"Jeg er glad for at vi nu kommer i gang med den efteruddannelsen, men det er også nødvendigt. Og jeg håber, at det vil brede sig til mange andre kommuner", siger formanden for Børnehaveklasselederforeningen, Pia Jessen, der på mandag starter på et halvt års diplommodul sammen med 15 kolleger i Varde.

16 børnehaveklasseledere skal læse diplommodul i Varde

”Vi er nødt til at opgradere os, ellers bliver vi sat af vognen”, siger formanden for Børnehaveklasselederforeningen, Pia Jessen. Hun skal selv på skolebænken det næste halve år og håber, at alle hendes medlemmer vil få mulighed for et kompetenceløft.

Offentliggjort

LÆRINGSMÅL FOR PD-MODULET"PÆDAGOGFAGLIGHED OG LÆREPROCESSER"

 Efter gennemførelse af modulet er målet, at de studerende…

  • har viden om læring, didaktik og dannelse
  • kan anvende læringsteoretisk viden som grundlag for atplanlægge, udføre, facilitere, dokumentere og evaluerelæreprocesser, der tilgodeser barnet/den unges alsidige udvikling,læring og dannelse
  • kan bidrage til udvikling af fælles mål for og i samarbejdetmellem lærere og pædagoger
  • kan vurdere og fagligt begrunde, hvordan man kan anvende ogudvikle pædagogfaglighed i den tværprofessionellepraksis 

Kilde:UC Lillebælt 

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter adskillige års bestræbelser på at få gang i en efteruddannelse, starter 16 børnehaveklasseledere i Varde som de første på mandag et halvt års diplommodul.

"Jeg håber at diplommodulet og efteruddannelse vil brede sig til alle landets kommuner. Vi er 24 børnehaveklasseledere i Varde, og de 16 af os starter nu", siger formanden for Børnehaveklasselederforeningen, Pia Jessen. Hun er selv uddannet pædagog og arbejder på Horne Skole i Varde. Hun mener, at det er afgørende vigtigt, at børnehaveklasselederne efteruddanner sig med de mange forandringer der sker i skoleverdenen nu. Mange af børnehaveklasselederne har været i faget i mange år, selv er Pia Jessen uddannet pædagog og har arbejdet i folkeskolen i 25 år.

Ny efteruddannelse skabt til børnehaveklasseledere

"Det er nødvendigt, at vi børnehaveklasseledere videreuddanner os ellers bliver vi sat af vognen. Det er nødvendigt, at vi arbejder med kompetenceløft inden for områder som skolestart med fokus på matematik og sprog og de fælles mål, siger Pia Jessen, der fortæller at uddannelsen bygger på aktionslæring med afsæt i opgaver fra deltagernes arbejde i hverdagen.

Vanskelig fødsel

Efteruddannelsen for børnehaveklasseledere har haft en svær start. I 2012 var der tilløb til en efteruddannelse i Nordjylland, men det kunne ikke lade sig gøre at finde deltagere nok til uddannelsen, der blev udbudt af UC Nordjylland.

Ingen børnehaveklasserleder-uddannelse i denne omgang

Uddannelsen i Varde udbydes i samarbejde med Professionshøjskolen University College Lillebælt. Danmarks Lærerforening har opfordret kredsene til at undersøge, om der er mulighed for at få et modul som det i Varde udbudt på de regionale professionshøjskole.  

KL har ikke ønsket at støtte diplommoduluddannelsen økonomisk.

 De 16 børnehaveklasseledere skal efter at have studeret og løst praksisnære opgaver afslutte diplommodulet med en eksamen til december.