Martin Krabbe Sillasen fra VIA er hovedforfatter bag ny rapport om didaktikken i engineering i skolen
Foto: viauc.dk
Engineering-metoden nu oversat til dansk
En ny rapport præsenterer engineering-didaktik i skolen med undervisningsforløb, og beskrivelser af hvordan man kan inddrage Stem-fagene og forskellige modeller i undervisningen. Rapporten er skrevet af eksperter fra Via's læreruddannelse, bl.a Martin Krabbe Sillasen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den undersøgende metode, engineering, fejl og lær eller ingeniørernes metode er nogle af de mange navne, der sættes på engineering i skolen. Nu har læreruddannelsen ved Via oversat begreberne til danske forhold, beskrevet og forklaret - og med flere eksempler i en ny rapport "Engineering i skolen - hvad, hvordan, hvorfor".
Eller som det er forklaret i rapporten: "Styrken ved at arbejde med engineering i skolen er brugen af naturfaglig og anden faglig viden i konkrete optimerings- og forbedringsprocesser. Det er integrationen af praktisk-konstruktive-optimerende elementer, som får engineering til at adskille sig fra anden undersøgelsesbaseret undervisning."
Didaktikken er udarbejdet i forbindelse med projektet "Engineering i skolen" (EiS), som har til formål at bringe engineering ind i naturfagsundervisningen i grundskolen. EiS er et samarbejde mellem Engineer the Future, Via University College, Astra og Naturvidenskabernes Hus, UCC samt lærere fra Holstebro Kommune, Horsens Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune og Vejle Kommune.
Den primære målgruppe for didaktikken er undervisere i naturfag i grundskolen, men forfatterne bag rapporten håber også, at lærere i andre fag og andre undervisere vil læse med.
Elever skal ikke bare finde én løsning - de skal eksperimentere
Målrettet til dansk skole
"Engineering er ret stort i udlandet. Men den danske grundskole er ikke som eksempelvis den amerikanske, så der var brug for at oversætte og målrette metoden til danske skoler", siger Martin Krabbe Sillasen, der er ph.d. og docent på Via's læreruddannelse og hovedforfatter i en artikel på Via's hjemmeside.
Rapporten har et kapitel om hvordan ingeniører arbejder, hvordan undervisningen kan planlægges og organiseres i projektforløb. Et kapitel gennemgår læreres arbejde med at planlægge, gennemføre, og evaluere elevers arbejde med en engineering-udfordring. Kapitlet er opbygget som en klassisk lærervejledning.
Formålet med engineering i skolen er ikke at uddanne flere ingeniører men at forhindre at danske skoleelever sendes ud i det moderne samfund som teknologiske analfabeter, mener Martin Krabbe Sillasen. Det handler også om almen dannelse.
Der er beskrivelser af undervisningsforløb fra astra.dk som i faget matematik om det rene vand, i naturfag om varm kakao og i teknologi om lodrette haver. Rapporten indeholder også ordliste og links til videre læsning om emnet.
Læs mere
Rapporten 'Engineering i skolen'
Artikel om rapporten på Via's hjemmeside