”Jeg så gerne, at vi i 2020 er det skolevæsen i Danmark, som er længst med udviklingen af de her kompetencer, og i at børnene lærerne dem selv at udvikle og at være innovative", lyder det fra borgmester i Høje-Taastrup Michael Ziegler.

Ziegler: Høje-Taastrup skal være forrest med 21st century skills

Høje-Taastrup Kommune skal være længst med at udvikle en skole, som forbereder eleverne til fremtidens arbejdsmarked. En ny skole og en helt ny filosofi skal bane vejen, lyder det fra borgmester Michael Ziegler (K).

Offentliggjort

Visionen for den nye skole

Den nye skole skal fungere som et laboratorium ogdesignværksted, hvor eleverne udvikler sig fagligt og socialtgennem teamwork og i samarbejde med uddannelsesinstitutioner,forskere, innovative virksomheder og lokalbefolkning. Den ventesfærdig senest 2021.

Hvad skal eleverne kunne?

Det er sigtet, at eleverne bliverbedre til at samarbejde, kreativtet og det at væreeksperimenterende. Der skal indføres et større fokus på teknologiog naturvidenskab. Fag og mål skal desuden mest muligt tænkes ind itværfaglige forløb. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er vanskeligt at spå om fremtiden, og derfor er det også svært at forudse, hvilke kvalifikationer fremtidens arbejdsmarked vil efterspørge.

Mange er dog enige i, at arbejdsmarkedet vil have ændret sig markant, og derfor må skolen følge med.

Det mener man i hvert fald i Høje-Taastrup Kommune vest for København, som i dag har holdt konference med udgangspunkt i en ambition om at føre skolevæsenet ind i det 21. århundrede.

Det sker blandt andet ved at bygge en ny skole, som skal være kommunens spydspids for kommunens satsning, fortæller borgmester Michael Ziegler.

Når KL og Gyldendal er med til eksamen 

"Vi er nået frem til, at det ikke giver mening at lave en traditionel skole. Vi samler to skoler og bygger en helt ny fra grunden, som er baseret på to ting; 21st skills og Stem-kompetencer science, technology, engineering og mathematics, red.)", siger borgmesteren, som også er KL's politiske chefforhandler Michael Ziegler.

Ziegler: Realistisk målsætning

Han fortæller, at den nye skole forventes færdig omkring 2020-2021.

"Jeg så gerne, at vi i 2020 er det skolevæsen i Danmark, som er længst med udviklingen af de her kompetencer, og i at børnene lærerne dem selv at udvikle og at være innovative. Det tror jeg er realistisk. For nu lige tror jeg, at vi er tæt på at være dem, der er længst", lyder det fra Michael Ziegler.

Borgmesteren understreger, at kommunens udviklingsplaner langt fra kun handler om at bygge en ny skole, men skolen har til formål at være en spydspids for forandringen.

Professor: Rent lotteri om danske børn får teknologiforståelse 

Er der afsat resurser til andet end at bygge en ny skole?

"Der er etableret særlige læringsrum på de to skoler, som fusioneres sammen til den nye skole. For når de rykker ind i den nye skole, så kan man ikke bare sig vupti, og så er pædagogikken ændret. Det bliver man nødt til at øve sig på. Fra politisk hold er der ikke afsat x-antal kroner til det her. Men der er sat rigtigt mange penge af til at bygge den nye skole".

Læringsrummene på de to skoler er blandt andet udstyret med udstyr fra Lego-education, som er en af samarbejdspartnerne.

Inspiration fra Californien

Der er ikke besluttet nogle konkrette planer for, hvornår og hvordan kommunens skoler skal arbejde med de nye visioner. Men for at markere en start har alle kommunens ansatte på skoleområdet i dag været inviteret til en fælles konference.

En uge med robotter, innovation og blækspruttelærere 

"Det handler om at få lidt appetit på det og høre, hvad det her er for noget. Vi har blandt andet besøg af skolelederen fra en californisk skole, som hedder High Tech High, der er baseret på de her principper. De er virkelig lykkes med at rykke eleverne kolossalt meget", siger han.