Gorm Bülow Karrebæk og Susanne Sko har undervist musiklærere på Bornholm. Campus Carlsberg i København har udstationeret dem på læreruddannelsen på Bornholm for at sikre lærerkræfter i musik på øen.
Foto: Asger Hunov, UCC.
Fire år i træk: Færre lærerstuderende vælger musik
Gennem fire år har der været nedgang i antallet af dimittender fra faget musik fra læreruddannelserne. Man bør følge udviklingen tæt og undersøge, hvilke forklaringer, der på, at færre vil undervise i musik, lyder anbefalingen i årets censorrapport.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kun 125 af de studerende, der afsluttede læreruddannelsen i år, havde musik på eksamensbeviset. Dermed er antallet af nye lærere, der står klar til at undervise i musik, faldet for fjerde år i træk, og det får censorformand for faget musik Erik Heiberg Lyhne til at opfordre til handling.
"Gennem årene er nedgangen forklaret med, at der ikke udbydes musik hvert år på de enkelte professionshøjskoler, samu at der er overgangsordninger mellem LU07og LU13/15 (læreruddannelserne fra 2007 og fra 2013/2015, red.) men det ser ud til at være en vedvarende tendens", skriver Erik Lyhne i årets censorrapport.
Tre år i træk: Det halter med fagfagligheden på læreruddannelsen
"Man bør følge det dalende antal dimittender i undervisningsfaget musik tæt og undersøge mulige forklaringer på det faldende tal samt følge rekrutteringen af lærerstuderende, der vælger faget på professionshøjskolerne", anbefaler han i rapporten.
Musiklærerforening: Fødekæden til musik er svækket
Formand for Musiklærerforeningen Karen Kjær Johansen ærgrer sig over udviklingen:
"Det synes jeg er foruroligende. Vi arbejder hele tiden arbejder for gode forhold for musiklærere, og vi får færre og færre ud", siger hun
Hun har ikke umiddelbart en forklaring på, hvorfor færre vælger faget, men hun kan gisne om det:
"Jeg kan være bekymret for, at det kan hænge sammen med, at der er blevet skåret ned på faget på gymnasiet. Så fødekæden er blevet svækket. Det kan være en af forklaringerne".
Anbefaling: Få mere fokus på sang og instrumentalundervisning
Censorrapporten peger også på en anden udfordring for faget, nemlig at nyuddannede lærere springer fra faget, når de begynder at arbejde i skolen.
"En del nyuddannede musiklærere springer fra faget på grund af problemer, som de ikke er rustede godt nok til at tackle ude i den 'virkelige' verden", står der i rapporten og det anbefales, at alle professionshøjskolerne sikrer, at de studerende kan nå et højt niveau i sang og instrumentale færdigheder.
UCC udstationerer musikundervisere til Bornholm
Og netop det er noget, som Musiklærerforeningen arbejder for at sikre, fortæller Karen Johansen:
"Det er noget, vi har meget fokus på i øjeblikket. Og det sker i tæt samarbejde med læreruddannelsens musiklærerforening. Vi vil rigtig gerne optimere den her læreruddannelse, så de lærerstuderende får en god bred faglig ballast, så de virkelig kan noget, når de kommer ud", siger Karen Johansen og fortæller, at opmærksomheden netop er på sang og instrumental undervisning.
Stor glæde over musiklæreruddannelse på Bornholm
"Det mangler nærmest helt nu. Det er noget, som de studerende selv skal vælge til, og det er ikke alle som ved, hvor vigtigt det er. Vi må have kortlagt, hvor mange der benytter de tilbud der bliver udbudt, og hvilke tilbud de enkelte professionshøjskoler har, for det er meget forskelligt", siger Karen Johansen.
Læs mere
Censorformandsskabets årsberetning (pdf)