Hvad ligger der i forliget?
Aftalen mellem KL og Lærernes Centralorganisation består af todele:
En periodeforhandling og det parterne kalderfor 'Ny start'. Periodeforhandlingen dækker over denuvildige kommission, der skal undersøge og komme med anbefalingertil de efterfølgende forhandlinger om nye arbejdstidsregler.
'Ny Start' er et samarbejde mellem KL og lærerne om sammen atundersøge og udarbejde en rapport om lærernes arbejdstid,rekruttering, fastholdelse af nyuddannede og samarbejde mellemledelse og tillidsrepræsentant. Rapporten skal være klar vedudgangen af næste år.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærernes formand Anders Bondo Christensen og KL's Michael Ziegler underskrev store bededag et forlig, der afsluttede fem måneders vanskelige forhandlinger om lærernes arbejdstidsregler.
Men det blev ikke til en ny arbejstidsaftale. I stedet blev parterne enige om at nedsætte en kommission, der skal undersøge lærernes arbejdsforhold og komme med forslag til nye arbejdstidsregler. Anbefalinger, der skal danne baggrund for kommende forhandlinger mellem lærerne og KL.
Mange lærere har siden ytret bekymring over, om aftalen er forpligtende nok. Folkeskolen.dk brugte derfor den første mandag efter forliget til at spørge fem centrale personer i KL om, hvad de hver især mener, at der ligger i aftalen, og hvorfor en undersøgelseskommission er det, der skal føre til, at lærerne senest i 2021 igen får en aftale om deres arbejdstidsregler.
Erfaren topembedsmand skal løse arbejdstidsknude
I dag og de kommende dage bringer de fem interview. Først med KL's topforhandler og borgmester i Høje-Taastrup Michael Ziegler (K).
Lærerne er meget bekymret for, at arbejdstidspapiret ikke er forpligtende nok. Hvad mener du, KL har forpligtet sig til med denne aftale?
"Vi forpligter os til at gå aktivt ind i det her forløb. Når kommissionen er færdig, så venter vi ikke til den normale startdato for OK21-forhandlingerne. Så går med det samme i gang med at forhandle arbejdstidsregler for lærerne".
KL's skoleudviklingsdirektør om lærerforliget: Vi vil bidrage med vores viden
"Det er den juridiske forpligtigelse, men så ligger der jo også en vilje og en moralsk forpligtigelse til at tage det her alvorligt. Vi går med i det her, fordi vi lige så meget som lærersiden ser et behov for, at vi kommer ind i en normal gænge igen om folkeskolen, og at vi kommer forbi denne her konstante skyttegravskrig. Så der er ligger i det her en meget stor vilje og også en moralsk forpligtigelse til, at det her skal blive en succes for begge parter".
I har forhandlet arbejdstid længe uden at nå hinanden, hvordan kan en kommission ændre på jeres positioner?
"Det er måske i virkeligheden ved at gribe det an på en anden måde. Det er klart, hvis man bliver ved med at gøre det, man plejer, så får man måske også lidt de samme resultater. Og det er måske også lidt det, der har præget de sidste par overenskomstforhandlinger, at vi har grebet det an på den samme måde, og så har vi sjovt nok fået de samme udfordringer".
KL-formand om lærerforliget: "Jeg håber, at man kan nå i mål inden OK21"
"Det, der sker her, er, at de to parter sænker skuldrene lidt, træder et skridt tilbage og lader mere neutrale personer prøve at se tingene på en ny måde. Det tror jeg faktisk, der kan komme rigtig meget ud af".
Hvad kan KL gøre for at lærerne føler, at denne aftale kommer til at få en betydning for deres lærerliv?
"Det gør vi ved at vise i ord og handlinger, at vi mener det her".
"Fra KL's side har vi en forpligtigelse til at få forklaret meget tydeligt for vores medlemmer, hvad det egentlig er, at vi har aftalt. Jeg vil også italesætte over for borgmestrene, hvor vigtigt det her er. Og hvor godt det vil være, hvis man prøver lokalt at tage afsæt i, at nu har vi centralt aftalt, at vi gerne vil have en ny start".
Hvad vil du selv gøre?
"Jeg skal ikke være en del af kommissionen, men jeg tænker, at punkt ét er at støtte kommissionen, som meget jeg kan".
"Der vil sikkert komme nogle diskussioner hen ad vejen i det offentlige rum, hvor jeg tror, at det er rigtigt vigtigt, at vi som parter bakker 100 procent op omkring kommissionens arbejde".
"Og så tænker jeg også, at jeg skal overveje, hvordan vi kan bruge det lokalt. Jeg tror, at at der vil være nogen, der vil skele til, hvad bruger ham der Michael Ziegler det til lokalt. Og det skal jeg finde ud af: Hvordan arbejder man med det her lokalt, imens der er en kommission, der arbejder?"
"Så jeg har tænkt mig at tage en drøftelse med min skoledirektør og skolechef omkring, hvordan vi kan bruge det i forhold til samarbejdet med den lokale lærerforening".
KL-direktør om lærerforliget: Vi tager aftalen dybt alvorligt på alle leder og kanter
Får det nogen betydning for de lokale arbejdstidsforhandlinger i din kommune?
"Det tænker jeg umiddelbart ikke, at det vil gøre. Set med mine øjne er hele ideen med det her, at der vil komme noget ud af det, som kan levere et stærkt input og stærke anbefalinger til de forhandlinger, vi skal have umiddelbart efter. Det er jo noget, vi vil få om halvandet år".
"Så jeg synes ikke nødvendigvis, at det vil være smart at lave nye lokale arbejdstidsaftaler i Høje-Taastrup, inden kommissionen kommer med sine anbefalinger".
Forhandlingerne kan køre helt frem til overenskomstforhandlingerne i 2021. Hvornår forventer du, at lærerne får en arbejdstidsaftale?
"Jeg tror, at det er tidligt at tale om forventninger til et tidspunkt. Jeg tror simpelthen, at vi har brug for, at kommissionen kommer i gang, og at vi får dens anbefalinger. Samtidig skal vi se, hvad der lægger af afdækning bag de anbefalinger, og så har både Anders Bondo og jeg jo sagt, at vi ikke har afgivet vores forhandlingskompetence. Så der vil stadig være en forhandling".
"Dem går vi så i gang med tidligt, og kunne vi være færdige, inden vi i virkeligheden starter det normale OK21-forløb, vil det da være superstærkt".
KL's skoleformand om lærerforlig: Vi skal også se på styringen af skolen