Egmont Fonden tester i år en hypotese om, at skolestart kan have betydning for, om sårbare elever kommer igennem en ungdomsuddannelse.

Egmont Fonden sætter fokus på den gode skolestart

Skolestart kan være forbundet med faglige, sociale og personlige vanskeligheder. Egmont Fonden undersøger i år skolestart ud fra et børneperspektiv. Analyserne forventes klar ved starten til næste skoleår.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Omkring 15 procent af en årgang har ikke kompetencerne til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Egmont Fonden vil gerne undersøge, om der er nogle af dem, der i virkeligheden blevet hægtet af allerede ved skolestart.

Egmont Fonden  arbejder for, at alle unge skal kunne gennemføre en ungdomsuddannelse, og nu er fokus på skolestart, fortæller programchef i Egmont Fonden Mads Espersen Lyager

"Vi sætter fokus på skolestarten, fordi vi har en tese om, at en god skolestart  giver et bedre skoleforløb og dermed bedre  chancer for  på sigt  at gennemføre en ungdomsuddannelse. Så vi bruger  årstemaet til  at finde ud af  hvilken  betydning skolestarten har", siger Mads Espersen Lyager. (præciseret 26/4 2019 kl. 11.40).

SF kalder minister i samråd om skolestart 

Skolestart er årstema i Egmont Fonden

Egmont Fonden er en af initiativtagerne til Småbørnsløftet, som blandt andre  borgmestre, topembedsmænd, direktører, fagprofessionelle har formuleret med følgende mål: At alle småbørn har et godt børneliv og udvikler de nødvendige forudsætninger personligt, socialt og fagligt for en god skolegang.

"Vi prøver at udforske hvilke elementer, der udgør den gode skolestart. Og det gør vi på flere måder", fortæller Mads Espersen Lyager.  

Egmont Fonden har blandt andet sat gang i en række analyser. Blandt andet ser Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd Vive på,  hvordan udfordringer i forbindelse med skolestarten kan have betydning for det videre skoleforløb.  Statens Institut for Folkesundhed vil med data fra sundhedsplejerskerne se på, om sundhedsplejerskernes journaler kan bruges til at give en karakteristik af de børn, der oplever vanskeligheder  i forbindelse med skolestarten. Der vil også være undersøgelser, der lytter til børnenes erfaringer.

"Vi gør meget ud af at  lytte til børnenes egne oplevelser og dermed sikre  en stærk børnestemme. Vi er i gang med en kvalitativ undersøgelse, hvor vi spørger børnene selv  om deres forventninger til og oplevelse med skolestarten. Både de børn som startede i skolen i sommer, og dem som skal starte til sommer. Og også børn fra 3. klasse, som har gjort sig erfaringer siden skolestart", siger Mads Espersen Lyager.

Analyser kan føre til bevillinger

Børnehaveklasselederne er også med til at belyse udfordringerne i skolestarten.

Læs mere

Årstema Egmont Fonden: Den gode skolestart