Er styringen i virkeligheden på alle parametre til gavn for kerneydelsen, eller kunne vi med rette være lidt kritiske over for nogle af de ting, vi selv har bygget op, sådan så vi faktisk kunne frigive både tid, energi, resurser og overskud til at levere mere ind i kerneydelsen?”, lyder det blandt andet fra KL’s Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal (S) efter overenskomstforliget med lærerne.

KL’s skoleformand om lærerforlig: Vi skal også se på styringen af skolen

Kommunerne skal i den kommende periode arbejde på at forbedre samarbejdet med de lokale lærerkreds, siger formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal (S) om overenskomstforliget med lærerne.

Offentliggjort

HVAD LIGGER DER I FORLIGET?

Aftalen mellem KL og Lærernes Centralorganisation består af todele.

En periodeforhandling og det parterne kalderfor en 'Ny start'. Periodeforhandlingen dækker overden uvildige kommission, der skal undersøge og komme medanbefalinger til de efterfølgende forhandlinger om nyearbejdstidsregler.

'Ny Start' er et samarbejde mellem KL og lærerne om sammen atundersøge og udarbejde en rapport om lærernes arbejdstid,rekruttering, fastholdelse af nyuddannede og samarbejde mellemledelse og tillidsrepræsentant. Rapporten skal være klar vedudgangen af næste år.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærernes formand Anders Bondo Christensen og KL's Michael Ziegler underskrev store bededag et forlig, der afsluttede fem måneders vanskelige forhandlinger om lærernes arbejdstidsregler.

Men det blev ikke til en ny arbejstidsaftale. I stedet blev parterne enige om at nedsætte en kommission, der skal undersøge lærernes arbejdsforhold og komme med forslag til nye arbejdstidsregler. Anbefalinger, der skal danne baggrund for kommende forhandlinger mellem lærerne og KL.

Mange lærere har siden ytret bekymring over, om aftalen er forpligtende nok. Folkeskolen.dk brugte derfor den første mandag efter forliget til at spørge fem centrale personer i KL om, hvad de hver især mener, at der ligger i aftalen, og hvorfor en undersøgelseskommission er det, der skal føre til, at lærerne senest i 2021 igen får en aftale om deres arbejdstidsregler.

I dag formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen (S)

Lærerne er meget bekymret for, at arbejdstidspapiret ikke er forpligtende nok. Hvad mener du, at KL har forpligtet sig til med denne aftale?

"Nu har jeg ikke siddet med ved forhandlingsbordet. Jeg har siddet med som bestyrelsesmedlem og medlem af Løn- og Personaleudvalget i de drøftelser, som er foregået ved siden af. Men på trods af at jeg ikke har siddet i forhandlingsrummet, så føler jeg mig personlig dybt forpligtet af, at vi har sagt til LC (Lærernes Centralorganisation, red), og LC har sagt til os: 'nu skal vi ikke længere stå fra hver vores position og tale om skolen, som om den var to forskellige ting'".

"Vi er nødt til at få en fælles analyse, formulere en fælles ambition og finde nogle fælles løsninger. Det er vejen frem til et stærkere fællesskab om skolen. Og gør vi ikke det, så har vi svigtet den opgave, vi har givet os selv".

I har forhandlet arbejdstid længe uden at nå hinanden. Hvordan kan en kommission ændre på jeres positioner?

"Jeg tror, at det er rigtigt, rigtigt vigtigt, at parterne nu har sagt, at vi har stået med hver vores kikkert for øjnene, og de kikkerter har ligesom farvet verden på to forskellige måder, selvom vi har kigget på det samme. Nu skal vi have en fælles kikkert, og den skal vi kigge i sammen".

"Begge parter har allerede nu med denne her aftale flyttet sig fra nogle positioner. Og så kan det godt være, at der stadig vil være nuancer, men man har en fælles forpligtigelse i at finde nogle svar på de spørgsmål i denne her proces".

