'er senest i 2012 opretter tilbud for idrætssvage børn.
Projektet foregår ved, at skolen rekrutterer børn til idræt blandt sine elever, og i samarbejde med instruktører fra det frivillige foreningsliv oprettes et idrætstilbud, der passer til børnene.
Det sikrer eleverne et trygt idrætsmiljø, enten på deres egen skole eller i en lokal idrætsforening, hvor de har en kendt person fra skolen med. Ildsjælen fra skolen vil desuden motivere forældre til at bakke børnene op.
Det sidste kræver ikke den store indsats, skal man tro en undersøgelse af idrætsvanerne hos børn på fynske specialskoler, Dansk Skoleidræt og DHIF lavede for et års tid siden. Ganske vist går specialskolebørn kun halvt så ofte til idræt som almindelige folkeskolebørn. Men 78 procent af forældrene vil gerne have, at deres børn går til idræt. De to største årsager til, at de ikke gør det, er, at der ikke findes tilbud, der passer, og at de ikke har mulighed for at køre barnet til idræt. For hvis de endelig finder et tilbud til deres barn, skal de ofte køre langt.
"De fynske tal svarer godt til det generelle billede i hele landet. Hvis børnene skal ud i foreningslivet, kræver det ekstra bemanding, homogene hold og pædagogisk viden", sagde idrætskonsulent Marianne Hornbæk Jensen fra DHIF dengang til pædagogernes fagblad Børn&Unge.
13 kommuner er gået sammen om idræt
I Storkøbenhavn er 13 kommuner gået sammen om en fælleskommunal idrætspulje, hvor hver kommune bidrager med 50 øre årligt pr. indbygger. Pengene går til igangsætning af idrætstilbud for børn med handicap, der ikke kan finde egnede tilbud i de almindelige idrætsforeninger.
"Ofte kan den enkelte kommune ikke lave idrætstilbud for en handicapgruppe alene, fordi der ikke er deltagere nok. Så er samarbejde på tværs af kommunegrænserne det eneste rigtige", sagde Tom Nielsen, da bladet Handicapidræt beskrev puljen i sit juninummer sidste år. Han er viceborgmester i Ballerup og formand for idrætspuljens styregruppe.
Puljen har kørt siden 2007 og har indtil videre etableret syv idrætstilbud, især til børn med ADHD og autisme.