"Jeg er her for at høre, hvordan det går - får vi en overenskomst, eller skal vi arbejde efter en lov? Det betyder rigtig, rigtig meget. Vi er de eneste, der har en lov, der beskriver vores arbejdstid", siger lærer Lene Nilsson.
Foto: Thomas Arnbo
Lærer: "Da jeg begyndte som lærer, havde jeg 19 lektioner – nu har jeg 27"
Mere tid til forberedelse står allerøverst på ønskelisten over, hvad lærer Lene Nilsson synes skal indgå i en arbejdstidsaftale for lærerne. Hun mener, at kravene til hende er steget markant – og det er antallet af lektioner, hun underviser, også.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lene Nilsson er lærer på Ellebækskolen i Næstved. Hun har været lærer i 22 år. Tirsdag eftermiddag er hun sammen næsten 300 andre lærere mødt på på Susåskolen i Næstved for at høre DLF's formand Anders Bondo Christensen fortælle om de verserende overenskomstforhandlinger.
Bondo håber på reelle forhandlinger om arbejdstid i dag
Hvorfor er du kommet til møde i dag?
"Jeg er her for at høre, hvordan det går - får vi en overenskomst, eller skal vi arbejde efter en lov? Det betyder rigtig, rigtig meget. Vi er de eneste, der har en lov, der beskriver vores arbejdstid"
Hvad håber du en overenskomst vil betyde for dit arbejdsliv?
"Vi har meget, meget lidt tid til forberedelse. Det håber jeg, at der bliver gjort noget ved. Jeg håber også, at det bliver synliggjort, hvad vi bruger vores forberedelsestid til. At det bliver synligt, at det koster tid at vidensdele og overtage undervisning fra andre. Man bliver nødt til at sætte sig ind i det og gøre det til sit eget", siger hun.
Hun mener, at kravene til lærerne er steget meget i de år, hun har været lærer - og nye krav og flere undervisningstimer indskrænker lærernes tid til at forberede undervisningen.
"Da jeg begyndte som lærer havde jeg 19 lektioner. Nu har jeg 27. Det er en voldsom stigning, og kravene er blevet meget større. Der skal testes og testes, og det kræver også forberedelse".
Lærer: "Jeg håber at kunne tage noget af bekymringen fra mine kolleger