"Jeg kan på egne og KL's vegne sige, at vi føler os dybt forpligtet. Jeg føler mig forpligtet som arbejdsgiver som borgmester i Herlev, og jeg føler mig dybt forpligtet som formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg, hvor jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for, at vores udvalg kommer til at spille en meget, meget konstruktiv rolle i det her arbejde".

KL-formand: Gode rammer for at være lærer uanset hvor man er i kongeriget 

Hvad kan KL gøre for, at lærerne føler, at denne aftale kommer til at få en betydning for deres lærerliv?

"Der er rigtigt mange lærere derude, som i dag leverer et fantastisk stykke arbejde, men som også har en følelse af, at det af og til kan være på trods af nogle arbejdsvilkår, som er rigtigt svære".

"Jeg kan sagtens forstå, at der med udgangspunkt i de sidste fem års diskussion om folkeskolen efter lovindgrebet i '13 er skabt en stemning af svigtet tillid. Den tillid vinder man jo ikke tilbage ved, at man laver en aftale. Den tillid vinder vi tilbage ved at vise, at vi tager aftalens ordlyd og indhold alvorligt, og at vi i fællesskab gør, hvad vi kan ved levere ind i det, vi har aftalt, og også efterfølgende tager det, der kommer ud, alvorligt i den videre proces".

"Mit håb er, at vi forud for overenskomstforhandlingerne i 2021 allerede har en afklaring på, hvordan lærernes arbejdstid skal skrues sammen. Så vi kan komme ud af den uheldige situation, at lærernes arbejdstids er reguleret ved lov. Det er et ønske, som er lærernes, og det er også vores".

KL-direktør om lærerforliget: Vi tager aftalen dybt alvorligt på alle leder og kanter

Hvad vil du selv gøre?

"Vi kommer til ved siden af hele kommissionsarbejdet i regi af 'Ny Start' at diskutere en masse meget vigtige forhold, som kommer til at kunne have stor betydning for, at vi kan lave rigtigt god skole i fremtiden. Og så kommer vi også til at sætte en kritisk kikkert på os selv både som politikere i kommunerne, men også på politikerne på Christiansborg i forhold til overstyring. Er styringen i virkeligheden på alle parametre til gavn for kerneydelsen, eller kunne vi med rette være lidt kritiske over for nogle af de ting, vi selv har bygget op, sådan så vi faktisk kunne frigive både tid, energi, resurser og overskud til at levere mere ind i kerneydelsen?"

"Den KL-proces vil jeg rigtigt gerne spille ind i, og jeg er også meget interesseret i at have en parallelproces lokalt i Herlev med min egen lærerkreds, mine egne skoleledere, mine egne tillidsrepræsentanter og sige: 'hvad er det her hos os, at vi kan gøre?'"

"Jeg forestiller mig ikke, at vi sætter verden i stå, og så venter vi på, at der kommer noget ud fra centralt hold. Jeg tænker, at vi arbejder centralt, og samtidigt vil man i 98 kommuner gøre alt, hvad vi kan for få vilkår, der kan skabe den gode undervisning".

Får det nogen betydning for de lokale arbejdstidsforhandlinger i din kommune?

"I Herlev har vi altid haft et godt og tillidsfuldt samarbejde med vores lærerkreds, og jeg oplever, at vi i Herlev har en folkeskole, som er skabt i fællesskab. Det vil vi fortsat gøre i Herlev. Jeg har allerede haft en samtale med min lokale kredsformand, om vi er villige til også undervejs i denne her proces at sætte os om det lokale bord og tale udvikling og forandring. Og mit svar er, at ja selvfølgelig er vi det".

Forhandlingerne kan køre helt frem til overenskomstforhandlingerne i 2021 - hvornår forventer du, at lærerne får en arbejdstidsaftale?

"Det kan jeg ikke sige. Men jeg håber, at der ligger en aftale klar, inden vi skal forhandle overenskomst i 2021. Det vil være det allerstærkeste bud, at vi i virkeligheden kan have de her ting på plads. Det er det håb, jeg har. Håbet er lysegrønt, og det er det, vi skal arbejde for".

Ny i KL-toppen: Målet er en aftale om lærerarbejdstid