Ifølge skolelederformand Claus Hjortdal vælger skolerne at forkorte skoledagen for at få tabte tolærertimer tilbage.
Foto: monkeybusinessimages/istock
Kortere skoledage betyder kun en ekstra lærer i timen hver anden gang
Når skolerne forkorter skoledagen efter folkeskolelovens paragraf 16b, er den ekstra voksne langt fra altid en lærer. I halvdelen af tiden er den ekstra voksen en pædagog eller en anden fagperson. Det viser en stor undersøgelse for ministeriet.
Om undersøgelsen
Epinion har spurgt 652 folkeskoler for Undervisningsministeriet,og af dem valgte 43 procent sidste år at skære timer på skemaet formindst én af sine klasser til fordel for timer med to voksne.
Det er en stigning fra sidste år, hvor 30 procent af skolernehavde forkortet skoledagen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis skolerne vil forkorte skoledagen, skal de tage en lille, men efterhånden meget omtalt paragraf i brug.
§16b giver nemlig skolerne mulighed for at skære et antal understøttende undervisning-timer af skemaet for til gengæld at sætte en ekstra voksen ind i et tilsvarende antal fagtimer, så disse timer bliver med to voksne.
Disse timer betegnes ofte som tolærertimer, men det er langt fra altid, at det er en ekstra lærer, der kommer på i disse timer.
Faktisk sker det kun halvdelen af tilfældene. Det viser en undersøgelse fra analyseinstituttet Epinion.
I lidt flere end hver tredje konverterede time - 37 procent - er det en lærer og en pædagog, der står for undervisningen i fællesskab.
I nogle få tilfælde - syv procent - er der hele tre voksne på, da timerne varetages af både en lærer, en pædagog og en tredje fagperson med relevante kvalifikationer.
Skoleledere: Et spøgsmål om økonomi
Ifølge skolelederformand Claus Hjortdal er det derfor fejlagtigt, når de kortere skoledage af mange per definition bliver forbundet med tolærertimer.
"Især hvis man kigger på de store klasser er det oftest to-lærertimer, mens det ikke sker så tit i de små klasser", siger han.
Hver femte skole gør brug af kortere skoledage
Om de konverterede timer ender som timer med to lærere eller timer, som varetages af en lærer og en pædagog, bygger ifølge Claus Hjortdal både på en pædagogisk og en økonomisk vurdering.
"Vi tager hensyn til begge dele. Kommunernes budgetterer jo med, at der skal være en vis andel af pædagoger i undervisningen. Men samtidig kan forskellige fagligheder også give et bedre udbytte. Så man skal være omhyggelig med at finde en model, som passer til den enkelte situation", siger han.
Tolærer-timer mindsker behovet for lektiehjælp
Hos lærerne vækker det tilfredshed, at undersøgelsen viser, at hver anden af de konverterede timer varetages af to lærere.
"Det er en rimelig stor andel, og det styrker fagligheden for eleverne. På den måde får flere elever større gavn af undervisningen, og det nedbringer blandt andet behovet for lektiehjælp på et andet tidspunkt i løbet af dagen", lyder det fra formanden for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Bjørn Hansen.
Forsøg: Kortere skoledag bliver til tolærerordning, turboforløb og senere mødetid
Hvor Danmarks Lærerforening opfordrer skolerne til at benytte muligheden for at korte skoledagen for flere timer med to voksne, er Skolelederforeningen modstandere.
Ifølge Claus Hjortdal er de forkortede skoledage rundt om i landet ikke et udtryk for, at skoledagene er blevet for lange. De er i stedet udtryk for, at reformen er underfinansieret.
"Dorte (red. næstformand i Skolelederforeningen) og jeg har været rundt på en hel masse skoler, og de siger alle sammen, at reformen er underfinansieret. Pengene, der var sat af til inklusion, er stille og roligt blevet ædt af almen undervisning. Så det er simpelthen af nød", siger han og tilføjer.
"Alle de tolærertimer man havde før, er blevet skåret væk, så dem må man finde et andet sted. Så de her konverterede timer er en erstatning for dem, man har mistet", lyder det fra Claus Hjortdal.
To lærere ser bedre end én