Hanni Eskildsen mener, det er positivt, at eleverne nu skal til at have håndværk og design allerede fra 3. klasse, men hun efterlyser dog svar på, hvad eleverne egentlig skal lære.

Reformjustering: Håndværk og design fra 3. klasse og præcisering af timetal

Ny politisk aftale præciserer det vejledende timetal for håndværk og design og flytter undervisningen et år frem til 3. klassetrin. Håndværk og design-formand reagerer med delt begejstring. Flere skoler har allerede succes med håndværk og design fra 3. klasse.

Offentliggjort

Sådan skriverforligspartierne i den nye aftale:

"Aftalepartierne er samtidig enige om at indføre særkilte
vejledende timetal for henholdsvis madkundskab og håndværk ogdesign, og samtidig præcisere på hvilke klassetrin, undervisningeni fagene skal udbydes.
Det samlede timeantal for fagene fastholdes. Timerne fordeles på 3.til 6. klassetrin, således at det passer med starten af etpraktisk/musisk valgfag i 7. klasse, jf. Aftale om styrketpraksisfaglighed i folkeskolen, juni 2018".

Kilde: Aftaletekst for justering affolkeskolereformen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da folkeskolereformens forligskreds for nyligt blev enige om en såkaldt justering af reformen, var noget af det nye en adskillelse af timetallet for håndværk & design og madkundskab. Det vejledende timetal for de to fag har indtil nu været samlet i én pulje med 90 klokketimer i 4. klasse, 120 timer i 5. og i 6. samt 60 timer i 7. klasse.

Her er folkeskole-aftalen 

Fremover opfordres skolerne nu til at undervise i håndværk og design i 60 timer allerede fra 3. klasse, 90 timer i 4. og 60 timer i 5. og 6. klasse. Til gengæld forsvinder de 60 timer i 7. klasse, fordi det er meningen, at håndværk og design fremover skal oprettes som valgfag i 7. og 8. klasse. Det kræver dog, at lovforslaget L126 om styrket praksisfaglighed vedtages.

Opråb: Styrket praksisfaglighed kræver efteruddannelse 

Håndværk og design-formand: Godt at få præciseret timetal

Formand for den faglige forening Håndværk og design, Hanni Eskildsen, er umiddelbart tilfreds med, at timetallet bliver præciseret.

"Fordelen ved det er, at debatten om fordelingen af timer mellem håndværk og design og så madkundskab ikke længere skal tages på den enkelte skole. Dog synes jeg, det er lidt synd for madkundskab, fordi det er fuldstændig umuligt at lave madkundskabsundervisning på to timer", siger hun.

Madkundskabsforening: Skoleforlig højner fagets status

På den skole, hvor den nu pensionerede Hanni Eskildsen tidligere var lærer, traf ledelsen en beslutning om at bruge en ekstra time om ugen på madkundskab.

"Dermed kommer skoler, hvor man har gjort det sådan, nok til at udbyde mere håndværk og design-undervising end hidtil", siger hun.

Vigtigt at introducere elever til værkstederne tidligt

Hanni Eskildsen mener også, det er positivt, at eleverne nu skal til at have håndværk og design allerede fra 3. klasse, men hun efterlyser dog svar på, hvad eleverne egentlig skal lære.

"Jeg tror, det er vigtigt, at eleverne så tidligt som muligt bliver præsenteret for værkstederne. Den måde, man arbejder på i et værksted, kan også bruges til at kombinere forløb i andre fag. Desuden afmystificerer man også, hvad der gemmer sig bag døren til håndværk og design-lokalet", siger hun.

"Men hvad mon de skal undervises i i 3. klasse? Fælles Mål starter først ved 4. klasse, og de er formuleret på baggrund af en forventning om børns motoriske færdigheder i den alder".

»Jeg elsker, når drengene siger, at håndværk og design er det fedeste fag« 

Forudser pladsmangel

Hanni Eskildsen forudser også, at der vil være logistiske udfordringer forbundet med ændringen, fordi både indskoling, mellemtrin og udskoling fremover skal bruge håndværk og design-lokalerne.

"Især på store skoler med mere end et spor, tror jeg, der kan blive pladsproblemer", siger hun.

Flere skoler har allerede håndværk og design på skemaet fra 3. klasse

Det er ikke et nyt fænomen for alle skoler i landet at skulle til at undervise de ældste indskolingselever i håndværk og design. Ifølge Undervisningsministeriets tal er der 15 skoler, som allerede underviser 3. klasser i håndværk og design.

Folkeskolen.dk har været i kontakt med flere af skolerne, og fælles for dem er, at den tidlige håndværk og design-undervisning skyldes aldersblandede klasser.

Skolerne udtrykker generel tilfredshed med den tidlige håndværk og design-undervisning, blandt andet på Rønbækskolen i Hinnerup, hvor man i et forsøg på at styrke de kreative fag blander 3. og 4. klasserne til seks ugentlige lektioner og projektforløb.

Skole har fundet succesopskrift til de praktisk/musiske-fag 

"Det fungerer rigtig fint og er en stor succes. Både lærere og elever er meget glade for det. Det er ikke noget problem at undervise i håndværk og design allerede fra 3. klasse, så længe man tilpasser undervisningen til børnenes alder", siger viceskoleleder Bodil Lildholt.