Riisager vil have stærke fagmiljøer
Skolerne og lærerne bør udnytte de færre bindende mål til at debattere, hvad god undervisning er, og hvad fagene bør indeholde, lyder opfordringen fra undervisningsministeren.
FORENKLING TOG 3,5 ÅR
2014
Ifølge skolepolitikerne på Christiansborg var det hensigten, atde 2.257 mål i Fælles Mål fra 2009 skulle forenkles i forbindelsemed folkeskolereformen i 2014. Politikerne blev derfor enige om atudskifte dem med Forenklede Fælles Mål.
2016
Ordet »forenklede« kom i stærk modvind, da lektor Keld Skovmandi en bog i marts 2016 talte sig frem til, at antallet af mål ikkevar reduceret, men i stedet forøget. Det satte gang i en størretælleøvelse, hvor forskerne bag de forenklede mål,Undervisningsministeriet og Keld Skovmand ikke kunne blive enigeom, hvor mange mål lærerne i virkeligheden var forpligtede til atfølge. Skovmands afsløring fik blandt andet Merete Riisager, som pådet tidspunkt sad uden for Venstres étpartisregering, til atafkræve en forklaring fra daværende undervisningsminister EllenTrane Nørby, og Riisager betegnede samtidig de mange mål som»fuldstændig hysterisk«.
2017
Stormen mod de mange bindende mål fik 1. juni 2016 Ellen TraneNørby til at annoncere, at hun nu var klar til at reducere antalletaf de bindende mål. De øvrige partier i forligskredsen bakkede op.Alligevel skulle der gå halvandet år, før Folketingets partierendeligt stemte reduktionen af de 3.170 bindende færdigheds- ogvidensmål igennem i maj 2017 - 3,5 år efter at politikerneoprindeligt forsøgte sig med en forenkling.
LOKAL DEBAT OM FÆLLES MÅL
For at skabe opmærksomhed om kommunernes og skolernes øgederåderum og større lokal frihed i arbejdet med Fælles Mål invitererUndervisningsministeriet sammen med Danmarks Lærerforening, KL,Skolelederforeningen og Børne- og Kulturchefforeningen tilregionale dialogmøder.
Hver kommune inviteres til at stille med et hold på cirka ottepersoner, der repræsenterer chefer og medarbejdere fraforvaltningen og skoleledere, lærere og andre relevantefagprofessionelle og repræsentanter fra faglige organisationer.
København: Mandag den 12. november 2018kl. 14.00-17.00.
Odense: Torsdag den 29. november 2018 kl.14.00-17.00.
Sorø: Onsdag den 5. december 2018 kl.13.00-16.00.
Aalborg: Tirsdag den 11. december 2018kl. 14.00-17.00.
Aarhus: Onsdag den 19. december 2018 kl.13.00-16.00.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lempelse af Fælles Mål sætter lærerne fri
»Hvordan skaber vi en ny praksis?« Sådan spørger fem af de mest centrale parter i og omkring folkeskolen i en fælles folder til skolerne, der er vedlagt dette nummer af Folkeskolen.
I folderen opfordres skoler og kommuner til at udnytte den øgede frihed, der er opstået med de færre bindende Fælles Mål, til at diskutere, hvordan undervisningen kan blive endnu bedre. Ifølge undervisningsminister Merete Riisager (Liberal Alliance) er sådanne diskussioner helt afgørende for at have en folkeskole med dygtige lærere:
»Hvis vi skal tiltrække flere unge, dygtige mennesker til lærerfaget, så skal vi sørge for, at der er et fagmiljø, som tænder lyset i lærernes øjne. Vi har trukket noget styring tilbage, og det vil forhåbentlig betyde, at der opstår et nyt rum, som er styret af en interesse for at skabe den gode undervisning«.
Debat: Tilbage til fagene
Merete Riisager håber også, at de større frihedsgrænser vil føre til en større debat om fagenes indhold og udvikling:
»Hvordan bygges fagene op i en logisk indre sammenhæng, og hvordan kommer faget i dialog med omverdenen? Jeg har været bekymret for, at læringsmålstyringen har fastfrosset den faglige samtale omkring fagene«.
Vil fjerne tværfaglige bindinger
Undervisningsministeren henviser til, at regeringen med sin naturfagsstrategi vil udvikle et inspirationsmateriale kaldet den Naturfaglige ABC, som skal trække på fortællinger om store videnskabsfolk og deres opdagelser.
»Man kan ikke arbejde lige meget med alle fag på samme tid. Vi har startet med en opmærksomhed på naturfagenes indre faglige logik, hvor vi starter med at sætte nogle forskere på til at have nogle holdninger, og så skal det jo meget gerne udarte sig til en faglig debat blandt faglærerne«, siger hun og peger på, at ABC'en især vil være en god hjælp til nye lærere.
»Nogle vil måske mene, at det er utidig indblanding, men det handler om, at vi kvalificerer debatten om fagenes indhold, så især de unge lærere har noget at spejle sig i«.
Regeringen har desuden som en del af sit nye skoleudspil fremlagt et forslag om at løsne bindingerne til de tværgående temaer som »it og medier« og »innovation og entreprenørskab«, så temaerne ikke længere skal indgå i alle fag.
»Det handler om at give de bedste rammer for, at fagene kan udfolde sig på deres egne præmisser, og ikke lave en detailstyring, som rammer hårdt ind i virkeligheden. Så det er i virkeligheden en meget pragmatisk tilgang til de her tværfaglige bindinger«.