”Vi er enige om at være optaget af, hvordan man får skabt en ny start for folkeskolen”, siger udviklingsdirektør med ansvar for KL’s indsats på børne-, skole- og uddannelsesområdet Arne Eggert om lærerforliget.

KL’s skoleudviklingsdirektør om lærerforliget: Vi vil bidrage med vores viden

Vi skal kigge på, om vi har tænkt styringen af skolen på den rigtige måde, lyder det fra udviklingsdirektør i KL med ansvar for bl.a. skoleområdet Arne Eggert, som personligt vil arbejde for at sikre, at KL bidrager til arbejdstidskommissionen med kommunernes viden.

Offentliggjort

Hvad ligger der i forliget?

Aftalen mellem KL og Lærernes Centralorganisation består af todele.

En periodeforhandling og det parterne kalder for en'Ny start'. Periodeforhandlingen dækker over den uvildigekommission, der skal undersøge og komme med anbefalinger til deefterfølgende forhandlinger om nye arbejdstidsregler.

'Ny Start' er et samarbejde mellem KL og lærerne om sammen atundersøge og udarbejde en rapport om lærernes arbejdstid,rekruttering, fastholdelse af nyuddannede og samarbejde mellemledelse og tillidsrepræsentant. Rapporten skal være klar vedudgangen af næste år.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

KL-formand: Gode rammer for at være lærer uanset hvor man er i kongeriget 

Lærernes formand Anders Bondo Christensen og KL's Michael Ziegler underskrev store bededag et forlig, der afsluttede fem måneders vanskelige forhandlinger om lærernes arbejdstidsregler.

Men det blev ikke til en ny arbejdstidsaftale. I stedet blev parterne enige om at nedsætte en kommission, der skal undersøge lærernes arbejdsforhold og komme med forslag til nye arbejdstidsregler. Anbefalinger, der skal danne baggrund for kommende forhandlinger mellem lærerne og KL.

Mange lærere har siden ytret bekymring over, om aftalen er forpligtende nok. Folkeskolen.dk brugte derfor den første mandag efter forliget til at spørge fem centrale personer i KL om, hvad de hver især mener, at der ligger i aftalen, og hvorfor en undersøgelseskommission er det, der skal føre til, at lærerne senest i 2021 igen får en aftale om deres arbejdstidsregler.

KL-direktør: Kommunerne skal stå ved deres ansvar for skolerne 

Lærerne er meget bekymret for, at arbejdstidspapiret ikke er forpligtende nok. Hvad mener du, at KL har forpligtet sig til med denne aftale?

Her udviklingsdirektør med ansvar for KL's indsats på børne-, skole- og uddannelsesområdet Arne Eggerts syn på aftalen:

"Vi forpligtiger os i høj grad til at betjene en uafhængig kommission, som jo har en ret bred opgaveportefølje. Vi forpligtiger os til at give alle de informationer, vi overhovedet kan til kommissionen, og så forpligtiger vi os til at skabe det bedst mulige grundlag for nogle drøftelser frem mod overenskomstforhandlingerne i '21".

Erfaren topembedsmand skal løse arbejdstidsknude 

I har forhandlet arbejdstid længe uden at nå hinanden. Hvordan kan en kommission ændre på jeres positioner?

"Kommissionens uafhængighed kan være med til at ændre positionerne. Det er en mulighed for, at vi får en ny start, at der kommer nogle andre type øjne på de diskussioner, vi jo nok har haft i mange år. Så forhåbentlig kan kommissionens uafhængighed få os ud af den situation, hvor vi sidder og siger det samme til hinanden hele tiden".

Hvad kan KL gøre for, at lærerne føler, at denne aftale kommer til at få en betydning for deres lærerliv?

"Lige siden blækket på aftalen var tørt har vi gjort, alt vi overhovedet har kunnet for at vise, at vi vil det her. Vi dedikerer så mange resurser, som det måtte være nødvendigt i arbejdet. KL vil vise med vores handlinger, at det her netop ikke er en syltekrukke, men noget vi rent faktisk er enige om".

"Vi er enige om at være optaget af, hvordan man får skabt en ny start for folkeskolen".

KL-direktør om lærerforliget: Vi tager aftalen dybt alvorligt på alle leder og kanter 

Hvad vil du selv gøre?

"Man kan sige, at kommissionsarbejdet går på to ben. En række analyser af arbejdstidsforhold og en række analyser af mere indholdsmæssige elementer rundt omkring det at yde god undervisning i folkeskolen".

"Dér vil jeg være utrolig optaget af, at det her hus (KL's hus, red.) bidrager med så meget som muligt af det, vi ved via kommunale eksempler og den viden, huset i sig selv har om, hvad der skal til for at lykkes med denne her gode undervisning".

"Det kan godt være, at der har været nogle måder, vi har tænkt styringen af folkeskolen på, som vi måske må kigge anderledes på. Det første eksempel er den her implementeringsstyringsgruppe, som nu bliver nedlagt. Det er et eksempel på en måde at tænke en styring af en implementering. Det skal vi væk fra og prøve at tænke det anderledes".

Forhandlingerne kan køre helt frem til overenskomstforhandlingerne i 2021 - hvornår forventer du, at lærerne får en arbejdstidsaftale?

"Det tænker jeg helt beror på, hvordan kommissionens arbejde kommer til at gå, og hvordan formanden kommer til at tilrettelægge arbejdet, og hvor meget tid der skal til for, at han måtte vurdere, at nu ligger der et vidensgrundlag, som kan danne udgangspunkt for at komme med nogle anbefalinger".

"Så i respekt for den der uafhængighed, som kommissionen skal have, så synes jeg, at det er svært at spå om".