Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Uddannelses- og Forskningsminister Søren Pind var forhindret i at deltage i dagens prisfest, men på ministerens vegne uddelte Søren Nedergaard, der er chef for ministeriets kontor for professionsuddannelserne, den første af dagens tre priser.
"Med et spændende, fagdidaktisk afsæt dykker hun ned i faget og diskuterer lærerens og fagteamets udfordringer og muligheder. I et letløbende og godt sprog åbnes en vigtig debat og peges på handlemuligheder", sagde Søren Nedergaard i motivationen for at tildele prisen for årets bedste bachelorprojekt til Amalie Overvad Rasmussen fra Silkeborg.
Lærerprofession-vinder: Idrætslærerne har mange handlemuligheder
Det var en meget glad, nyuddannet idrætslærer, der indtog talerstolen for at takke både dommerne og sine vejledere på bachelorprojektet.
"Idrætsundervisningen skal fungere som undervisning, hvor eleverne skal lære noget, ikke bare bevæge sig. Der skal være mål og intentioner med undervisningen. Man skal kontinuerligt forholde sig til fagets muligheder. Vi har som idrætslærere et stort råderum af muligheder. Vi skal bare turde tage imod dem", sagde Amalie Overvad Rasmussen.
2. pladsen gik til Jonas Jensen fra Aarhus mens Gry Damgaard Nielsen fra Aalborg blev belønnet for det tredjebedste bachelorprojekt.
"Vigtig viden bliver ikke altid implementeret i praksis"
Dagens næste pris blev overrakt af formanden for Danmarks Lærerforenings Undervisningsudvalg, Bjørn Hansen.
"Forskning og fagdidaktisk teori fortæller, at fokus i undervisningen skal flyttes fra produkter til processer og kompetencer. Men de nationale test måler hverken processer eller kompetencer, og mange forældre, elever og lærere har et forældet syn på matematik", motiverede Bjørn Hansen da han gav Maria Grove Christensen årets pris for landets bedste diplomprojekt.
Lærerprofession-vinder: Vær opmærksom på de elever, som tæller på fingre
Hendes projekt fra UC Nordjylland handler om, hvordan man som lærer allerede i indskolingen skal arbejde målrettet med regnestrategier for at sikre, at eleverne ikke i de ældste klasser får svært ved matematikken.
"Udviklingen går utrolig stærkt i skoleverdenen. Vigtig viden bliver ikke altid implementeret i praksis. Små ændringer, som kunne gøre en stor forskel, går tabt. Det handler om eksisterende viden, der skal forstås, videreformidles og omsættes til praksis. Den viden har vi nu, og den kan vi bruge til at gøre en forskel. Til at sikre flere elever en god udvikling i matematik", sagde Maria Grove Christensen, der er matematiklærer på Sofiendalskolen i Aalborg.
2. pladsen gik til Janus Lybro fra Skovagerskolen i Jelling mens Rikke Holm Hammer fra Institut for Syn og Hørelse i Nordjylland fik tredjepladsen.
Riisager: "Vi har brug for faglige fyrtårne"
Undervisningsminister Merete Riisager havde ligesom sin ministerkollega ikke mulighed for at deltage i prisoverrækkelsen. Hun havde i stedet sendt en videohilsen til årets prismodtagere.
"Lærergerningen udvikler sig hele tiden, og der er meget at holde øje med. Nye metodiske værktøjer, ny teknologi og udvikling indenfor fagene", sagde Merete Riisager og tilføjede:
"Jer, der sidder her, I har gjort det særlig godt, og I har gået den ekstra mil, og det er til glæde for os alle sammen, for vi har brug for faglige fyrtårne, som vi kan spejle os i og som kan inspirere os alle sammen".
Ministeren takkede vinderne og de mange involverede bag lærerprofession.dk, som ledes af fagbladet Folkeskolens tidligere chefredaktør Thorkild Thejsen.
LL: "I er ledestjerner for fremtidens lærere"
Også formanden for Lærerstuderendes Landskreds (LL), Jenny Maria Jørgensen, havde taget de rosende ord med til dagens prisfest.
"For mange glemmer under deres uddannelsesforløb efterhånden, hvorfor de gerne vil være lærere og bliver aldrig den forskel i folkeskolen, de til at starte med ønskede at være. Jeg tror på, at I er et lys i mørket, når det handler om at finde tilbage til professionsidentiteten. I er ledestjerner for fremtidens lærere. I viser vejen, og I gør mig stolt over at skulle dele profession med jer", sagde Jenny Maria Jørgensen.
Hun pointerede, at både vindere og nominerede i hendes øjne er eksempler på, hvordan læreruddannelse skal se ud fremover:
"Læreruddannelsen bør i langt højere grad end i dag være videnproducerende og danne rammen for at udforske og være nysgerrig på egen praksis, i tæt relation til den virkelighed vi efterfølgende skal ud i", sagde hun og fortsatte:
"Professionsidentiteten er i min optik af afgørende betydning for ikke blot vores fremtidige virke som lærere, men også for vores udbytte af læreruddannelsen og for i hvor høj grad vi er klædt på til at træde direkte ud i hvervet som lærere efter endt uddannelse".
Formidlingspris til fællesfagligt arbejde
I forbindelse med lærerprofession.dk's prisfest uddeler fagbladet Folkeskolen hvert år to formidlingspriser. En til nyuddannede lærere og en til erfarne lærere.
"Hvor mange har egentlig overvejet, hvilke forskellige strategier man kan bruge til at udregne 6+7? Det virker som et banalt spørgsmål, men Maria Groves opgave viser klart, hvorfor banale overvejelser er vigtige, når lærerne skal støtte elevernes arbejde med regnestrategier i indskolingen", sagde Maria Becher Trier, der på vegne af Folkeskolens redaktion uddelte prisen til Maria Grove for hendes diplomprojekt "Regnestrategier i indskolingen".
"Det flydende sprog, den stærke identifikation og modet til at starte med det, som kan virke banalt, og så løfte det op på et akademisk niveau, hvor alle stadig kan være med", var ifølge Maria Becher Trier grunden til, at Folkeskolen har valgt at tildele Maria Grove prisen.
Jonas Jensen, der også var nomineret til prisen for årets bacheloropgave, modtog de nyuddannedes formidlingspris:
"Han sætter med det samme sin problemstilling om lærernes fællesfaglige arbejde i naturfagene ind i en politisk ramme", sagde Maria Becher Trier og tilføjede: "Jonas Jensen er kritisk i sin tilgang og viser ved hjælp af citater, hvordan lærerne tøver over for de nye tilgange, og hvordan eleverne forvirres. En helt klar show it, don't tell it-tilgang i formidlingen", sagde Maria Becher Trier.