Det bør være kvalificerede lærere på et bibliotek, som er sammenlagt af PLC og et folkebibliotek, mener lærernes formand Anders Bondo Christensen.

Lovforslag åbner for at PLC og folkebiblioteker kan slås sammen

Forligskredsen vil give kommuner lov til selv at bestemme, om de vil slå skolens pædagogiske læringscenter og folkebiblioteket sammen på én lokalitet. Det er essensens af et lovforslag, som undervisningsminister Merete Riisager har fremsat.

Offentliggjort

Det skal PLC: 

Læringscentret skal fremme elevernes læring ogtrivsel i en motiverende og varieret skoledag ved at udvikle ogunderstøtte læringsrelaterede aktiviteter for eleverne samtinspirere og understøtte det undervisende personales fokus pålæreprocesser og læringsresultater.

Stk. 2  Det pædagogiske læringscenterskal herunder medvirke til at

1) understøtte skoleudviklingsinitiativer isamspil med ledelsen,

2) formidle kulturtilbud til børn ogunge,

3) sætte forskningsbaseret viden om læring ispil på skolen og

4) understøtte samarbejdet mellem skolensressourcepersoner.

Fra bekendtgørelsen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden skoleåret 2014-15 har der været en række forsøg, hvor kommuner har fået lov til at oprette fælles ledelse af pædagogiske læringscentre og folkebiblioteker. Erfaringerne fra forsøgene har været positive, og derfor besluttede forligskredsen bag folkeskoleforliget at forlænge forsøget til og med skoleåret 2018-19. Dengang var målet, at ordningen skulle gøres til en permanent mulighed for kommunerne.

Nu har undervisningsminister Merete Riisager fremsat et lovforslag, som netop vil give kommunerne den mulighed.

Forsker: Pædagogisk Læringscenter er reformens stedbarn 

 

"Med lovforslaget foreslås det at tillægge kommunalbestyrelsen kompetence til at beslutte, at der etableres et integreret bibliotek bestående af det pædagogiske læringscenter og et folkebibliotek, herunder at det integrerede bibliotek skal have hel eller delvis fælles ledelse, at det kan samles på én lokalitet, hvis det vurderes at forbedre bibliotekstilbuddet til skolens elever og kommunens borgere, samt at skolebestyrelsen ikke skal godkende det integrerede biblioteks materiale, medmindre de udelukkende anvendes som undervisningsmidler på skolen", lød det fra Merete Riisager, da hun fremlagde forslaget.

DLF: PLC er omdrejningssted for pædagogisk udvikling

Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen mener, det er afgørende for om en sammenlægning bliver en succes, at beslutninger og bevillinger til indkøb af undervisningsmaterialer forbliver i skoleregi. Han understreger i DLF's høringssvar til lovforslaget også, at bemandingen på det sammenlagte bibliotek skal være rimelig i forhold til skolens opgave, og at det pædagogiske læringscenter på skoler er et omdrejningssted for pædagogisk udvikling. Derfor bør det fælles bibliotek være bemandet med lærere, mener lærernes formand.

"I en sammenlægning med folkebiblioteket vil det være afgørende, at der fortsat er kontakt til og føling med skolens pædagogiske linje og den daglige undervisning. Det er derfor en forudsætning for, at integrerede biblioteker kan løse den samlede opgave, at de er bemandende med kvalificerede lærere", lyder det fra Anders Bondo i høringssvaret.

Han opfordrer politikerne til at sikre, at de lovmæssige bestemmelser, der gælder for pædagogiske læringscentre også bliver skrevet ind i det nye lovforslag. 

Afgjort: Skolebibliotekaren behøver ikke være lærer