Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den gule liste viser 17 elever. Nogle går i 2. klasse og skal til deres skolelivs første nationale test. De andre på listen har prøvet det før - nogle af dem mange gange.
Sølvgades Skole afholder opsamlingsrunde for elever, der enten var syge eller på ferier, da deres klassekammerater skulle igennem årets tests. Folkeskolen.dk har onsdag fået lov til at være med på sidelinjen.
Der er stor spredning i aldersfordelingen med elever fra 2. klasse og helt op til 8. klasse i det klasselokale, der for en periode er omdannet til testlokale for nationale test og trivselsmålinger. Og det er da heller ikke de samme fag, de skal testes i. Nogle skal testes i biologi, andre i engelsk eller dansk.
Nu tages de nationale test op i forligskredsen
Vi er inde i perioden, hvor alle skoler skal have deres elever gennem de nationale test. Startskuddet til årets prøver lød 1. februar, og skolerne har indtil den 28. april til at få alle elever igennem.
Testene blev indført i 2010 og har siden været under skarp kritik. En kritik, der september sidste år førte til en eksperthøring på Christiansborg, og februar i år annoncerede de Radikale og SF, at testene vil blive taget op i forligskredsen.
Testen tager 45 minutter - som udgangspunkt
14 af de 17 elever, der mangler at blive testet, er i skole i dag på Sølvgade Skole. Afdelingsleder Trine Larsen står for at sætte de mange forskellige test i gang.
Lærer: Nationale test kan fint undværes
Hun indleder med fortælle, at man ikke skal blive bekymret, hvis der er noget, man ikke kan svare på.
"Spørgsmålene ændrer sig efter, hvordan I svarer. Så hvis I er helt vildt gode, kan spørgsmålene ende med at være på 8. klassesniveau, selvom testen er for dem i 2. klasse", forklarer hun blandet andet.
Eleverne har fået at vide, at testen som udgangspunkt tager 45 minutter. Men hvis systemet ikke helt har fundet ud af, hvordan den enkelte elev har klaret sig, bliver der sat ekstra tid af, fortæller Trine Larsen.Stemningen virker afslappet, og eleverne går igang, da alle har indtastet deres personlige uni-login.
Lærer: Jeg bruger ikke testene
Imens de 14 elever er i gang, har deres respektive klassekammerater almindelig undervisning. Lærer Kristian Sørensen, der både har 6. og 9. klasse i dansk, fortæller, at han mest af alt ser testene som spild af tid, og at resultaterne ikke hjælper ham.
"Jeg bruger ikke nationale test. Jeg hæfter mig meget ved videnskabelige artikler, der viser, at resultatet er statistisk usikkert. Så jeg tager det lidt med et gran salt", fortæller han.
Skoleprofessor: Problemer med nationale test er større, end jeg troede
Som hovedregel bekræfter resultaterne ham i noget, han allerede ved.
"Andre gange får jeg et lidt mærkeligt resultat, som jeg så går ind og kigger på, og så finder jeg ud af, at det ikke rigtigt er til at forstå".
Lærer: Et stort detektivarbejde
Eleverne arbejder roligt og koncentreret med deres respektive test. Undervejs fortæller en dreng fra 2. klasse flere gange, at der er noget, han ikke forstår. Hver gang kommer Trine Larsen til med hjælpende ord.
Under prøven følger hun med fra sin computer, hvor hun kan se, hvis systemet melder tilbage om problemer i forhold til elevernes besvarelser. Det fører til, at hun på et tidspunkt må fortælle en elev, at der er brug for, at hun svarer lidt hurtigere, da systemet ellers bliver forvirret.
Lærer i udskolingen Kim Scherers Larsen mener ligesom sin kollega, at der bliver brugt meget tid på testene i forhold til, hvad de giver ham og eleverne.
"Jeg synes, at fuss'en (red. balladen) er større, end hvad testene bliver brugt til. Jeg synes, at det er meget mere relevant at teste eleverne på hverdagsbasis. Men jeg godt se, at der centralt fra er et behov for en benchmark, så man ved, at børnene er så og så gode i forhold til andre børn i Danmark", siger han.
S-profil: Giv gode kommuner fem års pause fra nationale test
Kim Scherers Larsen kigger også kun på resultater, som stikker ud i forhold til, hvad han havde forventet. Men det er et stort arbejde at gå igennem dem for at finde frem til, hvad eleven kan blive bedre til.
"Det er et meget stort detektivarbejde. Hvis jeg skal gå rigtigt ind i det, skal jeg rent faktisk ind og se alle elevbesvarelser i forhold til, hvor har de svaret rigtigt, og hvor de har svaret forkert indenfor samme fagområde. Det er stort arbejde, som man reelt skal lave sammen med en vejleder på skolen, hvis det skal give mening".
En elev tilbage efter de 45 minutter
Da de 45 minutter næsten er overstået, fortæller Trine Larsen, at de fleste af eleverne om lidt vil få en besked på skærmen om, at testen er slut.
Én elev må dog blive siddende, da systemet ikke viser grøn endnu.
"Du klarer det rigtigt godt. Jeg kan se, at det er fordi, du får nogle rigtigt svære spørgsmål", siger Trine Larsen opmuntrende til pigen fra 2. klasse, som nu er alene tilbage.
Professor: Store problemer med målesikkerheden i de nationale test
Hun virker til at tage det pænt, og selvom hun får at vide af Trine Larsen, at hun godt kan stoppe testen, fortsætter eleven.
Da der er gået en time, og de ekstra 15 minutter er overstået, viser systemet stadig ikke grønt.
Trine Larsen understreger på ny, at det er helt i orden at stoppe testen, men eleven er klar på at arbejde videre lidt endnu. Da der er gået nogle minutter, fortæller Trine Larsen, at hun stopper testen.
"Du har klaret det så flot. Jeg synes, at du skal sige til din lærer, at du lige har brug for en lille pause, når du kommer tilbage til klassen", siger hun til eleven, som forlader lokalet for at vende tilbage til sin klasse.
Lærer: Lysten skal skubbes frem
Lærer Kristian Sørensen fortæller, at han generelt forsøger at tale betydningen af de nationale test ned, inden han sender sine elever til test.
"Jeg siger til eleverne, at det ikke er en test, som siger noget om alle deres danskkompetencer. Det her er en test, der specifikt handler om noget, der hedder læsning. Det er ikke dansk kultur, dannelse, fortolkning og alle de andre ting vi arbejder med i dansk".
Professor: Overdrevet kritik af nationale test
Begge lærere er enige i, at de får tilstrækkelig viden om deres elever via den almindelige undervisning. Eksempelvis arbejder Kristian Sørensen meget med at få sine elever i 9. klasse til at holde af at læse meget.
"Vi har ikke brug for de her test. Jeg synes, at vi skal bruge det, vi har i forvejen. Jeg har meget fokus på læselyst og en god læseoplevelse. Det prøver jeg at fremelske".
Kristian Sørensen så helst, at politikerne valgte at afskaffe testene igen. Han er bange for, at den testkultur, han oplever, modvirker elevernes lyst.
"Jeg tror ikke, at der kommer nogen gode læseoplevelser ud af det. Jeg synes, at det skal være lyst, som skal skubbes frem".
"De nationale test måler så præcist, man kan på 45 minutter"