Til skolelederen: Sådan fastholder du it-frontløbere

Ildsjæle kaldes de ofte, de lærere, der kan lidt ekstra på den teknologiske front. Dem bliver der kamp om i fremtiden. Få her de gode råd til, hvordan du som leder fastholder dine.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der bliver endnu mere kamp om de bedste it-kyndige lærere, når det nye fag teknologiforståelse kommer på skoleskemaet. Derfor kan det betale sig for dig som skoleleder at bygge et fundament til fastholdelse af dine ildsjæle allerede nu. Sådan lyder det fra professor Ole Sejer Iversen fra Aarhus Universitet.

»Hvis skolelederne forstår at give ildsjælene en scene at agere på samt at fremhæve og understøtte deres arbejde, så har man meget større sandsynlighed for at fastholde dem. Ellers ser vi, at de ofte hurtigt forsvinder opad i det offentlige system eller ud i det private erhvervsliv«, siger han. »De er i høj kurs. Men som samfund kan vi ikke leve med, at alle de dygtigste forsvinder ud af skolen. Det er ude i klassen sammen med eleverne, de kan gøre den største forskel«.

Udviklingen på det teknologiske område går lynende stærkt, og efteruddannelsesslæbet er stort. Derfor er det fristende at starte med at sende medarbejderne på kursus »nedefra«. Men den stra-tegi kan være farlig:

»Skolerne skal helt konkret være bedre til at tilbyde efteruddannelse til de dygtigste, så der skabes en incitamentsstruktur, der kan fastholde dem. Vær god ved de lærere, der er dygtige til teknologi. Ellers forsvinder de«, pointerer Ole Sejer Iversen.

Fleksible rammer

Lis Zacho er lærer på Lindevangskolen på Frederiksberg og tidligere medlem af Undervisningsministeriets rådgivningsgruppe for teknologi i undervisningen. Hun peger på fleksible rammer som afgørende for at fastholde de it-kyndige lærere i folkeskolen.

»Det nytter ikke, at man giver alle lige meget undervisning. One size fits all-tankegangen dræber ildsjælene. Alle skal ikke have 27 undervisningstimer om ugen. Nogle skal have 13 timer og så have fleksibilitet til at blande sig i debatten, arbejde med udvikling og andet«, siger hun.

Lærerne kan grundlæggende deles ind i tre typer, når det kommer til it, mener Lis Zacho: Frontløberne, en stor mellemgruppe og så late adopters, der måske aldrig for alvor kommer i gang med at bruge teknologi i deres undervisning.

»Det er tre forskellige typer ansatte, der skal have forskellige muligheder. Folkeskolen skal være stor nok til både at kunne rumme forskellige typer lærere og anerkende dem, der kan noget særligt. Også dem, der udfordrer rammerne indefra«, siger hun.

Tommy Krabbe er cand.mag. i interpersonel organisationskommunikation, foredragsholder og forfatter til blandt andet »Ildsjælenes bog«. Han bekræfter, at ildsjæle udfordrer rammerne - men ikke nødvendigvis de yderste.

»Det kan sammenlignes med, når kvinden får lov til at indrette hele lejligheden, så længe manden får et enkelt rum, hvor han fuldstændig styrer, hvad der skal foregå. På samme måde skal man som leder sørge for, at ildsjælene får et rum, hvor de kan udfolde sig«, siger han.

Intraprenørskab og videndeling

Tommy Krabbe fremhæver en bevægelse mod det, man kalder »intraprenørskab«, hvor man lader medarbejderne gå ned i tid, mod at vedkommende får mulighed for at arbejde med at udvikle lige præcis det, der optager dem.

»At skabe stillinger inde i stillingen«, kalder Lis Zacho det. »Man skal give plads til, at nogle er ansat i mere undersøgende og eksperimenterende stillinger«.

Til gengæld skal teamstrukturen også være på en sådan måde, at det, som de teknologiske frontløbere kan og lærer af nyt, kommer hele skolen til gode, påpeger hun: »Man skal sætte de faglige vejledere i spil og udvikle de pædagogiske læringscentre til også at kunne rumme de nye teknologier. Men også skabe en struktur, hvor det er let at videndele på skolen. Ellers sker der det, at nogle bliver misundelige over, at andre har mere fleksible rammer - også selv om de står med hovedet i en 3-d-printer klokken 21 onsdag aften«.

Inviter virkeligheden ind på skolen

Endelig kan det betale sig at åbne skolen op mod omverdenen, også selv om man går rundt og er bange for, at den får øjnene op for ens dygtige medarbejdere, påpeger Tommy Krabbe.

»Lærere brænder for at gøre noget godt for børnene, men kan løbe sur i for faste rammer. Desuden har folkeskolelærere et fantastisk credo, der lyder, at hvis man er færdiguddannet, så er man mere færdig end uddannet«, siger han.

Som leder er det derfor en god ide at se på, hvordan man kan udnytte lærerens passion for undervisning, it, livslang læring og en kombination af de tre ting, samtidig med at man kigger på, hvordan den skarpe skelnen mellem skolen og omverdenen kan løsnes, lyder det fra ildsjæleforfatteren:

»Hvad sker der egentlig, hvis man inviterer for eksempel en lokal it-virksomhed indenfor i skolen for at lave udviklingsprojekter med de it-kyndige lærere? I stedet for at være bange for, at læreren forsvinder ud af skolen, hvis man åbner den for meget, kan det være det, der skal til, hvis man skal fastholde vedkommende«.