Gustav og Laura er ved at bygge deres pizzaslice - Pizzahytten til Matematikkens Dag

Elever tegner, designer og bygger modelhuse på Matematikkens Dag

Pizzahytten er ved at tage trekantet form i 9. klasse, hvor eleverne limer og bygger. Huse af pap, fuglehuse, huse med kogeplader, toilet, køjeseng og endda en hamster i bølgepap. På Hendriksholm Skole i Rødovre varer Matematikkens Dag tre dage.

Offentliggjort
Nogle piger i 4. klasse bygger huse af pap. Her er alt fra sofa, køkken, tv og en hamster
Hamsteren bor i et af 4. klassernes huse
Dreng viser sin arbejdstegning - 4. klasse
Et par piger designer et julehus i børnehaveklassen
Tegning af hus i 9. klasse
Drenge fra 4. klasse viser deres hus med toilet og brusebad

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I går havde nogle af klasserne besøg af en ingeniør for at høre om husbyggeri og arbejdstegninger. Eleverne fik nogle tips fra de professionelle og i dag er de i design- og byggefasen. Huset som de ældste elever skal bygge må have et areal på 150-155 kvadratmeter i et plan, og eleverne skal på forhånd regne ud, hvor meget byggemateriale de får brug for. De må nemlig ikke smide for meget ud, lyder opgaven.

Laura og Gustav fra 9.x er i gang med at bygge en pizzaslice - Pizzahytten kalder de den.

"Det var svært i begyndelsen, man skal lige i gang, men nu kører det fint. Vi ramte 150 kvadratmeter i trekanten med værelser. Ingeniøren, der var på besøg i går, kom med mange spændende ideer og fortalte, hvordan de arbejder", fortæller eleverne.

Hendriksholm Skole i Rødovre har tænkt sig at deltage i Matematiklærerforeningens landsdækkende konkurrence - Matematik i håndværket - håndværket i matematikken. Der er tre konkurrencer for indskoling, mellemtrin og udskoling. Alle handler om at regne, designe og bygge huse. 

Matematik med sved på panden 

Design af huse

Nogle elever i 9.x har tegnet et stjerneformet hus, andre en halvcirkel.

"Det er anderledes og innovativt. Og det skal det være", siger Freja med et smil. Hun vil gerne være arkitekt og synes, det er spændende at arbejde på denne måde.

"Der er meget matematik i at få huset til at passe på 150-155 kvadratmeter. Vores er på 158,8 nu".

Eleverne synes, det har taget noget tid at tegne og regne, men nu hænger der også fine arbejdstegninger overalt og byggeriet er i gang.

I børnehaveklassen summer det af foretagsomhed. Her bygger de huse af pap. Nogle bliver skruet sammen med kulørte papskruer, andre bliver limet. Et par piger er i gang med et julehus, hvor perler glimtrer overalt. Et par drenge er i gang med at bygge en køjeseng i deres hus. Stigen er af vatpinde, der er klistret sammen. En dreng fortæller at ham, der bor her, lider af højdeskræk. Altså kun hvis han er i et højhus, han kan heldigvis sagtens klare den øverste køje i sengen.

Hus med hamster

Mellemtrinnet bygger også i pap, og nogle er i gang med at male brøker på døren i klasseværelset. Der skal nemlig også noget matematikudsmykning til på skolen, har de besluttet.

En gruppe piger arbejder på deres hus nede på gulvet. De forklarer, at der er tv, badeværelse, køkken og sofa. Nu skal de i gang med at lave kogeplader og gardiner.

I huset bor også et kæledyr - en hamster i bølgepap med malede knurhår.

En dreng forklarer, at der er masser af matematik i at bygge et hus. Han viser sin tegning på computeren.

"Der er måling, centimeter, meter og koordinater".

En anden fortæller, at det er vigtigt, at man sætter det hele ordentligt sammen. For det skal kunne holde til noget.

En gruppe elever er ude på byggelegepladsen, hvor de bygger fuglehuse.

"Vi besluttede sidste år, at vi ville bruge tre hele dage på Matematikkens Dag. Alle vil gerne have god tid, så konkurrencen fra Matematiklærerforeningen tager den ene dag, men det er rart at kunne arbejde grundigt og få noget innovation med. Vi har innovationsfag her i kommunen og vil gerne bruge mere tid. Sidste år handlede det om kodning og programmering og det passede jo også godt ind i en innovations-tankegang", fortæller matematikvejleder Nina Blaabjerg Nielsen.

I december får skolen igen besøg af ingeniøren, der skal tjekke om model-husene er solide nok og stadig holder.

Engineering Day: Elever designer hus, der kan klare en oversvømmelse 

Læs mere

Læs om Matematikkens Dag og konkurrencen