Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fusionen vil betyde forandringer for de lærerstuderende i København og på Frederiksberg. Det er uundgåeligt, siger formand for Lærerstuderendes Landskreds Jenny Maria Jørgensen. Men bekymringerne går på, om der er styr på tingene, når fusionen for alvor føres ud i livet. Hun er derfor optaget af, at både studerende og undervisere bliver hørt i hele processen med sammenlægningen af de to institutioner.
Jenny Maria Jørgensen forventer, at studieordningerne på de to læreruddannelser vil blive forandret, når de to læreruddannelser kommer til at ligge under én professionshøjskole med ét navn. Læreruddannelserne på de to matrikler er på nuværende tidspunkt udmøntet ret forskelligt. Der er forskel på, hvornår de studerende har deres første praktik, hvordan deres praktik er, hvornår deres forskellige fag ligger, og hvornår de vælger fag.
"Det er super vigtigt, at selvom man får et nyt navn, og er én stor professionshøjskole, at man kigger på de gode ting, der er ved begge steder, for at sikre at de studerende kan få en endnu bedre studietid, som studerende på Københavns nye professionshøjskole", siger Jenny Maria Jørgensen.
Formanden håber derfor, at den nye ledelse, som først for alvor kommer på plads i maj 2018, husker på, hvor vigtigt det er at involvere både undervisere og studerende i de ting, der vedrører både deres egen uddannelse og studiemiljøerne og i det hele taget de beslutninger, der skal tages, når institutioner slås sammen.
Hvad er fordelene ved fusionen, som du ser det?
"Jeg ved det ikke, men for mig handler det om, uanset hvor man er placeret, at bruge de rammer på den bedst mulige måde for at skabe de fordele, der kan være", siger hun.
Københavns læreruddannelser vil fusionere
Vi vil blive på Nyelandsvej
Bekymringen for at miste sin egen identitet og skulle genopfinde sit studiemiljø i en stor campus-struktur er en fællesnævner for de lærerstuderende på begge institutioner. Men bekymringerne er dog forskellige på de to matrikler. På UCC, hvor læreruddannelsen ligger på det halvandet år gamle Campus Carlsberg, er de lærerstuderendes bekymringer funderet i deres tidligere dårlige erfaringer fra åbningen af Campus. De oplevede store skemaproblemer samt andre udfordringer, forklarer Andreas Mejlhede, som er formand for LL Carlsberg.
"Der er mange lærerstuderende, som er bange for at vi skal ud i nogle af de samme problematikker, vi allerede har været ude første gang, vi fusionerede. Men vi har på den anden side prøvet det en gang før, så det kan ikke blive meget værre", siger han.
På Metropol er den største bekymring, om de lærerstuderende kan blive på Nyelandsvej på Frederiksberg. Studenterrådet på Institut for Skole og Læring, som går under navnet SolTinget, har besluttet at have ét krav til fusionen, som netop er, at de lærerstuderende bliver på Nyelandsvej. Formand for LL Metropol, Abelone Rio Hattesen, forklarer, at kravet ikke handler om trygheden ved at blive på samme adresse:
"Vi tager denne uddannelse, fordi vi gerne vil være lærere, og fordi vi vil gøre en forskel. Derfor er det vigtigt at spørge, hvordan vi bliver de bedste lærere. Det er også for at styrke folkeskolen, at vi kæmper denne kamp. Vi skal have verdens bedste folkeskole med verdens bedste lærere og det bliver vi ikke på et kæmpestort lærerseminarium", siger hun.
Campus Carlsberg har endelig løst skemakaos
Der er mange muligheder med fusionen
Institutchef for Skole og Læring på Metropol Tue Hækkerup synes, det er ærgerligt, at SolTinget har stillet et så ultimativt krav til sammenlægningen:
"Det er super ærgerligt, at de har valgt denne her meget alt-eller-intet-tilgang, fordi det gør det rigtig svært at kvalificere gode beslutninger".
Han respekterer studenterdemokratiet, men mener, at en så låst tilgang gør det svært at være åben over for, hvordan forandringerne med fusionen måske kan skabe bedre vilkår for de studerende. Han peger eksempelvis på, at fusionen kan være med til at skabe et bedre fagligt miljø:
"Jo flere, man er inden for den samme faglige retning, jo nemmere er det at specialisere sig inden for den retning. Og jo bedre synergi er der jo mellem de studerende og den producerede viden. Der ligger en kæmpe mulighed dér med fusionen", siger han.
Han tror på, at den større professionshøjskole giver bedre mulighed for samarbejde mellem de forskellige professionsuddannelser til gavn for folkeskolen og kommunerne.
Metropol og UCC igangsatte fusionsprocessen i marts 2017. Grundlaget for fusionen blev godkendt af de to bestyrelser i efteråret 2017. Uddannelsesministeriet (rettet 20/02, red.) godkendte beslutningen den 31. januar 2018. Den samlede professionshøjskole kommer til at rumme mere 20.000 studerende, og bliver en af de største uddannelsesinstitutioner i landet. Nuværende rektor på UCC Laust Joen Jacobsen holder afskedsreception den 28. februar, og rektor for Københavns Professionshøjskole bliver Metropol-rektor Stefan Hermann.
LL-formand er ikke begejstret for ny stor campus-læreruddannelse