»I Lyngby-Taarbæk har vi en relativt god arbejdstidsaftale, men jeg har sympati for de lærere i andre kommuner, der ikke har så gode vilkår. Det er nødvendigt at kæmpe«, siger lærer Aske Knudsen.
Foto: Thomas Arnbo
Askes første konflikt
Aske Knudsen var lærerstuderende i 2013, da hans lærerkollegaer var lockoutet. I dag er det hans tur til at blive kastet ud i en konflikt, og han er klar til at kæmpe for bedre arbejdsvilkår og løn.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Jeg er klar til at kæmpe. Bliver jeg lockoutet, vil jeg aktionere. Det føler jeg er min pligt«.
Aske Knudsen er 29 år og har været lærer på Engelsborgskolen i Lyngby-Taarbæk siden 2016. Han tilhører den fjerdedel af lærerne i Danmarks Lærerforening, som endnu ikke på egen krop har mærket en konflikt som den i 2013. Men han er klar til at give sit besyv med og om nødvendigt bruge sin fritid på at aktionere. For Engelsborgskolen er ikke blandt de skoler, der er udtaget af DLF til at skulle strejke.
»Men bliver det en strejke, vil jeg med til demonstrationer«, siger Aske Knudsen, der underviser i dansk i en 5. klasse samt i biologi og idræt.
Sammen med kollegaer på skolen har han spændt og bekymret fulgt med i de mange meldinger, der er kommet fra diverse medier om overenskomstforhandlingerne. Og han har hørt meget om konflikten i 2013 fra de kollegaer på skolen, der dengang blev lockoutet.
Signe er klar til kamp - igen
Det handler om anstændighed
»Det handler om anstændighed, og jeg tror, at der denne gang blandt borgerne er lidt mere sympati for lærerne end i 2013. Jeg håber, at politikerne er klar over det, og at de ikke bare har lagt en plan på forhånd«, siger Aske Knudsen, der har brugt en del tid på at sætte sig ind i, hvad konflikten drejer sig om.
»Da der var konflikt i 2013, var det tidligt i min uddannelse. Vi hørte ikke så meget om det. Men pludselig skulle det hele rykkes rundt, og der blev strammet op med indgreb og arbejdstidslov. Jeg tænkte dengang, om det virkelig var det, jeg ville ud til som lærer«, siger han.
Da han kom ud at arbejde som lærer efter konflikten i 2013, oplevede han blandt andet, at der kom mange ideer til undervisning og kurser fra kommunen, som lærerne blot skulle nikke ja til.
»Det er, som om man slet ikke lytter til lærerne fra politisk side«, siger Aske Knudsen og tilføjer: »Denne gang er konflikten meget tættere på mig, og jeg synes, det er vigtigt at være med i en fagforening, så vi kan stå sammen om at få indgået nogle aftaler«.
Han oplever et stærkt sammenhold blandt både unge og ældre lærere på Engelsborgskolen, og han tror på, at mange lærere er klar til kreative og spontane aktioner, hvis der kommer en lockout.
»Jeg tror, vi kan aktionere, så befolkningen og politikerne vil se, at vi lærere i hvert fald ikke blot er en samling regneark«.