Pernille Skipper stillede under folketingets åbningsdebat i dag spørgsmål til Mette Frederiksen om lockoutbogen "Søren og Mette i benlås".

Skipper og Frederiksen diskuterer lockoutbog i folketingssalen

Bogen 'Søren og Mette i benlås' blev en del af Folketingets åbningsdebat omtrent fra starten, hvor Enhedslistens Pernille Skipper stillede spørgsmål til Socialdemokratiets formand. Mette Frederiksen afviste kendskab til en aftale mellem KL og regeringen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Allerførste mulighed Enhedslistens politiske ordfører Pernille Skipper havde for at blande sig i dagens åbningsdebat i folketingssalen brugte hun på bogen "Søren og Mette i benlås", der udkommer i dag. I bogen står navngivne toppolitikere frem og fortæller, at lockouten af lærerne i 2013 var planlagt af regeringen allerede et halvt år inden overenskomstforhandlingerne.

Ny bog dokumenterer: Regeringen besluttede lockouten 

Efter Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen havde leveret sin partiledertale, spurgte Pernille Skipper:

"Nu er der en tidligere minister, Annette Vilhelmsen, og Kristian Thulesen Dahl, der siger, at det hele var planlagt. Kan Mette Frederiksen ikke godt forstå, at der er nogle folkeskolelærere der er en lille smule bitre og har svært ved at tro på løfterne om, at det her ikke var aftalt spil?"

Mette Frederiksen: Lovindgreb er en del af den danske model

Til det svarede Socialdemokratiets formand:

"Jeg vil sige det sådan, at det er tydeligt at lærerkonflikten og hele diskussionen om det der foregik dengang er noget, der fylder meget hos rigtig mange mennesker. Og det giver selvfølgelig også stof til eftertanke om, hvordan man griber en sådan proces an politisk. Det gør det hos mig, og det tror jeg også det gør hos andre. Jeg vil samtidig gerne sige, at det, at der er en forhandlingsret på arbejdsmarkedet, kan medføre en konflikt, og det kan også medfører et indgreb i den konflikt med lovgivning her fra talerstolen. Det er alt sammen en del af den danske model. Nogle gange lyder det næsten som om, at det at en regering griber ind i en konflikt på arbejdsmarkedet er forkert. Det er en del af den danske model".

Hun fortsatte med at forklare intentionerne i den folkeskolereform, der ifølge kilderne i "Søren og Mette i benlås" skulle finansieres af en såkaldt normalisering af folkeskolelærernes arbejdstid.

"Det er ikke nogen hemmelighed, at vi ønskede en bedre folkeskole. Det er heller ikke nogen hemmelighed at vi ønskede, at lærerne skulle tilbringe mere tid sammen med børnene, fordi vi faktisk tror det har en værdi, at lærer og elev tilbringer mere tid sammen. Det der med at der skulle ligge en stor masterplan, det er ikke noget jeg kan genkende".

Mette Frederiksen: Ingen drejebog for lockouten 

Det svar var Pernille Skipper ikke tilfreds med, og i sit opfølgende spørgsmål pointerede hun blandt andet Mette Frederiksens eget ansvar. Den nuværende socialdemokratiske partiformand var beskæftigelsesminister under lockouten i 2013 og dermed den minister der var ansvarlig for lovindgrebet:

"Mit spørgsmål gik nu egentlig på, om Mette Frederiksen ikke godt kan forstå, at det for lærerne ser ud som om, at det var aftalt spil? For det er fuldstændig rigtigt at et potentielt indgreb er en del af den danske model. Det tror jeg også, alle folkeskolelærere er udmærket klar over. Det, der er deres anke, er jo at hvis det hele var aftalt på forhånd, og at deres modpart var blevet lovet, at indgrebet ville være til modpartens, altså KL's, ensidige fordel, så havde lærerne aldrig nogensinde en chance. Det er bestemt ikke en del af den danske model, at man ikke har en chance som lønmodtager i det her land. På ingen måde. Så bare for at vi kan få understreget, at lærerne ikke var chanceløse, kan man så ikke bekræfte eller måske som beskæftigelsesminister dengang pege på, hvor i det lovforslag der blev lagt frem der blev taget hensyn til lærerne? Og også få bekræftet en gang for alle at det ikke var ensidigt til KL's fordel? For det tror jeg er det mange lærere gerne vil se og høre på", spurgte Pernille Skipper.

I sit svar drog Mette Frederiksen en parallel til de overenskomstforhandlinger, der foregik for gymnasielærerne dengang i 2013:

"Hvis vi husker tilbage til det, der skete dengang, så var der jo faktisk en tilsvarende forhandling i gymnasieskolen, som endte med et helt andet resultat. Hvor parterne faktisk landede en aftale, som jeg går ud fra at begge parter kunne se sig selv i. Det foregik jo sideløbende med forhandlingerne på folkeskoleområdet. Det viser jo at to forløb, der handler om det samme, nemlig undervisning og hvor meget tid der skal være mellem underviser og elev, kunne have to vidt forskellige forløb", afsluttede Mette Frederiksen debatten med Pernille Skipper.