Forligskredsen skruer op for almen dannelse (KLM) i læreruddannelsen

Som en af sine sidste gerninger som uddannelsesminister præsenterede Søren Pind i går en tillægsaftale til læreruddannelsesforliget, som skruer op for faget Almen dannelse/KLM på de læreruddannelsessteder, der prioriterer faget lavest.

Offentliggjort Sidst opdateret

Almen dannelse/KLM

Fra delevalueringen af læreruddannelsen, marts 2018:

Undervisningen i almen dannelse (KLM) består af et modul på 10ECTS-point og på seks ud af syv professionshøjskoler desuden afelementer i andre obligatoriske moduler.

• Professionshøjskolen Absalon, Professionshøjskolen UCC og VIAUniversity College har afsat 10- 12 ECTS-point til almen dannelse(KLM), mens Professionshøjskolen Metropol, University CollegeLillebælt, UC SYD og University College Nordjylland reelt har afsat15-17 ECTS-point.

• Kompetencemålet og færdigheds- og vidensmålene er på et højtniveau, men er også omfattende.

• Lister over den anvendte litteratur bærer præg af op- ognedprioritering inden for færdigheds- og vidensmålene for almendannelse (KLM).

• Litteraturen i almen dannelse (KLM) kunne med fordel opdateresog baseres på mere primærlitteratur, fx forskningsartikler.

• De studerende savner kobling til praksis i undervisningen ialmen dannelse (KLM). 

• Almen dannelse indgår i alle undervisningsfag og udlægges ogfortolkes forskelligt, afhængigt af hvilket fag det indgår i.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 

 

En delevaluering af læreruddannelsen viste for nyligt, at der er stor variation i det antal ECTS-point, de enkelte professionshøjskoler har disponeret til almen dannelse (KLM - kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab). De obligatoriske moduler i faget ligger mellem 10 og 17 ECTS-point på professionshøjskolerne.

Læreruddannelsen evalueret: Minister vil låse de studerendes bachelorprojekter til undervisningsfagene 

"Almen dannelse er en central del af læreruddannelsen. Det er derfor uhensigtsmæssigt, at der er så stor variation i, hvor meget professionshøjskolerne sætter af til almen dannelse/KLM. Med aftalen sender jeg og forligskredsen et kraftigt signal til professionshøjskolerne om, at det er vores forventning, at de alle fremadrettet prioriterer området højt", lyder det i en pressemeddelelse fra den nu afgåede minister. 

Prorektor: Noget af dannelsen i læreruddannelsen forsvandt med seminarierne

I tillægsaftalen til 2012-reformen af læreruddannelsen giver  forligskredsen de professionshøjskoler, som afsætter et lavt antal obligatoriske ECTS-point til almen dannelse/KLM, besked om at komme på niveau med de professionshøjskoler, som prioriterer området højt.

"Sagen er, at det ikke er ligegyldigt, hvordan vi forsker og uddanner. Der skal være større fokus på det dannende element. Det indre kompas. Vi har brug for unge med stærke specialistkompetencer. Men vi har også brug for unge med stærke menneskelige kompetencer. Kompetencer som samarbejdsevne, kreativitet, problemløsning, kritisk sans og social forståelse til at kunne håndtere de forandringer, vi står over for på hastigt forandret arbejdsmarked", sagde Søren Pind for nylig ved åbningen af Uddannelses- og forskningsmødet 2018, hvor han lancerede planen om et dannelsesforløb ind på alle videregående uddannelser og netop fremhævede læreruddannelsen for faget almen dannelse (KLM).

Uddannelsesministeren: Mere fokus på dannelse i uddannelserne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs mere

Forligskredsens tillægsaftale 

Delevaluering af læreruddannelsen om almendannelse (KLM)